مژگان مهرابی ـ خبرنگار: منطقه ۱۴، محدوده پر رفت و آمدی است. در واقع موقعیت جغرافیایی آن باعث شده پل ارتباطی شرق به غرب پایتخت به شمار آید و دلیل مهم شلوغی‌اش شود.

اتوبوس

اما دلیل دیگری که روزانه جمعیت زیادی را از راه‌های دور و نزدیک روانه این منطقه می‌کند، واقع شدن مکان‌هایی مثل دادگاه خانواده، دادسرا، اداره ثبت احوال، اداره پست، دانشگاه آزاد فنی مهندسی، بازار گل و... . در آن است. با توجه به موارد ذکر شده نخستین موضوعی که انتظار می‌رود، مجهز بودن سیستم حمل‌ونقل عمومی است تا شهروندان بتوانند به‌راحتی در منطقه رفت‌وآمد کنند. اما پیام‌های اعتراض‌آمیز شهروندان به همشهری محله مبنی بر مطلوب نبودن وضعیت حمل‌ونقل عمومی در منطقه به‌ویژه در محله‌هایی که معابر باریک و بافت فرسوده‌ دارند، خلاف آن را نشان می‌دهد. اغلب گله‌مند هستند ناوگان اتوبوسرانی آن‌طور که نیاز شهروندان است خدمت‌رسانی نمی‌کند و اهالی ناگزیر به استفاده از تاکسی یا خودرو شخصی هستند. همین موضوع ترافیک شدیدی را در محله‌ها ایجاد کرده است. برای شنیدن صحبت‌های شهروندان یک روز سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی در منطقه را تجربه می‌کنیم.

محله‌گردی در منطقه ۱۴ با دیگر مناطقی که در شرق تهران قرار دارد کمی فرق می‌کند. دلیل عمده‌اش هم فرسوده بودن بخش قابل توجهی از وسعت منطقه است. به جز شریان‌های اصلی، اغلب خیابان‌ها باریک و کم عرضند به گونه‌ای که در بعضی‌شان‌ تردد یک خودرو هم به سختی صورت می‌گیرد. مصداق این معابر بیشتر در محله‌های شیوا، دلگشا، صاحب‌الزمان(عج)، دولاب، شکوفه، سرآسیاب و جوادیه دیده می‌شود. متأسفانه منطقه ۱۴ با جمعیت بالای مسافری که در آن‌ تردد می‌کند فقط ۱۱ خط اتوبوس دارد. ۶ خط داخل منطقه را سرویسدهی می‌کنند و ۵ خط هم عبوری از محله‌های ما می‌گذرند. «حامد کاشانی» یکی از اهالی محله شیوا می‌گوید: «محله شیوا در بافت فرسوده قرار دارد و معابر باریکش اجازه‌ تردد به ناوگان اتوبوسرانی نمی‌دهد. از این‌رو شهروندان ناگزیرند برای رفت‌وآمد از تاکسی و مسافرکش‌های شخصی کمک بگیرند. با توجه به درآمدزایی اهالی این محله هزینه رفت‌وآمد زیاد است و در توان مالی آنها نیست. از این‌رو گاهاً مجبور می‌شوند مسیر طولانی را پیاده‌روی کنند.»

  • استفاده از خودروهای شخصی دلیل مهم ترافیک منطقه
    در قسمت شرقی منطقه، یعنی محله‌های پرستار، تاکسیرانی، شهدای گمنام و ابوذر، معابر از وضعیت بهتری برخوردارند. با اینکه عریضند اما از داشتن خطوط اتوبوسرانی بی‌بهره‌اند. «هاشم خوش‌طینت» ساکن خیابان شهید درودیان می‌گوید: «یکی از مشکلات رفت‌وآمد اهالی عبور بزرگراه امام علی(ع) از منطقه است که بعضی از محله‌ها را به ۲ بخش تقسیم کرده و همین امر تردد شهروندان را با دردسر مواجه کرده است. مثل خیابان شهید درودیان که از معابر مهم منطقه است. بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس برداشته شده‌اند بدون اینکه در جای دیگری جانمایی شوند. خطوط مترو هم در شمال منطقه قرار دارد و دسترسی به آنها برای ساکنان محله‌های چهارصددستگاه و صددستگاه و خیابان پیروزی امکان‌پذیر است.» اهالی منطقه ۱۴ به دلیل سختی رفت‌وآمد با وسایل حمل‌ونقل عمومی ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند و همین بار ترافیکی در محله‌ها را زیاد می‌کند.

  • اتوبوس امن‌ترین وسیله رفت‌وآمد بانوان
    به گفته «حسین حاجی قربانی» معتمد محله سرآسیاب و مسئولان حوزه شهری، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را به شهروندان توصیه می‌کنند تا شهرمان از آلودگی هوا و ترافیک رهایی یابد اما این امر زمانی محقق می‌شود که امکانات خوبی برای رفت‌وآمد شهروندان مهیا شود. او دلخور از منحل شدن خط اتوبوس میدان کلانتری‌ ـ میدان هفتم‌تیر می‌گوید: «اتوبوس‌های خط میدان کلانتری‌ ـ میدان هفتم‌تیر به دلیل ترافیک خیابان کرمان و میدان کلانتری منحل شد؛ در صورتی که ضرورت اهالی محله بود. بیمارستان مردم انتهای خیابان کرمان قرار دارد و بسیاری از شهروندان برای‌ تردد به بیمارستان از این خط استفاده می‌کردند. نکته مهم دیگر اینکه اتوبوس امن‌ترین وسیله رفت‌وآمد برای بانوان است. دیگر خطوط هم شرایط بهتری ندارند. اتوبوس‌های خاوران ـ شهدا همیشه شلوغ است. دیر به دیر هم می‌آید. اتوبوس‌ها اغلب فرسوده و کثیف هستند به گونه‌ای که رغبت نمی‌کنید سوار آن شوید. ازدحام داخل آن هم غیرقابل تحمل است به‌ویژه برای سالمندان که ایستادن برایشان دشوار است.»
کد خبر 456133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha