سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
۰ نفر

آذربایجان غربی با وجود قدمت بالای ۹۰ ساله در بخش سینما در سال‌های گذشته یکی از قطب‌های مهم هنر هفتم به شمار می‌رفت، اما امروز سینماهای استان به فضایی متروکه تبدیل شده و ۵ سینمای نیمه‌فعال نیز چندان مخاطبی ندارند.

قهر با سینماهای آذربایجان‌غربی 

به گزارش همشهری، فرسوده بودن امکانات، نبود تجهیزات در سینماها و استاندارد نبودن سالن‌های نمایش و نمایش ندادن فیلم‌هایی در سطح بالا و مطابق با فرهنگ و تاریخ در کنار توسعه و ترویج وسایل ارتباطی نوین از جمله سی‌دی، ماهواره، اینترنت، فناوری‌های بصری و صوتی و توسعه شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای از مهم‌ترین دلایل رکود سینما در این استان به شمار می‌رود. این مسائل در نبود امکانات و منابع مالی، به‌روز نبودن تجهیزات، صرف بودجه‌های فرهنگی در کارهای غیرفرهنگی و... رغبت فیلمسازان استان را به افزایش فعالیت در شهرهای آذربایجان غربی کاهش دادهاست.  

  • یک صندلی سینما برای هر هزار نفر 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که ماندگاری هویت، دین و مذهب، ارزش‌های اجتماعی و صیانت از همه باورهای یک کشور در زمان حاضر به هنر و سینما وابسته است اظهار می‌کند: اگر می‌خواهیم در دنیا در همه حوزه‌ها از جمله اقتصاد، فرهنگ، هنر، تاریخ و موسیقی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به سینما و سرمایه‌گذاری در این عرصه توجه کنیم.  حجت الاسلام «ناصر خدایاری» با اشاره به این‌که سینما زبان مشترک ملت‌هاست بیان می‌کند: سینما می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جامعه جلوگیری کند.  

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر ۲۳ سینمای متروکه، نیمه‌فعال و فعال در استان وجود دارد می‌گوید: در سال‌های اخیر سینماهای استان به جای پیشرفت با پسرفت روبه‌رو بوده و برای احیای سینماهای متروکه استان تلاشی صورت نگرفته است. استاندارد صندلی سینما در کشور برای هر صد نفر یک صندلی است که در استان ما برای هر هزار نفر یک صندلی وجود دارد.  خدایاری با اشاره به این‌که تجارت از طریق سینما باید مورد توجه قرار گیرد، تأکید می‌کند: سرمایه‌گذاران و تجار می‌توانند برای تأسیس پردیس‌های سینمایی در استان سرمایه‌گذاری کنند.

  • اخطار به مالکان سینماها

خدایاری با بیان این‌که مالکان سینماهای استان باید سینماها را به هر نحوی که می‌توانند بازسازی و احیا کنند و اگر نمی‌توانند کنار بکشند و این کار را به افراد ذی‌صلاح واگذار کنند، می‌گوید: ‌۱۳ سینما در آذربایجان‌ غربی تحت مالکیت حوزه هنری استان، ۲ مورد در دست شهرداری‌ها و بقیه در اختیار بخش خصوصی و جمعیت هلال احمر استان است. این مسئول می‌افزاید: سال گذشته برای احیا و بازسازی سینماهای مرکز استان سرمایه‌گذاری پیدا شد تا ۵ میلیارد تومان در این ارتباط هزینه کند، اما حوزه هنری استان با او همکاری نکرد. امروز برای احیای سینماهای استان نه تنها تلاش نمی‌شود بلکه برخی آنها را متروکه اعلام می‌کنند تا با تغییر کاربری، زمین این سینماها را به فروش برسانند.

وی با بیان این‌که استاندارد سینماهای استان بسیار پایین است، عنوان می‌کند: از ۲۳ سینمای موجود استان ۵ مورد آنها فعال است که سه موردشان در ارومیه، یکی در خوی و دیگری در تکاب قرار دارد. خدایاری با بیان این‌که جمعیت استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش پیدا کرده است می‌افزاید: اما با این وجود تعداد سینماهای استان نه تنها هیچ افزایشی نداشته بلکه غیرفعال و تعطیل نیز شده‌اند. برای بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت استان ۳ هزار صندلی وجود دارد و سرانه استاندارد صندلی سینما در استان برابر با ۱/۰ است.

این مسئول با بیان این‌که می‌توان از ابزاری به نام سینما برای انتقال باورها، اعتقادات و اهداف یک جامعه استفاده کرد، تأکید می‌کند: کلید ماندگاری مکتب‌ها در عصر اخیر وجود سینما بوده است. مانند آنچه آمریکا با استفاده از ظرفیت هالیوود دیدگاه و گفتمان خود را در جهان معرفی می‌کند. خدایاری با اشاره به این‌که امروز صنعت سینما به منبع درآمدی مهمی برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است، عنوان می‌کند: برای نمونه هندوستان با سرمایه‌گذاری در سینمای خود تحت عنوان بالیوود در حال حاضر بسیار بیشتر از پول نفت ایران درآمد کسب می‌کند. وی با بیان این‌که پس از انقلاب برای رونق و درآمدزایی سینماها اقداماتی انجام نشده است، می‌گوید: این موضوع نیز به دلیل فقر در برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است.

  • قدمت ۶۰ ساله سینماها 

مدیر حوزه هنری آذربایجان غربی هم درباره آخرین وضعیت سینماهای استان می‌گوید: آذربایجان غربی از استان‌های پیشتاز در هنر سینمایی کشور به‌خصوص در حوزه تولید آثار سینمایی و سینماداری است. سال‌های گذشته این استان دارای ۱۹ باب سینمای فعال بود که از این تعداد سینما امروز فقط ۳ سینمای فرسوده با بیش از ۶۰ سال قدمت در شهرستان ارومیه فعال است که تحت نظارت حوزه هنری به فعالیت خود ادامه می‌دهند. «احد هوشمند قره‌باغ» با تأکید بر توجه به وضعیت سینماهای استان عنوان می‌کند: در زمان حاضر سینماهای فرسوده استان در شأن و جایگاه مردم و هنرمندان نبوده و باید بر اساس نیاز روز بازسازی شوند، چراکه با ادامه روند فعلی چند سال آینده سینماهای موجود نیز به کلی تخریب شده و دیگر امیدی به احیای هنر هفتم در این منطقه نخواهیم داشت.

وی با اشاره به وضعیت سینماهای موجود در آذربایجان غربی و لزوم بازسازی بافت‌های فرسوده این اماکن فرهنگی در مرکز، جنوب و شمال استان، بر نگاه مثبت استاندار آذربایجان غربی و شخص شهردار و اعضای شورای شهر ارومیه و احداث پردیس سینمایی در شهرستان ارومیه تأکید کرد. مدیر حوزه هنری آذربایجان غربی با بیان این‌که اولین سینمای استان در سال ۱۳۱۰ در خوی تحت عنوان سینما ایران فعالیت خود را آغاز کرده است، عنوان می‌کند: به طور متوسط قدمت همه سینماهای استان به بالای ۶۰ سال می‌رسد که نشان دهنده فرسوده و غیرقابل استفاده بودن آنهاست. وی با اشاره به تأثیر و جایگاه بالای این صنعت در ارتقای شاخص‌های فرهنگی و نقش غیرقابل انکار آن در بعد تربیتی بر حمایت مسئولان از این هنر در استان تأکید می‌کند و می‌گوید: در گام اول باید دیدگاه‌ها نسبت به سینما در میان مسئولان تغییر پیدا کند.  

  • راه‌اندازی ۲ سینمای سیار در استان 

رئیس انجمن سینمای جوان آذربایجان غربی با اشاره به راه‌اندازی ۲ سینمای سیار در استان می‌گوید: این سینماهای سیار در شهرستان‌های بدون سینمای استان برای استفاده مردم از فیلم‌های روی پرده سینماها راه‌اندازی شده است. «احسان مهدیان» با تأکید بر این‌که فیلمسازان آذربایجان غربی دستاوردهای خوبی در سال‌های اخیر به دست آورده‌اند تأکید می‌کند: درحال حاضر ۱۴ فیلم کوتاه در استان آماده نمایش است و ۴ فیلم درمرحله فنی و ۱۰ فیلم آماده ساخت هستند. بر این اساس از ابتدای سال جاری برای جلوگیری از کپی رایت همه نمایشنامه‌ها قبل از تولید باید در پورتال سازمان ثبت شوند. مهدیان درباره حضور فیلم‌های استان در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی بیان می‌کند: از آغاز سال ۹۷ تاکنون فیلم‌های استان در ۱۵ جشنواره داخلی وخارجی جوایز کسب کرده‌اند.  

وی به مشکلات فیلمسازان آذربایجان غربی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: همه تجهیزات فیلمسازی در استان قدیمی است و نیازمند تأمین اعتبار برای تجهیز و خرید وسایل جدید فیلمسازی هستیم.  این مسئول به جای خالی جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در استان اشاره و اظهار می‌کند: از آخرین جشنواره سینمایی که در استان برگزار شده ۲۳ سال می‌گذرد و سینماگران استان برای بهتر دیده شدن آثارشان نیاز به برگزاری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان دارند.  

  • فیلمسازان‌ استان حمایت می‌خواهند 

مشکلات هنر هفتم در آذربایجان غربی فقط به سینماهای غیرفعال و فرسوده منتهی نمی‌شود، بلکه ظرفیت‌های این منطقه در حوزه فیلمسازی هم با وجود ظرفیت‌های ویژه در نبود حمایت‌ها با چالش‌های قابل توجهی روبه‌رو است. نبود امکانات و منابع مالی، به‌روز نبودن تجهیزات، صرف بودجه‌های فرهنگی در امور غیرفرهنگی و... از مهم‌ترین مشکلات فعالان حوزه فیلمسازی و سینما در استان است. کارگردان سینما و تلویزیون آذربایجان غربی بر لزوم حمایت مسئولان از فیلمسازان تأکید می‌کند و می‌گوید:‌ در آذربایجان غربی ظرفیت‌ها و عوامل حرفه‌ای و شور و شوق خاصی بین فیلمسازان این منطقه وجود دارد که نیاز به توجه و حمایت مسئولان استان است.

«باقر پیران» می‌افزاید: باید با حمایت از نیروهای متخصص و توانا در حوزه فیلمسازی در استان از مهاجرت آنها به مرکز کشور جلوگیری کنیم. وی با تأکید بر این‌که به دلیل بی‌توجهی به مسائل فرهنگی سال‌هاست که فیلم سینمایی در استان ساخته نشده است عنوان می‌کند: باید فکری جدی برای بودجه فرهنگی استان کرد، چراکه بیشتر بودجه‌های فرهنگی صرف امور غیرفرهنگی می‌شود و برای جذب سرمایه‌گذاران برای ساخت سینماهای جدید در استان باید همه دستگاه‌های استانی دست به کار شوند. این کارگردان بومی استان با اشاره به این‌که آذربایجان غربی با وجود پیشینه فراوان در ساخت فیلم، دانشگاهی در این حوزه ندارد عنوان می‌کند: در استان تنها یک هنرستان با تحصیل ۷۰ محصل فعال است.

کد خبر 456079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha