همشهری آنلاین: آبه شنیزو، نخست وزیر ژاپن در حالی امروز دوشنبه راهی نیویورک شد که به گفته «کیودو نیوز» خبرگزاری رسمی این کشور، توافق تجاری با آمریکا و یافتن راهی برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران در کانون برنامه های او قرار دارد.

آب 833

به گزارش ایرنا، کیودو روز دوشنبه گزارش داد قرار است آبه برای هفتمین سال پیاپی در مجمع عمومی سازمان ملل در آمریکا حضور داشته باشد و روز سه شنبه سخنرانی کند سخنرانی او بر حمایت ژاپن از رویکرد چند جانبه گرایی برای مقابله با مسائل جهانی اعم از تغییرات آب و هوایی و مبارزه با زباله های پلاستیکی دریایی متمرکز خواهد کرد.

این خبرگزاری در ادامه می نویسد، تجارت ممکن است بخش زیادی از کانون توجه جلسه آبه و ترامپ را به خود اختصاص دهد اما ایران نیز در دستور کار است.

در ادامه این گزارش با اشاره به افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا بعد از خروج واشنگتن از توافق برجام آمده است تنش ها در خاورمیانه از زمان حمله پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی افزایش یافته است چنانچه به دلیل نگرانی از عرضه، قیمت نفت خام هم افزایش یافته است.

مقامات ژاپنی می گویند انتظار می رود آبه از ترامپ بخواهد تنش ها را تشدید نکند و از درگیری های نظامی ناخواسته در منطقه جلوگیری نماید از آنجا که ثبات در خاورمیانه برای ژاپن که به میزان زیادی به واردات انرژی از این منطقه تکیه دارد، بسیار مهم است قرار است آبه خواستار گفت و گوی ترامپ با ایران باشد.

به گفته مقامات، آبه پیش از دیدار با ترامپ، در روز سه‌شنبه با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌ و گو خواهد کرد نخست وزیر ژاپن پیش از ترک این کشور گفت که می خواهد برای کاهش تنش ها و تثبیت اوضاع، با رییس جمهوری ایران به صورت صریح و جدی تبادل نظر کند.

گزارش می افزاید آبه به دنبال میانجیگری بین ایالات متحده و ایران است وی که در خرداد امسال به ایران سفر کرد اولین رهبر بلند پایه ژاپنی بود که در بیش از چهار دهه گذشته به ایران سفر کرده است.

آبه همچنین قصد دارد ایران را به پیروی از تعهدات طبق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ترغیب کند ایران در اعتراض آشکار به خروج ایالات متحده از این توافق، به دنبال سرعت بخشیدن به غنی سازی اورانیوم است.

ژاپن اگرچه امضا کننده توافق برجام نیست، اما پیوسته از آن حمایت کرده است.

مهمترین نکته سفر وی، دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در روز چهارشنبه است زیرا خطر اعمال تعرفه های بالاتر از سوی آمریکا بر خودروهای ساخت ژاپن، تفاهم نامه تجاری دو جانبه را که در حال نهایی شدن است تهدید می کند.

در این توافق نامه که ممکن است ترامپ از آن به عنوان یک پیروزی یاد کند، ژاپن با کاهش تعرفه های مربوط به گوشت گاو و گوشت خوک با هدف کمک به کشاورزان آمریکایی که می گویند از زمان لازم الاجرا شدن توافق نامه تجارت آزاد بدون ایالات متحده، دچار خسارت شده اند موافقت کرده است.

بالاترین اولویت ژاپن هم در این توافق نامه تضمین اطمینان از ایالات متحده مبنی بر عدم اعمال تعرفه های بیشتر در واردات خودرو است به طوری که آبه قبل از عزیمت به نیویورک در فرودگاه هاندا توکیو به خبرنگاران گفت ما برای دستیابی به یک توافق برد - برد برای ژاپن و ایالات متحده تلاش خواهیم کرد.

در آستانه این اجلاس، «توشیمیتسو موتیگی»  مذاکره کننده ارشد ژاپن که بتازگی نیز به عنوان وزیر امور خارجه این کشور منصوب شده است و «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا قصد دارند کار باقیمانده بر روی این توافق را به پایان برسانند.

کد خبر 456052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha