آوا صادق-  اراک- خبرنگار: سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی بسیار مهم و تأثیرگذار باشد. بنابراین در این زمینه باید ساز و کارهای مناسب ایجاد و زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران با توجه به ظرفیت‌های موجود در این استان مهیا شود.

مركزي؛ رتبه برتر کشوری در جذب سرمايه‌گذار خارجي

سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواردی است که در فرایند رشد اقتصادی بسیار دارای اهمیت خواهد بود. بی‌شک استفاده از منابع مالی خارجی به عنوان تکمیل‌کننده منابع داخلی یک اصل مهم و ضروری برای رشد و توسعه اقتصادی کشور به‌ویژه استان صنعتی مرکزی محسوب می‌شود که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

سرمایه‌گذاری خارجی نتایج بسیار مثبتی را به همراه دارد که از مهم‌ترین دستاوردهای آن می‌توان به افزایش اشتغال، استفاده از فناوری‌های نوین و انتقال تکنولوژی، توسعه صادرات، بهبود روابط بین‌الملل و نگرش مثبت سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و... اشاره کرد. البته ایجاد شرایط مناسب و با ضریب امنیت بالا وظیفه دولتمردان برای میل و رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در کشور و استان مرکزی است که باید برای این مهم در سیاست خارجی کشور تلاش بیشتری صورت گیرد.

  • تعامل بخش خصوصی و دولت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به این‌که فرایند توسعه اقتصادی در هیچ کشوری محقق نخواهد شد، مگر با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، می‌گوید: در استان مرکزی نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که در همه زمینه‌ها وجود دارد تسهیل سرمایه‌گذاری می‌تواند رشد و شکوفایی اقتصادی و اشتغال پایدار را به همراه داشته باشد. «منوچهر توسطی» بیان می‌کند: وجود یک بانک اطلاعاتی از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استان مرکزی به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان یک مسأله مهم و ضروری باید با جدیت دنبال شود که در این زمینه اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی با توجه به رویکرد بسیار مثبتی که مدیریت ارشد استان در این زمینه دارد حاضر به همکاری است.

وی ادامه می‌دهد: رفع مشکلات در حوزه سرمایه‌گذاری نیازمند اتخاذ اقدامات بسیار خاص و ویژه‌ای از سوی دولت و بخش خصوصی است تا شرایط سرمایه‌گذاری در کشور و استان مرکزی تسهیل شود. بنابراین دولت باید با ایجاد شرایط ایمن و رفع بسیاری از موانع دست و پاگیر موجود در این بخش سرمایه‌گذاران را چه در بخش خارجی و چه در بخش داخلی ترغیب و تشویق به سرمایه‌گذاری کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می‌افزاید: حمایت‌های دولت و همکاری بخش خصوصی در زمینه تقویت و ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری چه در بخش داخلی و چه خارجی می‌تواند زمینه‌ساز حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این استان باشد. توسطی با اشاره به این‌که اقدامات انجام شده به منظور جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با توجه به ظرفیت‌های استان تاکنون کافی نبوده است اظهار می‌کند: برای رشد و توسعه سرمایه‌گذاری در این استان باید بتوانیم بسیاری از موانع و مشکلات موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران را از پیش پای آنها برداریم تا سرمایه‌گذاری برای این افراد توجیه اقتصادی داشته باشد.

  • رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری 

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مرکزی نیز در این زمینه می‌گوید: بهترین برندهای سرمایه‌گذاری در این استان قرار دارد که با توجه به شرایط موجود درکشور و تحریم‌های ایجاد شده باید در زمینه افزایش، تقویت و جذب سرمایه‌گذاری به‌ویژه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان جدیت بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم به ثبات اقتصادی دست پیدا کنیم.

«حسن میرزاخانی» با تأکید بر این‌که افزایش تولید موجب گردش سرمایه بیشتر و رونق اقتصادی می‌شود بیان می‌کند: مهم‌ترین و اصلی‌ترین موانع سرمایه‌گذاری بوروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر در مسیر سرمایه‌گذاری است که در این زمینه با توجه به این‌که ۲۱ دستگاه اجرایی باید همکاری لازم را انجام دهند لازم است این دستگاه‌ها همکاری و تعامل بیشتری به منظور تسهیل شرایط در پیش بگیرند تا سرمایه‌گذاری خارجی در استان روند مثبت‌تری داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی در کنار دولت توانسته زمینه‌ساز تسهیل بسیاری از این موارد شود و در این زمینه تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در استان مرکزی رشد چشمگیری داشته و عمده تقاضاها در زمینه سرمایه‌گذاری در صنایعی مانند ماشین‌سازی، خودروسازی، پوشاک و ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر بوده است. نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مرکزی می‌افزاید: مرکزی یک استان صنعتی است و عمده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این استان نیز در حوزه صنعت است که علاوه بر تکمیل ظرفیت صنعت آن، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال نیز می‌شود. این استان توانسته در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی رتبه برتر کشور را کسب کند و عملکرد مثبتی را در این بخش در کارنامه خود ثبت کند.

میرزاخانی اظهار می‌کند: افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در استان علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه‌ساز رشد و شکوفایی اقتصادی استان نیز خواهد شد. بنابراین جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی جدید می‌تواند در ارزآوری، انتقال دانش فنی، افزایش توان مدیریتی، تولید محصولات صادراتی، بازدهی‌های اقتصادی و... تأثیرگذار باشد.

  • جذب سرمایه‌گذاران با ایجاد ابزارهای قانونی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی در این مورد می‌گوید: این استان علاوه بر دارا بودن ظرفیت‌های متنوع در همه بخش‌ها از نظر موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز کشور یکی از بهترین نقاط برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. «سعید فرخی» بیان می‌کند: افزایش درآمد مالیاتی، تولید ثروت، اشتغال‌زایی، انتقال فناوری، تقویت زیرساخت‌های داخلی و توسعه گردشگری از جمله مزایای سرمایه‌گذاری خارجی به شمار می‌رود.

حال با توجه به این مزیت‌ها و این‌که جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی یکی از فرصت‌های طلایی درمرکزی محسوب می‌شود باید برای تحقق آن، مسئولان و مدیران تلاش خود را به‌کار گیرند و برای حضور سرمایه‌گذاران در استان مرکزی شرایط را با ایجاد ابزارهای قانونی مانند مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش توان دستگاه‌های اجرایی تسهیل کنند.

وی با اشاره به این‌که مرکزی بهترین گزینه برای جذب سرمایه‌گذاران است و باید برای تقویت این مهم در این استان برنامه‌ریزی وجود داشته باشد ادامه می‌دهد: روند صدور پروانه‌های سرمایه‌گذاری در این استان ۱۵ درصد افزایش داشته که همین مسأله بیان‌کننده وجود برنامه‌ریزی در این بخش است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی اظهار می‌کند: با توجه به رشدی که در زمینه سرمایه‌گذاری در استان وجود داشته می‌توان گفت سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این استان رضایت داشته‌اند که همین مسأله نیز بیان‌کننده تعامل بسیار خوب بین بخش خصوصی و دولت در این استان و همکاری سازنده بین این ۲ بخش برای تسهیل سرمایه‌گذاری در این استان است.

کد خبر 456219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha