مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت-خبرنگار: ایجاد شهرهای الکترونیک یکی از راه‌های تحقق تسهیل امور اداری و شفاف‌سازی فعالیت‌های مختلف است.

مراقبت از اراضي گيلان

از سویی با توجه به فناوری‌های جدید و حرکت کشورهای توسعه‌یافته به این سمت و سو، نیاز است که فرایند اداری کشور با الکترونیکی شدن به سمت رویکردهای نو برود. یکی از مباحثی که در ۵ سال اخیر در کشور مطرح شده، طرح سیماک است که در واقع یک زیرساخت نرم‌افزاری دانش‌بنیان، برای یکپارچه‌سازی و مدیریت بهینه امور املاک محسوب می‌شود. تسهیل و تسریع در کارهای مقدماتی سرمایه‌گذاری و شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی از نخستین مزایای اجرای این طرح در حوزه املاک است که در راستای تحقق دولت الکترونیک از نیمه تیر سال ۹۵، به تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی رسید.

اجرای این طرح در کشور به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه‌های آن، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و سازمان فناوری اطلاعات ایران گذاشته شده است. از این رو چند استان به عنوان پایلوت اجرای طرح شناخته شدند که اولین استان، گیلان بود. بعد از گذشت چند سال هنوز هم در همه شهرها این طرح اجرا نشده است. شفافیت حوزه سرمایه‌گذاری در بخش املاک گیلان بسیار مهم است و به عنوان نمونه مانع از زمین‌خواری و تغییر کاربری و ساخت‌وسازهای بی‌مجوز می‌شود.  

  • مقاومت برای پیوستن به طرح سیماک 

درباره این‌که طرح سیماک چه مزایای دیگری دارد، مدیر کل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری گیلان بیان کرد: از سیماک می‌توان عنوان ابزاری برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌یاری در حوزه اقتصاد بهره برد و دلیل تعریف سیماک در ستاد اقتصاد مقاومتی نیز همین است. اهمیت سیماک در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار است.  

«سعید زاهدی» تصریح کرد: یکپارچه‌سازی اطلاعات اماکن و املاک کشور و استان میان تمامی دستگاه‌ها، حذف موازی‌کاری در تشکیل پرونده‌های تکراری برای املاک از جمله دستاوردهای آن است. همچنین شفاف‌سازی فرایندهای مربوط به صدور مجوزهای ساخت‌وساز در تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از دیگر مزایای اجرای سیماک است. اما چرا این طرح چندین سال طول کشید؟ زاهدی در این خصوص با اشاره به موانعی که در اجرای سیماک وجود دارد، گفت: مقاومتی از سوی برخی دستگاه‌ها برای پیوستن به سیماک وجود دارد که به دلیل استفاده هر دستگاه از سامانه مختص خود است، اما باید بدانیم که سیماک یک پنجره واحد است که با پیوستن به آن بسیاری از موازی‌کاری‌ها حذف می‌شود.

  • گیلان؛ پیشگام در اجرای سیماک

مدیر کل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری گیلان با بیان این‌که گیلان جزو اولین استان‌های اجراکننده سیماک در کشور است، گفت: ۳۸ هزار پرونده در سیماک تاکنون تشکیل شده و ۱۰ شهرستان نیز از سیماک برای صدور مجوزها بهره می‌برند. اکنون ۱۸۳ دفتر پیشخوان دولت در حال فعالیت در حوزه سیماک هستند و ۶۴ هزار استعلام نیز طی یک سال و چند ماه از افتتاح رسمی طرح در استان مبادله شده است.

  • مزایای طرح

این مقام مسئول در خصوص مزایای طرح سیماک برای جلوگیری از زمین‌خواری در عرصه‌های جنگلی استان اظهار کرد: هم‌اکنون با تبدیل عرصه‌های جنگلی و کشاورزی شاهد ساخت‌وسازهای غیرمجاز در استان هستیم. به نظر می‌رسد سیماک می‌تواند ابزار خوبی برای رصد و کنترل این ساخت‌وسازها باشد. با اجرای این طرح، نقطه به نقطه جغرافیایی استان رصد و ثبت می‌شود و اگر ساخت‌وسازی در سطح استان انجام شود که در سیماک ثبت نشده باشد، مراجع قضایی می‌توانند با استناد و استعلام از سیماک نسبت به برخورد با آن اقدام کنند.

  • جلوگیری از فروش زمین‌

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان هم با ابراز نگرانی بابت از بین رفتن زمین‌های زراعی و باغی در روستاها خواستار کمک و حمایت همه مدیران برای جلوگیری از فروش زمین‌ در روستاها شد و گفت: کاربری‌ها در روستاها تعیین شده و نباید بگذاریم که روستاییان به دلیل امرار معاش مجبور به مهاجرت و فروش زمین‌های زراعی خود شوند. «یاور پیرعلایی» با بیان این‌که بیش از ۱۳۰۰ دهیاری در گیلان به سامانه سیماک متصل است، سیماک در ۱۳۲۹ روستای استان خبر داد و افزود: اجرای سیماک سرعت اعطای مجوزها و استعلامات در روستاها را افزایش داده است.

وی با بیان این‌که گیلان ۲۷۰۰ روستا دارد، اظهار کرد: طرح سیماک در روستاها منجر به کاهش زمان جواب استعلام‌ها تا ۲۶ روز شده است، اما طی چند ماه اخیر با وجود استقبال از این طرح و همکاری دهیاری‌ها، متاسفانه شاهد همکاری نکردن بنیاد مسکن بودیم. این مسئول با اشاره به افزایش فروش زمین‌های باغی و زراعی در روستاها گفت: اگر همین روند ادامه یابد، گیلان نیز همچون مازندران خواهد شد و هیچ زمین زراعی برای استان باقی نمی‌ماند. پیرعلایی ادامه داد: نظارت بر دهیاری‌ها وظیفه دفتر امور روستایی استانداری است، به همین منظور اعزام اکیپ‌های بازرسی هفتگی به دهیاری‌ها طی آینده نزدیک در استان انجام می‌شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با بیان این‌که ورود سرمایه‌گذاران به روستاها باید بر اساس کاربری‌های مشخص شده در طرح هادی باشد، گفت: وقتی کاربری‌ها تعیین شده است، سرمایه‌گذار طبق همان باید به روستا ورود کند و نباید انتظار داشته باشد در زمین‌هایی با کاربری زراعی و باغی، سرمایه‌گذاری مسکونی و صنعتی بتواند انجام دهد. وی با تاکید بر این‌که باغ‌ها و زمین‌های زراعی خط قرمز استانداری هستند، افزود: اگر بنیاد مسکن با دهیاری‌ها همکاری داشته باشد و استعلامات را به دهیاری ارائه کند، سرعت صدور پروانه در روستاها نیز بیشتر می‌شود. به گفته پیرعلایی، بیش از ۱۸۰۰ دهیاری و ۶۱۰۰ شورای روستایی در گیلان فعالیت می‌کنند.

  • ریشه‌کن کردن فساد اداری 

در همین زمینه مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گیلان هم با اشاره به اهمیت شکل‌گیری بستر حقوق مالکیت اظهار کرد: تا زمانی که بستر حقوق مالکیت در استان شکل نگیرد، اقتصاد استان شکوفا نمی‌شود. به گفته «منصور مولایی‌پور» کم بودن درآمد منجر به فروش زمین‌های روستایی می‌شود. وی بر اعطای اختیار تصمیم‌گیری درباره زمین‌های موجود در طرح هادی به دهیاری‌ها تاکید کرد و گفت: دهیاری‌ها هم باید همچون شهرداری‌ها قدرت تصمیم‌گیری برای اجرای طرح هادی داشته باشند. مولایی‌پور تصریح کرد: باید بستر لازم برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم شود تا بتوان از ورود سرمایه‌گذاران برای بهبود فضای کسب و کار حتی در روستاها بهره برد. مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان بیان کرد: اجرای طرح سیماک می‌تواند هرگونه فساد اداری را ریشه‌کن کند. آثار اجرای سیماک و تاثیر آن در سرعت امور باید به مردم اطلاع‌رسانی شود.

کد خبر 456183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha