سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس عوام انگلیس امروز سه شنبه دوم مهر ماه اعلام کرد که بر اساس رای تاریخی دیوان عالی این کشور درباره غیرقانونی بودن تصمیم دولت «بوریس جانسون» برای تعلیق پارلمان، این نهاد قانونگذار فردا (چهارشنبه) تشکیل جلسه داده و نمایندگان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

مجلس انگليس

به گزارش ایرنا، جان برکو طی سخنانی در مقابل ساختمان پارلمان این کشور به خبرنگاران گفت: مقدمات ادامه فعالیت پارلمان در حال انجام است.

وی با اشاره به رای دادگاه خاطر نشان کرد که پارلمان تعلیق نبود و نمی توان به آن عنوان «بازگشایی» اطلاق کرد.

به گفته برکو، پارلمان انگلیس که از دو هفته پیش به دستور نخست وزیر این کشور معلق شد، فردا ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی تشکیل جلسه خواهد داد.

همزمان «جرمی کوربین» رهبر حزب اصلی مخالف دولت انگلیس که در پی رای دادگاه خواستار کناره گیری بوریس جانسون از مقام نخست وزیری شده، اعلام کرد که سخنرانی خود را در اجلاس سالانه حزب کارگر به جلو انداخته تا فردا در پارلمان حاضر شود.

بر اساس برنامه اعلام شده، او قرار بود فردا (چهارشنبه) در آخرین روز اجلاس و طبق رویه هر سال سخنرانی کند.

بوریس جانسون از ۱۰ سپتامبر گذشته در اقدامی جنجال برانگیز تصمیم گرفت تا پارلمان این کشور را برای اجرای برگزیت معلق کند. این تصمیم در حالی اجرای شد که انگلیس کمتر از دو ماه دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس تاکنون سه بار طرح دولت را درباره نحوه اجرای برگزیت رد کردند و بوریس جانسون امیدوار بود بتواند با تعلیق پارلمان، برگزیت را بدون مزاحمت نمایندگان به سرانجام برساند.

با این حال دیوان عالی انگلیس امروز با صدور حکمی تاریخی، تصمیم دولت را در این باره غیرقانونی اعلام کرد.

قاضی هیل رئیس دیوان عالی انگلیس با اشاره به نقش پارلمان در حوزه قانونگذاری تصریح کرد که نمایندگان باید قادر باشند تا از نهادهای اجرایی حساب بکشند.

وی تعلیق طولانی پارلمان را اقدامی غیرمفید توصیف و تصریح کرد که دولت دلیل موجهی را برای تصمیم خود ارائه نکرده است.

رییس دیوان عالی انگلیس اعلام کرد که ۱۱ قاضی پرونده به این نتیجه رسیدند که تصمیم دولت برای کسب اجازه از ملکه به منظور تعلیق پارلمان اقدامی غیرقانونی و باید ملغی شود.

دفتر نخست وزیری انگلیس تاکنون درباره رای دادگاه اظهارنظری نکرده اما نمایندگان خشمگین این کشور برای بازگشت به پارلمان و حساب کشی از دولت لحظه شماری می کنند.

در این میان، «جوانا چری» نماینده حزب ملی اسکاتلند در اظهارنظری تند تصریح کرد که رای دادگاه پیروزی بزرگی برای حاکمیت قانون و دموکراسی است که در آن حتی ملکه هم مافوق قانون نیست.

همزمان برخی رسانه های عصرگاهی انگلیس با اختصاص صفحه اول خود به شکست سنگین دولت جانسون، او را با القابی همچون «گناهکار» خطاب قرار داده‌اند.

کد خبر 456197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha