همشهری‌آنلاین: شهردار تهران صبح سه‌شنبه دوم مهر در نشست روز جهانی بدون خودرو که با حضور نماینده‌های خارجی برگزار شد، حضور یافت و از تاثیر افزایش سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی بر سلامت شهروندان صحبت کرد.

حناچی 833

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پیروز حناچی، شهردار تهران صبح امروز در نشست روز جهانی بدون خودرو حضور یافت که آقای کلودیو پروویداس نماینده برنامه عمران سازمان ملل( UNDP)، علی نظری‌دوست هماهنگ‌کننده UNDP، نماینده یونسکو، زهرا صدراعظم نوری عضور شورای‌شهر، محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، شینا انصاری مدیرکل اداره محیط‌زیست و توسعه پایدار و خبرنگاران رسانه‌های مختلف هم در آن حاضر بودند.

حناچی در این نشست ضمن خیرمقدم به مهمانان خارجی برای حضور در این نشست، گفت: امیدوارم این حضور منشا همکاری‌های خارجی در راستای افزایش کیفیت زیست شهری باشد.

او گفت: در آستانه روز جهانی بدون خودرو هستیم. امروز سه‌شنبه است. ما هم به این کمپین پیوسته‌ایم و از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنیم. کلانشهرها و شهرهای بزرگ دنیا هر چند با هم متفاوتند اما مشکلاتشان شبیه هم است. توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی و کاهش مصرف ریزکربن‌ها در شهر از اهداف ما است.

شهردار تهران گفت: آلودگی در تهران هشتاد درصد مستقیما به سوخت‌های فسیلی مربوط است؛ پس نقشه هدف ما روشن است. از این رقم چهل درصد مستقیما به خودروهای شخصی مرتبط است؛ این یعنی باز هدف ما روشن است. درمورد دسته‌بندی باقی مدل‌های حمل‌ونقل هم باید برای مترو، اتوبوس و حتی دوچرخه هم اهداف فزاینده‌ای را در پیش بگیریم. درمورد دوچرخه زیر یک درصد استفاده در شهر داریم. شهر موفقی مثل وین ادعا می‌کند که هفت درصد حمل‌ونقل عمومی‌شان با دوچرخه انجام می‌شود و رو به افزایش است.

حناچی افزود: اجرای سیاست road diet به طور قطع در این دوره تعقیب خواهد شد. این نظریه اثبات شده که خیابان جدید یعنی حضور خودرو بیشتر که با این کار مشکل حل نخواهد شد؛ باید از این سیکل باطل خود را خارج کنیم. اقدامات زیادی در شهرداری در این راستا صورت گرفته است.

او گفت: باید اشاره کنم به توصیه یکی از شعرای قرن هفتم که می‌گفت توانا بود هر که دانا بود، ز دانش دل پیر برنا بود. این یعنی ما باید تلاش کنیم که دانایی‌مان را افزایش دهیم. مطمئنم اگر مردم بدانند که شرایط چطور است تلاش بیشتر خواهد شد که وضعیت اصلاح شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در آغاز دوره به آمارهای سلامت مردم اشاره کردیم. افزایش وزن، چاقی، فشارخون، دیابت و اشاره کردیم به نقشی که تحرک بیشتر می‌تواند در بهبود سلامت داشته باشد. اگر با نگاه سلامت موضوع را ببینیم متوجه می‌شویم که دوچرخه به یک الزام تبدیل میشود. ما در سال گذشته تعداد روزهای پاک‌مان افزایش و ذرات معلق‌مان کاهش پیدا کرد. این نتیجه تلاش‌های وزارت نفت در مورد سوخت، جدی‌تر گرفتن معاینه فنی درمورد خودروها مخصوصا درمورد معاینه فنی خودروهای سنگین بود.

او گفت: باید همین مسیر را تعقیب کنیم. البته شرایط تحریم ادامه این مسیر را سخت می‌کند. تهیه کاتالیست‌ها یا سوخت با کیفیت بالا در شرایط تحریم سخت است اما می‌رویم به سوی این‌که مشکلات را حل کنیم. البته شرایط تحریم در عین فشار به مردم ایران گشایشی را هم فراهم کرده؛ ما به ازای سرویس‌های قدیمی جهان سرویس‌های جدیدی به وجود آورده‌ایم؛ اگر آمازون نداریم اما دیجیکالا داریم؛ مثلا ما همه سرویس‌های گوگل را در ایران نداریم اما برنامه‌هایی مثل «نشان» را داریم. تلاش می‌کنیم که در همین شرایط تحریم هم به اهدافمان برسیم.

او گفت: در دو سال اخیر افتتاح و توسعه دو خط ۶ و ٧ مترو تهران را داشتیم. این دو خط ایستگاههای تبادلی زیادی را در تهران به بهره‌برداری می‌رساند و در حقیقت سرکل‌لاین درست شده است. با افزایش تعداد واگن‌ها سرخط فاصله قطارها را کاهش میدهیم. به مناسب آغاز سال جدید در خطوط ١، ٢، ۴، ۶ و ٧ تغییراتی در این مورد داشتیم؛ هرچند برای رسیدن به سرخط ٢/۵ دقیقه حدود ٢ هزار واگن کم داریم و در شرایط تحریم فراهم آوردن این تعداد واگن سخت است. اما تلاش میکنیم که شرکت واگن‌سازی تهران این کار را تعقیب کند و به این هدف برسد.  
 
شهردار تهران افزود: همچنین توسعه اتوبوسرانی و بالا رفتن کیفیت اتوبوس‌ها را در دستور کار داریم. ۶٠ درصد اتوبوس‌های تهران در اختیار بخش خصوصی است. همچنین احداث خط‌های ٨، ٩ و ١٠ را نیز در دستور کار داریم. توسعه مسیرهای امن برای دوچرخه هم از کارهایی‌ست که در دوره جدید با جدیت تعقیب کردیم. خیابان‌های کریم‌خان و طالقانی در همین مسیر در حال توسعه است. همچنین به رسمیت شناختن دوچرخه کاری است که ما باید انجام دهیم. ما جزو کشورهایی هستیم که در سال‌های قدیم آیین نامه استفاده از دوچرخه را تدوین کردیم و این آیین نامه باید به‌روز شود. توسعه شرایط استفاده از اسکوتر برقی و ماشین‌های برقی در دستور کار ماست. اولین دستگاه پمپ شارژ برای خودروهای برقی در این دوره ایجاد شد. در حال حاضر تعداد زیادی ماشین برقی در تهران تردد می‌کنند که باید بستر استفاده از آنها را گسترش دهیم.

حناچی گفت: درمورد توسعه محورهای پیاده به سمتی می رویم که برخی خیابان‌های تهران را پیاده راه کنیم. برخی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران را می‌خواهیم پیاده راه کنیم که در آاینده نزدیک اعلام می‌شوند. از طرف دیگر اجرای پارک‌متر را نیز در تهران تعقیب می‌کنیم.

او گفت: ما کشور هلند را به دوچرخه می‌شناسیم. توسعه دوچرخه به شکل جهانی از آمستردام آغاز شد که بیش از نود درصد در حال حاضر در این شهر از دوچرخه استفاده میکنند. اما در همین هلند بندر روتردام هم هست که در این موضوع پیشرفت خاصی نداشت. این یعنی همه‌چیز به انتخاب خود ما بستگی دارد. باید تلاش کنیم تا از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم برای تغییر کیفیت زندگی در شهر.

او افزود: من امروز صبح از مدرسه‌ای آمدم که به عنوان یک پروژه پایلوت حدود ١۵٠ دوچرخه در اختیار بچه‌ها قرار گرفت؛ دوچرخه‌هایی که تعمیر کردیم و در اختیارشان گذاشتیم. امیدوارم در بقیه مناطق هم این اتفاق بیافتد و تلاش کنیم تا در مدت کوتاه انتهای این دوره، این کمتر از ١ درصد را به حداقل ۴ درصد افزایش دهیم. روند پیشرفت در این زمینه امیدوار کننده است و شرکتهای خصوص انتظار نداشتند که شرایط اینقدر زود فراهم شود. در دوره‌های قبلی دوچرخه را از ایستگاه می‌گرفتیم و در ایستگاه تحویل می‌دادیم اما الان در هر کجا می‌گیریم و در هر جا خواستیم می‌گذاریم. این باعث استقبال بیشتر از آن شده است.

حناچی گفت: در قدم‌های بعدی بهبود شرایط برای توسعه اسکوتر و خودروهای برقی بدون سرنشین را هم تعقیب می‌کنیم. البته همه الگوها ممکن است به یک اندازه قابل اجرا نباشد اما آنچه را میشود، تعقیب خواهیم کرد.

شهردار تهران تاکید کرد: در خاتمه از دوستان نماینده خارجی تشکر می‌کنم که اینجا حضور دارند. امیدوارم در زمینه‌ توسعه بافت‌های فرسوده شهری هم بتوانیم از ایشان کمک بگیریم چون تهران شهری است که در معرض خطر زلزله قرار دارد. ما تلاش می‌کنیم با افزایش آمادگی از طریق برگزاری مانور و افزایش آموزش به شهروندان، آمادگی در این حوزه را نیز افزایش دهیم.

کد خبر 456152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha