چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

پوپک قاسمی-  نمین- خبرنگار: استان اردبیل یکی از مناطق مهم دامداری و دام‌پروری کشور به شمار می‌رود که به دلیل اشتغال بخش قابل توجهی از جمعیت استان به دامداری، بیشتر در معرض تهدید بیماری‌های دامی است و هر تهدیدی در این زمینه می‌تواند برای جمعیت استان نگران‌کننده باشد.

خسارت‌های یک بیماری ناشناخته به دامداران

گزارش یک بیماری ناشناس که گاوها را مبتلا می‌کند در چند هفته اخیر در ویلکیج نمین از جمله عواملی است که باعث نگرانی اهالی شده است و مسئولان از تلاش برای کنترل این بیماری می‌گویند.

  • خسارت به دامداران

روستای مهدی پستی از توابع بخش مرکزی و در ۱۷ کیلومتری شرق نمین قرار دارد که تلف شدن دام‌ها در مدت کوتاه یکی- دو روز بعد از ابتلا، دامداران را نگران کرده است. یکی از اهالی روستا در این باره می‌گوید: گاوی که این روزها گوساله‌اش متولد شد یک شب مریض و تا صبح تلف شد. «عزیز نعمتی» با اشاره به قیمت چند میلیونی گاو عنوان می‌کند: احشام روستا بیمه هم ندارند و با هر ابتلا ضرر چند میلیونی به دامداران وارد می‌شود که جبران آن در این شرایط به این سادگی‌ها نخواهد بود. البته این مشکل را به اداره دام‌پزشکی و دادستان شهرستان نمین گزارش داده‌ و آنها بازرسی کرده‌اند، اما تاکنون جوابی داده نشده است.

  • تلاش برای کنترل شیوع

دهیار روستای مهدی پستی و درماندره نمین به همشهری می‌گوید: در مرحله ابتدای شیوع این بیماری ۸ راس گاو اهالی تلف و بعد از آن به مراجع مسئول اطلاع‌رسانی شد. با اقدامات انجام‌شده تا حدودی میزان شیوع کاهش یافت. البته ۴ راس دیگر نیز بعد اقدامات انجام‌شده تلف شدند که در مجموع میزان خسارت به ۱۲ راس گاو رسیده است.   «علی علیزاده» درباره اقدامات انجام‌شده اظهار می‌کند: اداره دام‌پزشکی شهرستان در این روستا مستقر شده است و در مدت ۴۸ ساعت به ۲۰۰ راس گاو در این روستا واکسن تزریق شد تا میزان شیوع بیماری کنترل شود. وی می‌افزاید: دفن دام تلف‌شده به عهده دهیاری است که با لودر این دام‌ها را دفن و آهک‌پاشی می‌کنیم. دهیار روستا یبوست، ادرار خونی و از کار افتادن دستگاه گوارش را به عنوان علائم این بیماری در دام عنوان می‌کند و می‌گوید: دامداران با اتلاف ۱۲ راس گاو متضرر شده‌اند و به دلیل این‌که فرهنگ بیمه همچنان نهادینه نشده جبران این خسارت سنگین است. فرمانداری قول مساعد داده است برای کمک به دامداران برای جبران خسارت‌ها تسهیلاتی با شرایط ویژه به خسارت‌دیدگان این بیماری پرداخت کند.

  • عرضه داروی رایگان

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مرزی نمین هم می‌گوید: برای نخستین بار در استان اردبیل داروی رایگان به ارزش ۳۰ میلیون تومان تحویل روستاییان شهرستان نمین داده شد. «عظیم اکبری» با اشاره به پیگیری‌های شبکه دام‌پزشکی می‌افزاید: این داروها برای کمک به اهالی روستای مهدی پستی نمین و ریشه‌کن کردن بیماری‌های دامی در اختیار اهالی قرار گرفته است. اکبری از مردم خواست برای مقابله با این بیماری صبور باشند و نکات ایمنی و سفارش‌شده را رعایت کنند.

  • توصیه‌های دام‌پزشکی

همچنین، مدیر کل دام‌پزشکی استان در مورد توصیه‌های این اداره به روستاییان عنوان می‌کند: دامداران توجه داشته باشند که لاشه احشام تلف‌شده به طور اصولی دفن شود. «صادق صالحی» می‌افزاید: باید نظارت کافی وجود داشته باشد تا اهالی مبادرت به فروش احشام بیمار نکنند، چراکه عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت. این مسئول با توصیه دامداران به سم‌پاشی و ضدعفونی محل‌های نگهداری و چرای دام می‌گوید: تلاش می‌کنیم آموزش‌های لازم به اهالی را برای رعایت نکات بهداشتی ارائه کنیم تا با افزایش آگاهی دامداران خسارت بیماری به حداقل برسد. وی تاکید می‌کند: نمونه‌برداری‌ها و تشخیص‌های اولیه انجام و  برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه‌های تهران ارسال شد. صالحی با اشاره به این‌که نتیجه آزمایش‌ها، تشخیص اولیه کادر دام‌پزشکی استان را تایید کرد، می‌افزاید: علت توقف تلفات، ورود نیروهای دام‌پزشکی و پروتکل درمانی ارائه‌شده از سوی خود این نیروها بود.

وی با بیان این‌که پروتکل درمانی دقیقا برای همین بیماری که نتایج آزمایشگاهی صحت عملکرد را تایید کرد تنظیم شده است عنوان می‌کند: رعایت بهداشت فردی دامداران و بهداشت جایگاه نگهداری توصیه می‌شود و حتما پس از مواجهه با حیوان بیمار یا ناقل احتمالی اقدام به شست‌وشو و ضدعفونی دست‌ها  کنند. این مسئول بیان می‌کند: با توجه به مزمن بودن بیماری در مواردی، احتمال بروز علائم بیماری از جمله سقط جنین در دام‌های روستا وجود خواهد داشت که ضرورت دارد دامداران بدون دستکش و ماسک به جنین و مخاطات دست نزنند و مراتب را فورا به اداره دام‌پزشکی شهرستان نمین اطلاع دهند.

  • ظرفیت تولید صنعت دام اردبیل 

در حال حاضر، بالغ بر ۲۰ درصد از جمعیت استان اردبیل در بخش دامداری اشتغال دارند که ماحصل آن نگهداری حدود ۶ میلیون واحد دامی سبک و سنگین است. این استان با مجموع تولید ۳۶۶ هزار تن فراورده دامی هم‌اکنون جزو ۱۰ استان برتر ایران در این بخش است. در حال حاضر، نظام دامداری سنتی بالغ بر ۸۰ درصد تولید گوشت قرمز و محصولات دامی استان را به خود اختصاص داده است که این شرایط نشان می‌دهد آگاه‌سازی روستاییان از راه‌های حفاظت دام، واکسیناسیون و نهادینه کردن فرهنگ بیمه می‌تواند ضمن افزایش تولید، از میزان خطرپذیری در دامداری بکاهد و این حوزه نقطه اتکایی برای توسعه استان در زمینه اشتغال و درآمد باشد.

کد خبر 456075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha