سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
۰ نفر

سید مرتضی احمدپور -  تبریز – خبرنگار: سال ۶۵ بود که برای اولین بار چند تیم از آذربایجان شرقی و نمایندگان معدودی از استان‌های دیگر تور دوچرخه‌سواری دور دریاچه ارومیه را آغاز کردند.

تورآذربایجان در یک قدمی حرفه‌ای شدن 

پس از ۶ دوره، تیم‌های دوچرخه‌سواری کشورهای همسایه هم برای حضور در آن ابراز تمایل کردند و برای اولین بار بخشی از این تور در کشور نخجوان برگزار شد تا عنوان تور بین‌المللی ایران - آذربایجان به آن داده شود؛ اتفاقی که در سال‌های آتی به علل مختلف رخ نداد و برگزاری تور به داخل شهرهای شمال‌غرب منحصر شد. این تور دوچرخه‌سواری در ۳۳ دوره گذشته خود همواره با حاشیه‌ها و مسائل مختلفی روبه‌رو بوده است. نبود تقویم یکسان برای برگزاری مسابقات، مشکلات مالی، حواشی حضور تیم‌های داخلی و خارجی و تاثیر تحریم‌ها بر حضور تیم‌های خارجی همواره مطرح بوده است. اما نکته جالب توجه، سنگینی تدریجی کفه حضور تیم‌های خارجی مطرح نسبت به تیم‌های داخلی است. این تور در حال تبدیل شدن به یک تور حرفه‌ای تمام‌عیار است که البته موانعی هم بر سر راه آن وجود دارد. اما در مسیر جهانی شدن باید به این مساله توجه کرد که حضور کم‌رنگ تیم‌های ایرانی می‌تواند یکی از نقاط ضعف توری محسوب شود که ابتدا با شوق دوچرخه‌سواران ایرانی شکل گرفت.  

  • کاهش تعداد تیم‌های ایرانی 

رئیس هیات دوچرخه‌سواری آذربایجان شرقی با اشاره به تفاوت‌های سی و چهارمین دوره مسابقات دوچرخه‌سواری تور بین‌المللی ایران - آذربایجان با دوره سی و سوم می‌گوید: در این تور مسائل فنی و حرفه‌ای بیشتر رعایت شده و تمایل تیم‌های مطرح خارجی برای شرکت در آن هم بیشتر شده است. در تور سی و سوم ۸ تیم خارجی و ۵ تیم داخلی شرکت داشتند. اما امسال تعداد تیم‌های خارجی به ۱۳ تیم رسیده و تلاش می‌کنیم یک تیم حرفه‌ای دوچرخه‌سواری خارجی را هم به این تور دعوت کنیم. از سوی دیگر، امسال با حذف تیم بومی آذربایجان، تعداد تیم‌های داخلی به ۴ تیم کاهش پیدا کرده و در حال حاضر ۱۷ تیم برای شرکت در این تور ثبت شده‌اند.

«هاشم رسول‌کندی» ادامه می‌دهد: شهرداری و پتروشیمی تبریز که در زمینه دوچرخه‌سواری تیم‌داری می‌کردند، امسال حاضر به حمایت از این رشته نشدند و به همین خاطر نتوانستیم نماینده‌ای از آذربایجان به این تور معرفی کنیم. نکته مهم این‌که در کشور ما تنها ۵ تیم در سطح‌بندی برای حضور در این مسابقات بودند. یک تیم هم از استان شرایط آن را داشت، اما حمایت‌های لازم صورت نگرفت و امسال برای اولین بار نماینده‌ای در این تور نداریم.

وی بیان می‌کند: سطح تور دوچرخه‌سواری آذربایجان از نیمه‌حرفه‌ای بالاتر رفته است و تلاش می‌کنیم امسال، با برگزاری مطلوب، سطح مسابقات را به شرایط حرفه‌ای برسانیم و از سال آینده هم مسابقات تمام‌حرفه‌ای برگزار شود. در این زمینه نیازمند حمایت‌هایی در زمینه تصویربرداری و پوشش تصویری و همچنین تدابیر امنیتی هستیم تا مسابقات در سطح بهتری برگزار شود. این مسئول یکی از نواقص بزرگ و موانع پیش روی حرفه‌ای شدن تور مذکور را مشکلات مالی و نبود اسپانسر عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر اسپانسرها حاضر به حمایت از این مسابقات شوند، می‌توانیم مشکلاتی چون تامین ارزی جوایز و همچنین پوشش‌ تصویری لازم را انجام دهیم و با تامین امنیت بیشتر، تیم‌های حرفه‌ای‌تر بیشتری را به این مسابقات جذب کنیم.

  • پخش سراسری تلویزیونی برای رسیدن به سطح حرفه‌ای 

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به برنامه‌های این مرکز برای پوشش مسابقات دوچرخه‌سواری تور آذربایجان می‌گوید: در سال‌های اخیر مسابقات به صورت گسترده‌ و تقریبا همه مبدا و مقصدها و اهدای جوایز پوشش داده شده است و برنامه‌های تولیدی مانند مصاحبه و گزارش هم وجود داشت. «مرتضی صفری» با اشاره به درخواست مسئولان ورزشی استان مبنی بر ضرورت پوشش کامل مسابقات برای ارتقا به سطح حرفه‌ای بیان می‌کند: امسال تلاش می‌کنیم برای اولین بار تمام مسیرها را پوشش دهیم، هرچند با توجه به طولانی بودن مسیرها و نیاز به امکانات پیشرفته و نیروی انسانی کافی، این مهم با دشواری‌هایی همراه خواهد کرد. اما در جلسات و نشست‌هایی که با همکاران خود داشته‌ایم، بر این مهم و همکاری و حمایت شبکه سهند از این مسابقات تاکید کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: بر این اساس، اکیپ‌های تصویربرداری صدا و سیما - علاوه بر ضبط تصاویر مسابقات - تلاش می‌کنند مسابقات را به صورت زنده پوشش دهند و شهروندان داخل و خارج استان و حتی علاقه‌مندان دوچرخه‌سواری در سراسر دنیا این رقابت‌ها را به صورت زنده تماشا کنند. صفری تاکید می‌کند: از دهم مهر ساعت ۱۰ صبح که این مسابقات از ائل‌گلی و پارکینگ این پارک آغاز خواهد شد، مسابقات را پوشش می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم این مهم را به خوبی به انجام برسانیم.

  • تدابیر و توصیه‌های پلیس راه استان 

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی هم در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به برگزاری چندمرحله‌ای مسابقات تور دوچرخه‌سواری آذربایجان و همراهی پلیس راه برای ارتقای این تور به سطح حرفه‌ای می‌گوید: رقابتی با این ابعاد به ایجاد بستر لازم در محورهای برون‌شهری و برنامه‌ریزی دقیق پرسنل پلیس راه و تامین ایمنی محورها نیاز دارد. همچنین در نظر گرفتن محدودیت‌های ترافیکی و استفاده از محورهای جایگزین در برخی مقاطع نیاز است که در این زمینه پلیس راه استان برنامه‌ریزی گسترده‌ای دارد و البته همکاری مردم و رانندگان شرط اول تحقق آن است.

«غلامرضا کریمی‌نژاد» اظهار می‌کند: رانندگان باید به امنیت جانی خود و دوچرخه‌سواران توجه ویژه‌ای داشته باشند و اگر در محورهایی به صورت موقتی و برای چند دقیقه راه مسدود شد، از شتابزدگی خودداری کنند تا دوچرخه‌سواران بتوانند با امنیت کامل در مسیر تردد کنند. در محور تبریز به منطقه آزاد ارس که حدود ۱۴۵ کیلومتر است، روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه محدودیت‌هایی خواهیم داشت و امیدواریم رانندگان ضمن پرهیز از سفرهای غیرضروری، همراهی لازم را داشته باشند. وی ادامه می‌دهد: رانندگان در صورت رویارویی با تیم‌های پیشرو پلیس ‌راه که در ابتدای کاروان تور دوچرخه‌سواری حرکت می‌کنند، سریعا از جاده خارج و در حاشیه راه و پارکینگ‌های مناسب توقف کنند و تا عبور تیم و باز شدن مسیر منتظر بمانند.

  • مسیرهای تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری ایران - آذربایجان

تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری ایران - آذربایجان قدیمی‌ترین و معتبرترین تور این رشته ورزشی در کشورمان است که در ۳۳ سال گذشته، به رغم فراز و نشیب‌های فراوان و با وجود مشکلات و کمبودهای متعدد، برگزاری آن ادامه یافته است. امسال سی و چهارمین دوره تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری ایران - آذربایجان در دهه دوم مهرماه برگزار می‌شود. بر اساس اعلام مسئولان، مراحل این تور به این شرح است: مرحله اول: شروع: ائل‌گلی تبریز/ پایان: شهرستان جلفا - منطقه آزاد ارس، مرحله دوم: شروع: منطقه آزاد ارس/ پایان: شهرستان خوی، مرحله سوم: شروع: ارومیه/ پایان: مجموعه عون ابن علی تبریز، مرحله چهارم: شروع: لاله‌پارک تبریز/ پایان: شهر سرعین، مرحله پنجم: شروع: سرعین/ پایان: لاله‌پارک تبریز.

نخستین دوره تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری ایران - آذربایجان سال ۱۳۶۵ برگزار شد و سی و سومین دوره آن مهر سال گذشته بعد از برگزاری ۶ روز رقابت فشرده در محدوده استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غربی با قهرمانی تیم تارتلتو بلژیک به پایان رسید. در رتبه‌بندی تیمی این رقابت‌ها تیم تارتلتو بلژیک اول، تیم ‌ملی روسیه دوم و تیم آلکتو هلند سوم شد. تیم‌های پیشگامان کویر یزد و شهرداری تبریز نیز به ترتیب با ایستادن در رتبه‌های پنجم و هشتم به کار خود پایان دادند.

کد خبر 456076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha