مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

خدیجه ستارزاده-  البرز- خبرنگار: یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و آموزشی هر جامعه شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان است. در البرز نیز برای مهیا کردن شرایط تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مانند هر استان دیگر.

سلام ۵۰۰ هزار دانش‌آموز البرزی به مهر

برنامه‌ریزی و اقدامات زیادی انجام شده و پس از چندین ماه تلاش و زحمت متولیان امر، امروز همه مدارس استان میزبان دانش‌آموزان شده‌اند تا یک سال دیگر رشد تحصیلی، تربیتی و فرهنگی خود را پشت سر بگذرانند. در این بین اما البرز به دلیل این‌که استانی مهاجرپذیر و با ظرفیت دانش‌آموزی بالاست و کاستی‌های زیادی در سرانه آموزشی دارد، مسئولیت مدیریت و متولیان این بخش سنگین‌تر می‌شود. به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین مشکلاتی که خانواده‌های دانش‌آموزان دارند، مجموعه آموزش و پرورش البرز بار سنگین مسئولیت و ساماندهی در این حوزه را به دوش می‌کشد تا با امکانات و توانایی‌های فعلی بتواند شرایط را به بهترین شکل برای یک سالتحصیلی دیگر مهیا کند.

  • ساخت هزار کلاس درس

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز با بیان این‌که در مهر ۹۸ تعداد ۲۰ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با زیربنای ۲۶ هزار و ۵۲۷ مترمربع تحویل آموزش و پرورش استان داده می‌شود، می‌گوید: علاوه بر این پروژه‌ها، اقدامات خوبی نیز شروع شده است. «محمد دلاوریان» می‌افزاید: امسال هزار کلاس درس در استان در حال ساخت است که ۱۶۰ کلاس برای سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری می‌رسند و باقیمانده نیز حداکثر طی یک تا ۲ سال آینده آماده خواهند شد. وی اظهار می‌کند: بیان این آمار آسان به نظر می‌رسد، اما در شرایط سخت مالی دولت و کشور ساخت این تعداد کلاس کار بزرگی است و می‌تواند طی سال‌های آینده کمک خیلی خوبی برای آموزش و پرورش استان باشد

  • ثبت نام در مدارس دولتی و غیر دولتی

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز با بیان این‌که تا روزهای پایانی شهریور حدود ۳۸۵ هزار دانش‌آموز در مدارس روزانه دولتی ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا ۴۰۰ هزار نفر نیز افزایش داشته باشد. «تقی نادری» می‌افزاید: ۷۸ هزار و ۲۱۵ دانش‌آموز نیز در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کردند که شامل ۱۷ درصد دانش‌آموزان است. با احتساب دانش‌آموزان بزرگسال، اتباع و جاماندگان از ثبت‌نام و پیش‌دبستانی‌ها، آمار کل دانش‌آموزان استان حدود ۵۰۰‌هزار نفر برآورد می‌شود که نسبت به سال گذشته که ۴۸۱ هزار و ۴۹ نفر بود حدود ۰۵/۴ درصد رشد داشته است.

وی اظهار می‌کند: تعداد دانش‌آموزان پیش‌دبستانی ثبت‌نام‌شده برای امسال ۱۱ هزار و ۹۹۴ نفر و تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان ۲۵۱ هزار و ۵۲۱ نفر است. وی با بیان این‌که ۱۱۰ هزار و ۴۶۶ دانش‌آموز برای مقطع متوسطه اول ثبت‌نام شده‌اند، می‌افزاید: ۵۵ هزار و ۴۷۳ دانش‌آموز نیز برای دوره متوسطه نظری ثبت‌نام کرده‌اند. معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان بیان می‌کند: ۱۴ هزار و ۴۰۱ دانش‌آموز در دوره متوسطه فنی و حرفه‌ای و ۱۹ هزار و ۲۳۲ دانش‌آموز هم در دوره متوسطه کار و دانش تحصیل خواهند کرد. نادری اظهار می‌کند: تعداد کد مدرسه دولتی استان ۱۳۵۲ مورد و تعداد کد مدرسه غیردولتی در البرز ۱۰۶۸ مدرسه است که در مجموع ۲۴۲۰ مدرسه روزانه دولتی و غیردولتی در البرز وجود دارد.

وی اضافه می‌کند: تعداد کد مدارس پیش‌دبستانی البرز ۵۳۴ مدرسه و تعداد کد مدرسه دونوبته نیز ۶۷۵ مدرسه است. در مجموع تعداد کل مدارس دولتی و غیردولتی استان ۲۹ هزار و ۳۵۳ مدرسه است. نادری با اشاره به این‌که تعداد کل کلاس‌های دولتی سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۷۲ کلاس بود، می‌گوید: امسال ۱۲ هزار و ۸۷۰ کلاس دولتی در استان مهیای تحصیل و استقبال از دانش‌آموزان هستند.

  • نوید جبران کمبودهای ورزشی در مدارس
  • اجرای طرح «مهر بانشاط» با هدف تجهیز مدارس به لوازم ورزشی در استان به اجرا در آمده است

راضیه شعبانی-  البرز - خبرنگار: همزمان با آغاز سال تحصیلی سال ٩٨، دومین کاروان سراسری توزیع اقلام و تجهیزات ورزشی و بهداشتی که با اولویت مدارس دخترانه و کم‌برخوردار با شعار مهر بانشاط انجام شده، درحالی به مناطق و مدارس ارسال شد که البرز به‌شدت با کمبود سرانه ورزشی روبه‌روست. درواقع می‌توان گفت استان با سرانه ١٢ سانتی‌مترمربعی حتی نتوانسته نیمی از استاندارد سرانه ورزشی را به خود اختصاص دهد و اکنون برای جبران این موضوع مسئولان استان در آموزش و پرورش از اقدامات و بهره‌برداری از امکاناتی وعده می‌دهند که نویدبخش جبران این کمبود برای دانش‌آموزان خواهد بود.

  • ایستادگی در برابر تصرف زنگ ورزش

یکی از مدیران مدرسه ناحیه ٢ کرج می‌گوید: تامین و ارسال تجهیزات ورزشی از جمله میز تنیس و پوشش‌های مخصوص ورزش از جمله تاتامی، می‌تواند به تمامی مدارس در این حوزه کمک بسیاری بکند. «معصومه دادخواه» ادامه می‌دهد: اداره کل آموزش و پرورش با توزیع اقلام و تجهیزات ورزشی و بهداشتی باعث می‌شود تا ضمن کاهش هزینه‌های مدارس، آنها بتوانند این هزینه را در سایر موارد مورد نیاز مدارس و دانش‌آموزان استفاده کنند.

وی می‌افزاید: با توجه به تورمی که در کشور داریم و مبالغ تامین تجهیزات ورزشی دو یا سه برابر شده و کمک‌های مردمی به مدارس دولتی به حداقل رسیده است، بنابراین این اقدام در پیشبرد امور ورزشی تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. دادخواه همچنین با اشاره به استفاده بهینه از ساعات درنظر گرفته شده برای ورزش و تحرک دانش‌آموزان، می‌گوید: استفاده از ساعات ورزشی برای دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین منظور به هیچ دبیری اجازه تصرف این ساعت را در سال تحصیلی جدید نخواهیم داد. مدیر مدرسه آیت‌الله طالقانی در ناحیه ٢ ادامه می‌دهد: تحرک دانش‌آموزان در ساعات ورزشی نه‌تنها پویایی جسمی را دربرخواهد داشت، بلکه ضریب یادگیری آنها را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد.

  • هر دانش‌آموز؛ یک قهرمان در المپیک

معلم نمونه ۲ سال متوالی در سال‌های ٩٥ و ٩٦ با اشاره به طرح مهر بانشاط می‌گوید: تا پیش از این اتفاق که درواقع دومین دوره آن اجرا شده است، مربیان تربیت بدنی در مدارس با حداقل امکانات و در مواردی هم بدون هیچگونه امکانات ورزشی امر آموزش را انجام می‌دادند. «فریبا فلاح زیارانی» ادامه می‌دهد: خوشبختانه در این طرح ارسال تجهیزات ورزشی برای مناطق محروم نیز در نظر گرفته شده و همین امر نیز نویدبخش پرورش استعدادهای ورزشی در این مناطق است. وی همچنین می‌گوید: ساعات تربیت بدنی در مدارس می‌تواند باعث شکوفایی استعدادهای ورزشی دانش‌آموزان شود و در آینده شاهد حضور و افتخارآفرینی آنها در سکوهای بین‌المللی و المپیک باشیم.

  • جبران کمبودها

مدیرکل آموزش و پرورش البرز نیز درباره وضعیت حاکم بر بخش تربیت بدنی و ورزشی استان برای دانش‌آموزان، می‌گوید: کسب ٧٧ مقام تیمی و ١٤ کاپ اخلاق در المپیادهای فرهنگی- ورزشی از سوی جامعه هدف آموزش و پرورش نویدبخش رویدادهای ویژه‌ای در بخش ورزشی است. «سالار قاسمی» با اشاره به این‌که نشاط تربیتی یکی از مباحث مهم در اهداف سال تحصیلی جدید است، ادامه می‌دهد: توجه به ورزش صبحگاهی و پویایی دانش‌آموزان از ابتدای سال و ادامه روند برگزاری المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای ازجمله اموری است که به صورت جدی برای تحرک دانش‌آموزان و پویایی آنها در اولویت قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به کمبود سرانه ورزشی استان می‌گوید: اکنون سرانه ورزشی البرز ١٢ سانتی‌مترمربع است و در کشور این مقدار به ٣٣ سانتی‌مترمربع می‌رسد که این موضوع بیانگر کمبود سرانه ورزشی در استان است. مدیرکل آموزش و پرورش البرز ادامه می‌دهد: خوشبختانه برای جبران این کمبود ١٧ زمین چمن مصنوعی در سال تحصیلی جدید در مدارس به بهره‌برداری خواهند رسید که این تعداد هم می‌تواند تا حد چشمگیری کمبود سرانه ورزشی استان را جبران کند. وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای رفع و جبران کمبود سرانه ورزشی استان در مدارس آموزش و پرورش، می‌گوید: تامین و ارسال ٢٠ نوع از اقلام ورزشی و ٢٠ نوع از اقلام بهداشتی به مدارس با اعتباری بالغ بر ۵/۱ میلیارد تومان از مجموع ٣٥٠ میلیارد ریال بودجه اختصاص‌یافته به استان‌ها از سوی وزارت آموزش و پرورش از این قبیل اقدامات به شمار می‌رود.

  • حمایت استانداری البرز

استاندار البرز نیز با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در جامعه می‌گوید: این نهاد که در تربیت و پرورش عموم افراد جامعه نقش‌آفرینی می‌کند، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. «عزیزالله شهبازی» ادامه می‌دهد: در تقویت بنیه و ساختار آموزش و پرورش همواره از این دستگاه حمایت خواهیم کرد و در این راستا نیز تلاش می‌کنیم تا به صورت مستقیم در جلسات و شورای اداری آموزش و پرورش حضور داشته باشیم.

  • خدمت ۲۴ هزار و ۳۴۰ نفر در آموزش و پرورش 

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش البرز با بیان این‌که تعداد کارکنان اداری استان ۸۷۰ نفر است، می‌افزاید: ۲۷۸۰ نفر عوامل اجرایی مدرسه، ۱۵ هزار و ۴۷۵ معلم، ۱۴۶۲ مدیر و ۲۷۵۳ معاون و در مجموع ۲۴ هزار و ۳۴۰ نفر در آموزش و پرورش البرز مشغول به کار و خدمت هستند. «تقی نادری» اظهار می‌کند: اقدامات زیادی برای آماده‌سازی مدارس استان برای سال تحصیلی جدید انجام شده که تعمیرات سرویس بهداشتی و ایزوگام در ۲۳۴ مدرسه، اقدامات شاداب‌سازی برای ۳۵۶ مدرسه و مقاوم‌سازی برای یک مدرسه در ناحیه ۴ از نمونه این اقدامات است.

وی با بیان این‌که از ۷۹۴ مدرسه با موضوع پروژه مهر بازدید شد، می‌افزاید: پیگیری طرح پایگاه سنجش سلامت ۳۹ هزار دانش‌آموز، توزیع ۴۴۸ هزار و ۲۵۲ جلد کتاب در استان، ارسال ۱۵۴۲ قلم کالا و تجهیزات آموزشی، ارسال ۲۱ هزار و ۷۵۰ قلم تجهیزات ورزشی و ارسال ۸۴۴ قلم تجهیزات اداری به مناطق مختلف استان، همچنین ۲۳۸۴ قلم تجهیزات بهداشتی از محل اعتبارات آسیب‌های اجتماعی استانداری البرز از دیگر اقداماتی بوده که برای سال تحصیلی جدید انجام شده است.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش البرز با اشاره به این‌که بخشنامه پروژه مهر اوایل خردادماه به همه مناطق ارسال شد، می‌گوید: پروژه مهر امسال با عنوان مدرسه‌محوری و شعار نشاط تربیتی و ارتقای سطح مدیریت اجرا می‌شود. نادری می‌افزاید: اجرای مانور پروژه مهر در دهه اول شهریور، جمع‌بندی شاخص‌های ارزیابی پروژه مهر به صورت کمی، تعیین معین برای همه مناطق و نواحی برای اجرای مطلوب، نشست‌های تخصصی با شهرداری‌ها و شوراهای شهر در سطح استانی و منطقه‌ای و همچنین پیش‌بینی برگزاری نماز شکر به مناسبت آغاز سال تحصیلی از نمونه برنامه‌های پروژه‌های مهر امسال است که اجرایی شد.

  • مدارس پویا با حضور معلم‌های جوان

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به ظرفیت‌های بالای معلمان جوان در راستای افزایش روحیه نشاط و پویایی در جامعه فرهنگیان می‌گوید: امروز آموزش و پرورش در کشور ما بیش از هر زمان دیگری به تحرک، تحول، انگیزه و امیدآفرینی نیاز دارد و باید بگوییم تمام این موارد از خصلت‌های معلمان جوان است. به گزارش همشهری «سالار قاسمی» تاکید می‌کند: دوای درد مشکلات کشور را باید در آموزش و پرورش جست و اگر می‌خواهیم خروجی آموزش و پرورش منجر به ایجاد یک جامعه بانشاط، امیدوار، پویا و شوق‌انگیز باشد، باید از ظرفیت‌های معلمان جوان استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت و راهبردی بودن رویکرد نظارتی بر نواحی و مناطق مختلف استان می‌گوید: نظارت و ارزیابی در مناطق می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد. البته نظارت باید کیفی، راهگشا و برای کمک به مدرسه باشد، نه این‌که به دنبال نظارت پلیسی و بازرسی در مدارس باشیم. مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به حجم و انبوه کاری که در آموزش و پرورش وجود دارد می‌گوید: ممکن است برخی موارد نیاز به یادآوری و طرح مجدد داشته باشد و دغدغه‌ها و مواردی که در جلسات مناطق مختلف عنوان می‌شود بسیار مفید خواهد بود.

قاسمی با بیان این‌که ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها سیاست‌گذار اهداف آموزشی و تربیتی در استان هستند می‌افزاید: حضور در جمع کارشناسان نواحی و استفاده از نظرات و دغدغه‌های آنها در خط‌مشی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها لازم و ضروری است. وی اظهار می‌کند: شورای معاونین باید نگاه راهبردی، فنی و کارشناسی داشته باشد تا اثرگذار باشد، به طوری که اگر یک هفته این جلسه تشکیل نشد، عدم تشکیل آن محسوس باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش البرز اضافه می‌کند: نگاه و رویکرد مدیران و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش بسیار مهم است و اثرگذاری عمیقی بر مدرسه خواهد داشت. قاسمی احیای تفکر و رفتار سازمانی، مدیریتی و کارشناسی را در آموزش و پرورش ضروری دانسته و می‌گوید: بدانیم که اثرگذاری حرفه‌ای یک مدیر کل و رئیس منطقه متاثر از رویکرد فنی کارشناسان ادارات آموزش و پرورش است. وی می‌افزاید: هرچند مدیران و معلمان در مدارس ابزار و قدرت ارزیابی رسمی و سازمانی از عملکرد ادارات آموزش و پرورش ندارند، اما به صورت غیررسمی این ارزیابی را انجام می‌دهند و اتفاقا این ارزیابی قدرت و تاثیر روانی اجتماعی بیشتری دارد.

قاسمی با اشاره به لزوم وجود افراد تحول‌گرا در مجموعه آموزش و پرورش برای اجرای هر چه مطلوب‌تر سند تحول بنیادین می‌گوید: مشکل ما نوشتن برنامه نیست. مهم عملیاتی کردن این برنامه‌هاست و مشکلات آموزش و پرورش هم در سطح نواحی و مناطق به‌خوبی مشخص است، بنابراین فقط به اقدام و عمل در این خصوص نیاز داریم. وی بازگشایی مناسب و بانشاط مدارس را مهم‌ترین برنامه پیش روی آموزش و پرورش عنوان کرده و می‌گوید: نحوه بازگشایی مدارس معیار سنجش عملکرد کیفی همه نیروهای آموزش و پرورش از ستاد تا صف است.

کد خبر 455956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha