همشهری آنلاین: قرار است محاکمه بی‌سابقه‌ای در فرانسه درباره یک قرص ضد دیابت که برای کاهش وزن تجویز می‌شد و عامل مرگ تا ۲۰۰۰ نفر شد، شروع شود.

Mediator

به گزارش بی‌بی‌سی شرکت Servier سازنده این دارو متهم است که مصرف‌کنندگان درباره اثرات جانبی مرگبار داروی تولیدی‌اش که برای درمان  افراد دچار دیابت دارای اضافه‌وزن به کار می‌رفته است، گمراه کرده است.

قرار است این شرکت به اتهام قتل و فریبکاری در یکی بزرگ‌ترین رسوایی‌های پزشکی در فرانسه محاکمه شود.

این شرکت اتهامات را رد می‌کند و مدعی است که درباره اثرات جانبی داروی تولیدی‌اش دروغ نگفته است.

کارشناسان پزشکی فرانسوی معتقدند این دارو با نام تجاری مدیاتور (Mediator) پیش از آنکه در سال ۲۰۰۹ از بازار خارج شود، باعث مرگ بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر شده است.

سازمان دولتی ناظر داروها در فرانسه نیز به اتهام اهمال در جلوگیری از مرگ و آسیب‌دیدگی بیماران در دادگاه محاکمه خواهد شد.

انتظار می‌رود این محاکمه که شامل ۲۶۰۰ شاکی و ۲۱ متهم است، شش ماه طول بکشد.

این دادگاه همچنین به این موضوع رسیدگی خواهد کرد که چرا این دارو که در سال ۱۹۷۶ معرفی شد، با وجود هشدارهای گوناگون درباره عوارض جانبی‌اش برای این مدت طولانی امکان فروش پیدا کرد.

وکلای نماینده شاکیان مدعی‌اند که شرکت سازنده دارو به‌طور عامدانه بیماران را برای دهه‌ها گمراه کرده و اهمال مقامات مسئول هم به تخطی این شرکت کمک کرده است.

این شرکت فرانسوی متهم است که دست‌کم یک میلیارد یورو از فروش این دارو سود برده است.

دکتر ایرنه فالکون متخصص ریه فرانسوی برای نخستین بار با بررسی سوابق پزشکی به این نتیجه رسید که مصرف‌کنندگان داروی مدیاتور دچار مشکلات دریچه‌های قلب می‌شود. پژوهش‌های بعدی درستی نظر او را ثابت کرد و فروش دارو ممنوع شد.

کد خبر 456074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha