چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: یکی از معضلات خرم‌آباد وجود و فعالیت سه‌چرخه‌هاست که به ایجاد آلودگی صوتی، سلب آسایش و آرامش شهروندان، سد معبر، بر هم خوردن نظم و انضباط شهری و نازیبا شدن چهره این شهر منجر شده است.

سه‌چرخه‌

به گفته مسئولان، تردد سه‌چرخه‌ها در شهر غیرقانونی است و به دلیل نداشتن پلاک نباید هیچ‌گونه ترددی داشته باشند، اما این مهم نادیده گرفته شده است و هیچ‌گونه اقدام بازدارنده‌ای برای آن صورت نمی‌گیرد. در سال‌های گذشته قرار بود طی طرحی در سازمان بازیافت، این سه‌چرخه‌ها ساماندهی و به کار گرفته شوند، اما متاسفانه نه آن طرح اجرایی شد و نه سه‌چرخه‌ها ساماندهی شدند.

  • به هم خوردن نظم و آرامش شهری

یکی از شهروندان خرم‌آباد در این زمینه بیان می‌کند: وجود سه‌چرخه‌ها در شهر،  سد معبر، ترافیک، ‌آلودگی صوتی و بی‌نظمی شهری ایجاد کرده است؛ موضوعی که با وجود آگاهی مسئولان، متاسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. «مسلم اصله‌مرز» می‌گوید: صاحبان سه‌چرخه‌ها در ساعات مختلف روز و بدون توجه به زمان استراحت خانواده‌ها با جار زدن در کوچه‌ها و خیابان‌ها برای خرید نان خشک، ضایعات و... و فروش میوه و... اقدام می‌کنند. با پلیس یا شهرداری هم که تماس می‌گیریم، می‌گویند نمی‌توانند کاری انجام دهند. وی می‌افزاید: آیا واقعا سازمان و یا ارگان خاصی متولی برخورد با این گونه بی‌نظمی و مزاحمت‌ها برای مردم نیست؟ نمی‌توانند با صاحبان این سه چرخه‌ها برخورد قانونی داشته باشند؟

  • نظارت‌ها کافی نیست

یکی دیگر از شهروندان در این مورد می‌گوید: مواردی همچون ارزان بودن استفاده، نداشتن هزینه بیمه، نبود اعمال قانون و... باعث شده‌اند بسیاری از افراد رغبت زیادی به استفاده از این وسیله و کار کردن با آن داشته باشند. «علی صفری» ادامه می‌دهد: این موارد با نبود نظارت درست، نبود برخورد قانونی و... همه دست به دست هم داده‌اند تا این شهر در شلوغی و بی‌نظمی سه‌چرخه‌ها رنگ آرامش به خود نبیند. وی اضافه می‌کند: اگر ارگان‌های مرتبط همچون نیروی انتظامی، شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و... در برخورد با این وسایل نقلیه مزاحم همکاری نداشته باشند، این معضل نیز همچون سایر معضلات ریشه‌دار می‌شود.

  • ضرورت ساماندهی سه‌چرخه‌ها

«طاها درویشی» یکی دیگر از شهروندان در مورد لزوم ساماندهی سه‌چرخه‌ها اظهار می‌کند: کاربرد این وسیله در مزارع و باغ‌هاست، پس یا شهرداری سه‌چرخه‌ها را در سازمان بازیافت برای جمع‌آوری زباله‌ها به کار بگیرد یا با همکاری جهاد کشاورزی این برای استفاده کشاورزان به کار گرفته شوند.
وی می‌افزاید: با روش‌های مختلف می‌توان این وسایل را ساماندهی کرد. قطعا هر یک از سازمان‌ها برای فعالیت بیرون از شهر می‌توانند از آنها استفاده کنند.

  • مدیریت پسماند؛ راه ساماندهی سه‌چرخه‌ها

در این میان «کامران سپهوند» کارشناس امور شهری می‌گوید: ایجاد آلودگی صوتی و محیطی، بر هم زدن نظم، ایجاد ترافیک، سد معبر و... از مشکلات حضور سه‌چرخه‌ها در شهر هستند. از طرفی، رانندگان این سه‌چرخه‌ها گواهینامه ندارند و سه‌چرخه‌هایشان هم بدون پلاک، ایمنی و بیمه است و همین باعث می‌شود آنها به قانون بی‌اعتنا باشند و هر طور که تمایل دارند، رفتار کنند. وی ادامه می‌دهد: مشکل اصلی بی‌توجهی به قانون و رعایت نکردن آن توسط رانندگان سه‌چرخه‌هاست. آنها با وجود این‌که آگاهند این وسیله‌ها پلاک نشده‌اند و ترددشان غیرقانونی است، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

سپهوند بیان می‌کند: آنچه موجب شده است این معضل ساماندهی نشود و دوباره سه‌چرخه‌ها در شهر حضور پیدا کنند، اعمال نشدن قانون و نبود برخوردهای بازدارنده است. پایین بودن میزان جریمه‌ها باعث می‌شود مالک سه‌چرخه به فعالیت خود ادامه دهد. این کارشناس امور شهری می‌افزاید: شهرداری یکی از ارگان‌هایی است که در جمع‌آوری یا ساماندهی سه‌چرخه‌ها نقش مهمی دارد چون صاحبان آنها در حوزه‌هایی فعالیت دارند که نظارت و ایجاد نظم در آنها بر عهده شهرداری است. سپهوند می‌گوید: شهرداری می‌تواند در جمع‌آوری ضایعات و زباله‌ها برای سازمان مدیریت پسماند، این افراد را ساماندهی کند چون صاحبان این سه‌چرخه‌ها خواه ناخواه در بخش‌های مختلف به‌ویژه جمع‌آوری ضایعات و زباله فعالیت دارند.

  • شهرداری متولی نیست

اما معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد اظهار می‌کند: بنا بر قوانین راهنمایی و رانندگی، تردد هر وسیله نقلیه بدون پلاک در سطح شهر ممنوع است و این یعنی وظیفه جمع‌آوری سه‌چرخه‌ها با شهرداری نیست و راهنمایی و رانندگی باید آنها را - به هر شغل و حرفه‌ای که در شهر مشغول هستند - جمع‌آوری کند. «علی محمدخانی» می‌افزاید: ما حاضر به همکاری هستیم که به پاک‌سازی شهر از این وسایل نقلیه کمک کنیم.

وی در پاسخ به این‌که قبلا قرار بود در اجرای طرح‌های سازمان بازیافت این سه‌چرخه‌ها به کار گرفته شوند، می‌گوید: طرحی برای سازمان بازیافت برای اجرا شدن در دستور کار قرار گرفته و قرار بود سه‌چرخه‌ها برای فعالیت در این طرح کدبندی شوند، اما آن زمان اجازه ندادند و طرح هم اجرا نشد. محمدخانی بیان می‌کند: اما پیگیر موضوع تفکیک زباله از مبدا هستیم و ممکن است بعدا در اجرای این طرح و برای تحویل گرفتن زباله خشک از مردم بتوانیم سه‌چرخه‌ها را هم ساماندهی کنیم. البته زمان اجرای این طرح هنوز مشخص نیست.

  • لزوم تدوین قانون و رفع ریشه‌ای مشکل

این مسئول می‌گوید: هرچند برای حل معضل سه‌چرخه‌ها شهرداری اقدام به جمع‌آوری برخی از آنها می‌کند، اما این نهاد مجاز به نگهداری اموال دیگر دستگاه‌ها نیست. وظیفه شهرداری برخورد با وسایل نقلیه‌ای است که سد معبر می‌کنند. در خصوص تردد سه‌چرخه‌ها پلیس راهنمایی و رانندگی باید ورود کند چون این موضوع از حوزه وظایف شهرداری خارج است.

محمدخانی ادامه می‌دهد: اگر قرار بود برخوردها و جمع‌آوری جواب بدهد، معضل سه‌چرخه‌ها نه‌تنها در خرم آباد بلکه در کل کشور رفع می‌شد. به نظر می‌رسد در این مورد خلأ قانونی وجود دارد. معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد اظهار می‌کند: برای رفع مشکل تردد سه‌چرخه‌ها باید برای کل کشور قانونی تدوین و سپس به استان‌ها ابلاغ شود تا بتوان این مشکل را ریشه‌ای حل کرد.

  • کاربری کشاورزی سه‌چرخه‌ها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان نیز در این خصوص می‌گوید: وجود سه‌چرخه‌ها در میادین اصلی مانند امام حسین(ع)، سه‌راه گلدشت و دیگر مناطق حاشیه‌ای فضای نامطلوبی ایجاد کرده و علاوه بر آن، در برخی ساعات ترافیک ناشی از سد معبر این وسایل نقلیه کلافه‌کننده است. سرهنگ «مرتضی چغلوند» بیان می‌کند: سه‌چرخه‌ یکی از وسایل نقلیه است که کاربری آن در بخش کشاورزی تعریف شده و باید در روستاها و عملیات کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد، اما متاسفانه بیشتر این سه‌چرخه‌ها در شهر مشغول فعالیتند. وی می‌افزاید: این سه‌چرخه‌ها به دلیل آلایندگی زیاد مورد تایید محیط ‌زیست هم نیستند.

سرهنگ چغلوند می‌گوید: پلیس با کمک شهرداری تنها اقدام به جمع‌آوری سه‌چرخه‌ها و اعمال جریمه برای صاحبان آنها را در دستور کار دارد، اما مشکل این است که این وسایل وقتی توقیف می‌شوند و مدت زیادی در پارکینگ می‌مانند، صاحبان آنها دیگر به سراغشان نمی‌آیند و وسیله دیگری را برای کار و فعالیت خود تهیه می‌کنند. بنابراین باید برنامه‌ای داشت که بار سه‌چرخه‌ها به طور کامل از روی شانه‌های شهر برداشته شود.

کد خبر 456060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha