ثریا روزبهانی-خبرنگار:منطقه ۲۲ با وسعتی در حدود ۶هزار هکتار در غربی‌ترین نقطه کلانشهر تهران واقع شده و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های موجود در آن، می‌توان آن را قطب گردشگری پایتخت نامید.

بهشت

با وجود بیش از ده‌ها نقاط جذاب و گردش‌پذیر، شهرداری این منطقه درصدد است تا فرصت‌های گردشگری جدید و نو را به داشته‌های منطقه اضافه کند. به گفته «فرید براتچی» رئیس اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، مجموعه‌ هنرهای ملی و آیینی، مجموعه‌های سوارکاری، شهربازی هزار و یک شب، سوله ورزشی لاله و راه‌اندازی بازار میوه‌وتره‌بار و چندین مرکز رفاهی و تفریحی دیگر از جمله پروژه‌های مشارکتی شاخص منطقه به شمار می‌رود که برخی از آنها در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد و شهروندان با افتتاح این پروژه‌های مشارکتی در قطب گردشگری پایتخت، اوقات خوشی را سپری می‌کنند.

چند رستوران در آبشار 
این مجموعه در ضلع جنوبی بوستان آبشار و در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۲۰۰‌مترمربع قرار گرفته است. در این مجموعه ۲۵ باب غرفه به مساحت‌های ۱۵ تا ۸۰‌مترمربع ساخته شده است. از این مجموعه می‌توان به دلیل همجواری‌اش با بوستان‌های جنگلی لتمال کن و آبشار تهران و همچنین شهرک‌های مسکونی شهید باقری، ثامن، امید دژبان، اتحادیه و نمونه سپاه به‌عنوان پتانسیل گردشگری مناسب یاد کرد. چراکه شهروندان با استفاده از امکانات پذیرایی این مجموعه در محیطی مفرح و همراه با فضاهای نشیمن رو باز و چشم‌انداز دریاچه شهدای خلیج‌فارس، اوقات خوشی را سپری خواهند کرد.  

مجموعه ورزش‌های باستانی و ملی
در زمینه ترویج و گسترش فرهنگ ورزش‌های باستانی عرصه‌ای به مساحت ۳ هزارو ۱۳۳‌مترمربع در محله زیبادشت، بلوار چشمه غربی در نظر گرفته شده است. تجهیز گود زورخانه، سکوی نشیمن تماشاگران به ظرفیت ۴۰۰ نفر و سالن بدنسازی از جمله امکانات این مجموعه است. همچنین هزارو ۳۵۰‌مترمربع هم در این مکان برای تشکیل کلاس‌های آموزشی برای آشنایی بیشتر و ارتقای فرهنگ ورزش‌های باستانی اختصاص پیدا کرده است.  

سوله ‌تره‌بار آزاد شهر
این بازارچه در زمینی به مساحت هزارو ۵۰۰‌مترمربع در خیابان هشتم غربی آزادشهر آماده بهره‌برداری است. با راه‌اندازی این مجموعه که شامل ۱۱ غرفه میوه و تره‌بار، خواروبار و مواد پروتئینی است اهالی می‌تواند مایحتاج عمومیشان را به آسانی تهیه و تأمین کنند. هریک از این غرفه‌ها ۴۰ تا ۷۰‌مترمربع مساحت دارد.  

سوله ورزشی لاله
این مجموعه در زمینی به مساحت هزارو ۳۵۵‌مترمربع، در شهرک گلستان انتهای بلوار گل‌ها قرار دارد. امکانات ورزشی این سوله شامل سالن‌های والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال، ایروبیک و بدنسازی است. همچنین فضایی برای سکوهای نشیمن تماشاگران، رختکن، سرویس‌های بهداشتی، بوفه و دفتر اداری در نظر گرفته و تجهیز شده است. اکنون طرح عمرانی این سوله ورزشی به پایان رسیده و مرحله تکمیل و تجهیز وسایل را پشت سر می‌گذارد.

منطقه‌ای با جاذبه‌های گردشگری فراوان
قرار گرفتن منطقه ۲۲ در ورودی غربی شهر تهران باعث شده تا علاوه بر ساکنان منطقه و شهروندان مناطق غربی تهران، ساکنان استان البرز نیز از امکانات و جاذبه‌های طبیعی و تفریحی موجود در منطقه ۲۲ بهره‌ببرند. از طرفی وجود مراکز علمی و آموزشی و ورزشی مانند استادیوم آزادی، باغ گیاه‌شناسی، پژوهشگاه نفت، دانشگاه علوم انتظامی و چندین مرکز علمی و آموزشی و نهادهای نظامی دیگر باعث افزایش جمعیت شناور منطقه شده‌اند. به همین دلیل تأمین امکانات رفاهی برای جمعیت ساکن و شناور در محله‌ها از مهم‌ترین اهداف مدیران منطقه است. وجود جنگل‌های لتمال کن و وردآورد در ارتفاعات شمالی منطقه و روستاهای بکر و زیبا در حریم منطقه و قرار گرفتن بوستان‌ جنگلی خرگوش‌دره و چیتگر و یا بوستان‌های تازه تأسیس جوانمردان و دریاچه شهدای خلیج‌فارس همه باعث شده‌اند تا بر جاذبه‌های توریستی و تفریحی منطقه افزوده شود. «فرید براتچی» رئیس اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی درباره مشارکت‌ شهرداری منطقه ۲۲ با بخش خصوصی می‌گوید: «تأمین اعتبارات لازم برای اجرای پروژه‌های عمرانی و همچنین نگهداری از فضاهای موجود در منطقه با توجه به کاهش درآمدهای شهرداری تهران در سال‌های گذشته، باعث ایجاد تفکر کسب درآمد پایدار با مشارکت بخش خصوصی در مناطق برای تسریع بخشیدن به روند اجرای پروژه‌های تجاری، تفریحی، ورزشی و آموزشی شده است. از این‌رو انجام پروژه‌های بزرگ مقیاس در منطقه ۲۲ به دلیل وجود اراضی وسیع با پتانسیل سرمایه‌گذاری زیاد، در دستور کار این اداره قرار گرفته است.»

نخستین و بهترین‌ها

برخی از پروژه‌های تفریحی و گردشگری منطقه، کاربرد فرامنطقه‌ای دارند و علاوه بر منطقه به‌عنوان بزرگ‌ترین و بهترین در نوع خودش در کشور شناخته می‌شوند. براتچی در ادامه از این پروژه‌ها نام می‌برد و می‌گوید: «اجرای این پروژه‌ها به‌دلیل نبود اجرای تعهدات نهادهای نظامی و سازمان‌های دولتی در دوران مدیریت قبلی شهرداری تهران نیمه‌تمام باقی ماند، اما با شروع دوران مدیریت جدید شهرداری تهران، حل مشکلات اسناد مالکیت اراضی یاد شده به‌عنوان اولویت، هدف‌گذاری شد. در همین زمینه اکنون روند برطرف کردن این مشکلات با پیگیری شهردار منطقه و برگزاری جلسات با معاونان و مدیران شهرداری، شرکا و سازمان‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی در حال انجام است. در این رابطه می‌توان به پروژه‌هایی همچون هزار و یک شهر (بزرگ‌ترین شهربازی با مقیاس فرامنطقه‌ای) و مجتمع تجاری و اداری و پارکینگ طبقاتی چیتگر اشاره کرد. همچنین باغ راز هستی، ساخت بوستان ریحانه (ایجاد بوستان به مساحت ۱۸هکتار در فاز شرقی چیتگر برای استفاده بانوان و ساخت تجاری نسیم دوم)، اجرای پروژه آبیاری قطره‌ای بوستان جنگلی چیتگر و ساخت تجاری و اداری آزادگان، ساخت مجتمع تجاری و اداری المپیک و پارکینگ طبقاتی جوانمردان و مجتمع تجاری و اداری چشمه هم از دیگر طرح‌هاست که قرارداد آنها به طریق مشارکت مدنی با بخش خصوص و مجموع سرمایه‌گذاری در حدود ۸هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان منعقد شده و اقدامات دیگر آن در حال اجراست.»

کد خبر 456107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha