مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

سمیرا روشنایی - آوا صادق-  خبرنگاران قم و اراک: بوی ماه مهر می‌آید. بوی محبت... بوی لبخند... بوی دفتر نو. دوباره به روزهایی رسیدیم که همه جا پر از بچه‌های قد و نیم قد می‌شود و دانش‌آموزان در مسیر دانستن و فهمیدن، آجر روی آجر خاطره‌ها می‌گذارند.

مهر خوبان با ۷۱۷ هزار همشاگردی

سال تحصیلی دانش‌آموزان قم با ۲ زنگ نمادین آغاز می‌شود. روز گذشته ۳۱ شهریور زنگ غنچه‌ها و شکوفه‌ها، ویژه کلاس اولی‌ها به صورت پایلوت در مدرسه جمهوری اسلامی در ناحیه یک نواخته شد. زنگ مهر نیز فردا با عنوان «شکوه مهر، عزت حسینی، صلابت زینبی» در مدرسه شاهد اشراقی در منطقه انسجام نواخته می‌شود. مسئولان مدارس از روزها قبل با آب و جاروکردن مدارس و آماده‌سازی فضای آموزشی، منتظر شروع خاطره‌انگیزترین رویداد آموزشی هستند.

  • افزایش ۱۰ هزار دانش‌آموز جدید

مهر امسال ۲۶۵ هزار دانش‌آموز در بیش از ۱۴۰۰ واحد آموزشی، سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنند. از این تعداد ۱۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی هستند. به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان قم، افزایش این تعداد دانش‌آموزان کلاس اولی در سال‌های گذشته بی‌سابقه است. «حمیدرضاشیخ‌الاسلام» می‌گوید که برای این تعداد دانش‌آموزان حدود ۲۵ واحد آموزشی جدید نیاز است. آموزش و پرورش استان قم از نظر سرانه آموزشی جایگاه خوبی در کشور ندارد، اما آمارها می‌گوید وضعیت ساخت‌وساز واحدهای آموزشی با منابع مالی خیران و دولت در سال‌های اخیر اندکی بهتر شده است. مدیر کل آموزش و پرورش استان قم در مورد جبران بخشی از کمبودهای سرانه آموزشی می‌افزاید: استان قم در سال ۹۲ با ۲۰۳ هزار دانش آموز، رتبه آخر کشور را از نظر سرانه آموزشی دارا بود که جای تأسف داشت. در سال‌های اخیر ۱۷۰ پروژه توسط خیران مدرسه‌ساز و نیز اعتبارات دولتی ساخته شده و با وجود افزایش حدود ۶۰ هزار دانش‌آموز در این سال‌ها، رتبه استان قم بیست و ششم است. شیخ‌الاسلام اظهار می‌کند: با این حال سرانه آموزشی استان قم مطلوب نیست و هنوز کمتر از میانگین کشوری است.

به گفته وی، منطقه پردیسان، شهرک انسجام و مقابل بوستان علوی به دلیل شکل‌گیری محله‌های جدید و پیش‌بینی نشدن سرانه آموزشی، بیشترین مشکل را در کمبود واحدهای آموزشی دارند. وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر تلاش شده بدون نگاه کارشناسانه کوچک‌ترین برنامه و حرکتی انجام نشود بیان می‌کند: در سال‌های اخیر حتی یک واحد آموزشی ساخته نشده که آمار دانش‌آموزان آن پایین باشد. شیخ‌الاسلام می‌گوید: طرح‌هایی که در دهه گذشته با درصد پیشرفت فیزیکی اندکی متوقف شده بود، دوباره به جریان افتاده است. همانند هنرستان شهید چمران که ۸ سال از کلنگ‌زنی آن گذشته بود. تعداد دیگری از این طرح‌های نیمه‌کاره در آستانه اتمام عملیات عمرانی قرار دارد.

وی درباره موفقیت‌های دانش‌آموزان قمی اظهار می‌کند: دانش‌آموزان مراکز آموزشی قم در امتحانات نهایی خردادماه رتبه ۵ کشوری را از آن خود کردند که افتخار بزرگی محسوب می‌شود. مدیر کل آموزش و پرورش استان قم می‌افزاید: دانش‌آموزان قمی در کنکور سراسری، رویدادهای ورزشی و مسابقات قرآن و احکام در سطح کشور جایگاه خوبی دارند.

  • بهره‌برداری از ۹ طرح؛ همزمان با آغاز سال تحصیلی

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش استان قم نیز از بهره‌برداری ۱۷ طرح جدید آموزشی از محل اعتبارات ملی و کمک خیران مدرسه‌ساز خبر می‌دهد و می افزاید: از این تعداد، ۹ طرح همزمان با آغاز سال تحصیلی قابل بهره‌برداری است که ۴ طرح در پردیسان، ۲ طرح در بخش کهک و ۳ طرح در ناحیه ۳ آموزش و پرورش اجرا شده است. «سهراب مقدمی» به فعالیت‌های انجام شده برای آماده‌سازی محوطه و فضاهای آموزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: تعمیرات اساسی سرویس‌های بهداشتی ۴۰ مدرسه، ایزوگام ۲۰ مدرسه، روکش آسفالت محوطه ۴۶ مرکز آموزشی و تعمیر سیستم گرمایشی و سرمایشی ۴۲ مدرسه انجام شده است. وی در مورد ثبت‌ نام کتاب‌های درسی می‌گوید: کتاب‌های مقاطع ابتدایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از طریق سامانه ثبت کتاب‌های درسی تأمین می‌شود. در مقطع ابتدایی بیش از ۹۹ درصد ثبت سفارش انجام شده، اما در متوسطه، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش با توجه به این‌که تعیین رشته نکرده‌اند مشکلاتی وجود دارد. این دانش‌آموزان باید بلافاصله برای ثبت سفارش کتاب‌ها اقدام کنند.

  • استقبال از سال تحصیلی در مرکزی 

با آغاز سال تحصیلی جدید در اول مهر میلیون‌ها دانش‌آموز به شوق درس خواندن روانه مدارس کشور می‌شوند. هر سال با شروع مهر کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند و شور و شوق دانش‌آموزان تغییر خوشایند و جلوه زیبایی به جامعه می‌بخشد. مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به این‌که جمعیت دانش‌آموزی استان در سال تحصیلی جدید تقریباً ۲۳۰ هزار دانش‌آموز است می‌گوید: علاوه بر این تعداد دانش‌آموز، افرادی نیز هستند که وارد دوره پیش دبستانی می‌شوند که با این افراد نزدیک به ۲۵۰ هزار دانش‌آموز وارد مدارس استان می‌شوند. «شهریار فولادوند» بیان می‌کند: امسال ۲۴ هزار دانش‌آموز پایه‌اولی در استان مشغول به تحصیل و کسب علم و دانش می‌شوند که با توجه به افزایش دانش‌آموزان کلاس اولی در ابتدای هر سال، دانش‌آموزان پایه ابتدایی استان در سال جدید حدود ۲ هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با تأکید بر آمادگی کامل آموزش و پرورش استان مرکزی برای آغاز سال تحصیلی جدید خبر می‌دهد و می‌افزاید: به این منظور ۵ کمیته در استان تشکیل شده که این کمیته‌ها از پایان سال تحصیلی گذشته تا ابتدای مهر ماه در این زمینه مشغول برنامه‌ریزی و اقدامات عملی بوده‌اند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار می‌کند: بیش از ۲۶۰۰ مدرسه در استان پذیرای دانش‌آموزان هستند. البته هنوز در برخی از روستاها و مناطق به دلایل مختلف از کانکس استفاده می‌شود که تلاش داریم به مرور زمان و اختصاص اعتبار، کانکس‌ها را حذف و مدرسه را جایگزین آنها کنیم.

  • کمبود فضا

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نیز با تأکید بر این‌که آموزش و پرورش استان مرکزی از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد می‌گوید: کمبود شدید نیروی انسانی در حوزه آموزش و ضرورت صدور مجوز برای استخدام در سیستم آموزش و پرورش استان مرکزی را در دیدار با وزیر جدید آموزش و پرورش در میان گذاشته‌ایم که امیدواریم این مشکل به زودی رفع شود. «علی‌اکبر کریمی» با اشاره به این‌که تا پایان برنامه ششم، تعداد کثیری در آموزش و پرورش نیز بازنشسته می‌شوند و این به معنای پوست‌اندازی در این ارگان است و باید برای این دغدغه راه حلی اندیشید بیان می‌کند: استان مرکزی از لحاظ کار و نیروی انسانی در میان کل استان‌های کشور دارای وضعیتی است که نیاز به توجه ویژه و خاص دارد و باید برای این مشکل راه حلی پیش‌بینی شود.

وی می‌افزاید: وزیر آموزش و پرورش نیز دستور داده که استان مرکزی جزو استان‌هایی قرار گیرد که در اولویت صدور مجوز استخدام و جذب نیروی انسانی در حوزه آموزش قرار داده شود تا مشکل کمبود نیروی آموزشی در آستانه سال تحصیلی جدید برطرف شود. نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اظهار می‌کند: مشکل فضاهای فیزیکی در آموزش و پرورش استان بسیار جدی است و با وجود همه برنامه‌ها در این مورد، هنوز مدارس کانکسی وجود دارد که باید با جذب اعتبار و همچنین استفاده ازظرفیت خیران این مشکل نیز رفع شود. کریمی تأکید می‌کند: همه مدارس غیردولتی نیز باید استانداردهای لازم به منظور تشکیل کلاس و ایجاد مدرسه را داشته باشند و اگر بتوانیم این مدارس را گسترش دهیم، نوعی کمک به دولت و خود آموزش و پرورش شده است.

وی کمبود کلاس درس و معلم در روستاها را نیز از مشکلات دیگر این نهاد آموزشی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در برخی از روستاهای استان به دلیل کمبود معلم و مدرسه، دانش‌آموزان مجبور به تردد به روستاهای همجوار و مناطق شهری هستند که در تأمین هزینه ایاب و ذهاب با مشکل مواجه می‌شوند و باید برای رفع این مشکلات نیز تدبیر لازم اتخاذ شود. نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اضافه می‌کند: همچنین در مدارس روستایی با پدیده کلاس‌های چندپایه روبه‌رو هستیم که روند آموزشی را بسیار کُند می‌کند. همچنین دربرخی مدارس روستایی وجود کلاس‌های مختلط در بسیاری از امور مربوطه خلل ایجاد می‌کند و باید برای این مباحث تمهیدی اندیشید.

  • نواختن زنگ مهر و مقاومت 

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان سمنان می‌گوید: همزمان با سراسر کشور زنگ مهر و مقاومت در ۱۱۰۰ مدرسه این استان به صدا درمی‌آید. «محمد دستورانی» می‌افزاید: همزمان با آغاز سال تحصیلی زنگ نمادین مهر و مقاومت ساعت ۸ صبح در مدرسه دخترانه فامیلی، جنب مسجد حضرت ولیعصر(عج) نواخته می‌شود. وی با بیان این‌که در این آیین مسئولان استانی و به‌ویژه استاندار سمنان حضور دارند بیان می‌کند: دانش‌آموزان سمنانی در روز اول مهر با نواختن زنگ مهر و مقاومت در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند. مدیر کل آموزش‌وپرورش استان سمنان با اشاره به شعار تحصیلی امسال نیز می‌گوید: «مدرسه صالح در گام دوم انقلاب» شعار امسال سال تحصیل است. دستورانی بر ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و به‌ویژه بین نسل جوان تأکید می‌کند و می‌گوید: آیین نواختن زنگ مهر و مقاومت با هدف ترویج این فرهنگ مقدس در بین دانش‌آموزان هر ‌سال در مدارس کشور و استان سمنان نواخته می‌شود.

وی با بیان این‌که امروز دشمنان به دنبال تغییر سبک زندگی هستند و از طریق جنگ نرم جوانان و نوجوان کشور را هدف قرار داده‌اند اضافه می‌کند: باید شهدا به‌عنوان الگو به نسل جوان معرفی شوند تا این نسل با تأسی از این گنجینه‌های ارزشمند در دام توطئه‌های دشمنان گرفتار نشوند. مدیر کل آموزش‌وپرورش استان سمنان بیان می‌کند: همزمان با نواخته شدن زنگ مهر و مقاومت، سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در مدارس استان سمنان با حضور بیش از ۱۲۲ هزار دانش‌آموز این استان آغاز می‌شود و دانش‌آموزان برای یک سال فراگیری علم و دانش در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

  • جذب نیرو در آموزش و پرورش سمنان

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان سمنان می‌گوید: ۴۳۰ حق‌التدریسی‌ بدون آزمون و ۲۴۰ نفر با آزمون ورودی در استان سمنان به صورت پیمانی جذب آموزش‌وپرورش خواهند شد. ضمن آن‌که امسال ۳۲ سرباز معلم نیز استخدام می‌شوند و ۳۵ نفر به عنوان کادر خدمات از طریق قرارداد با شرکت‌ها به بدنه آموزش‌وپرورش ورود پیدا می‌کنند.

دستورانی می‌افزاید: امسال ۳۷۰ فرهنگی بازنشسته می‌شوند، اما تعدادی از نیروهای کارآمد برای خدمت در واحدهای آموزشی بنا به ضرورت و نیاز استمرار خدمت پیدا خواهند کرد. ۳۰۰ نفر نیز که از طریق ماده ۲۸ پارسال قبول‌شده و مهارت‌های لازم را آموزش دیدند امسال وارد کلاس‌های درس خواهند شد. وی ادامه می‌دهد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان امکانات خریداری ‌شده با توجه به نیازسنجی در کل استان توزیع می‌شود. در ضمن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای افزایش امکانات ورزشی به مدارس افزوده خواهد شد که باید گفت به ازای هر دانش‌آموز ۴ هزار تومان به مدارس پرداخت می‌شود که مدارس شبانه‌روزی و دولتی آن را دریافت کرده‌اند.

دستورانی اضافه می‌کند: سمنان از نظر کسب درآمدهای اختصاصی رتبه دوم کشور را دارد و می‌کوشیم تا در ۶ تا ۷ سال آینده در آموزش‌وپرورش استان، بسیاری از بخش‌ها بی‌نیاز از بودجه دولتی شود، کما این‌که شرایطی پیش‌بینی شد که این اتفاق بیفتد. وی بیان می‌کند: در مناطق روستایی به دلیل ضریب پراکندگی بالا از مراکز شبانه‌روزی استفاده می‌شود که بیشترین حجم این نوع مدارس در بیارجمند و میامی قرار دارد. سال گذشته به ازای هر دانش‌آموز ۳۰۰ هزار تومان به حساب این مدارس واریز و جیره خشک آنها تا آبان ۹۸ تأمین شده است و برای مهر و آبان نیز مشکلی ندارند که البته نهاد رئیس جمهوری مستقیم این میزان را واریز کردند.

  • توجه به سلامت دانش آموزان

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قم گزارشی از عملکرد و برنامه‌های این معاونت ارائه می‌کند و می‌گوید: امسال ۶۰۰ معلم تربیت بدنی شامل آموزگاران و دبیران تربیت بدنی در این بخش فعالیت خواهند کرد که حداقل تحصیلات آنها لیسانس است. «مجتبی رمضان بیگی» می‌افزاید: حدود ۵۰ درصد از دبیران تربیت بدنی تحصیلات کارشناسی ارشد یا دکترا دارند یا دانشجوی دوره دکترا هستند. به گفته وی، در سال تحصیلی پیش رو در مقطع ابتدایی ۱۲۰ مراقب سلامت فعالیت خواهند داشت. رمضان بیگی از تهیه محتوای آموزشی برای دروس تربیت بدنی از کلاس اول تا دوازدهم خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: کتاب راهنمای معلم را با موضوعات مشخص تهیه کرده‌ایم و در اختیار همگان قرار خواهیم داد.

وی در مورد توسعه فضاهای ورزشی در سال‌های اخیر می‌گوید: بعد از استانی شدن قم، تنها ۲ فضای سرپوشیده ورزشی در قم وجود داشت که شامل سالن‌های شهید بی‌طرفان و شهید امجدی است. اکنون آموزش و پرورش قم بیش از ۱۰۰ فضای سرپوشیده ورزشی دارد. معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان بیان می‌کند: در سه، چهار سال اخیر ساخت ۴ استخر در برنامه قرار گرفت که ۳ استخر به بهره‌برداری رسید و یک استخر دیگر در منطقه شیخ‌آباد تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تأکید می‌کند: برنامه تربیت بدنی دانش‌آموزان با مکمل‌های درسی از جمله ورزش صبحگاهی، برگزاری المپیادها و... از ۲ ساعت در هفته به ۶ ساعت غیررسمی در هفته افزایش می‌یابد. رمضان بیگی به برخی موفقیت‌های ورزشی دانش‌آموزان استان قم در رویدادهای ورزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال ساخت ۸ زمین چمن ۵۰۰ متر مربعی در برنامه معاونت تربیت بدنی قرار دارد. وی از حرکت کاروان ورزشی با اولویت تجهیز مدارس محله‌های کم‌برخوردار خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: بیش از ۵۰ وانت نیسان تجهیزات ورزشی در این طرح سازماندهی می‌شود.

  • کمبود ۳۵۰۰ نیروی انسانی 

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به کمبود حدود ۳۵۰۰ نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان می‌گوید: حدود ۹۰۰ نفر بازنشسته داشتیم که به ازای همین تعداد از محل دانشگاه فرهنگیان و استخدام‌های آزاد جایگزین آنها شده است. «شهریار فولادوند» می‌گوید: آموزش و پرورش استان مرکزی به دلیل التزام کامل به قانون هرگز از ظرفیت‌های دیگر و فراقانونی به منظور جبران کمبودها استفاده نکرده است که البته حاصل آن تا به امروز در حوزه نیروهای موظف کمبود ۳۵۰۰ نیرو است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان می‌کند: با توجه به این‌که استان باید با ۱۷ یا ۱۸ هزار نیروی موظف امور خود را اداره کند در حال حاضر با ۱۳ یا ۱۴ هزار نیرو سیستم آموزشی را مدیریت می‌کند. البته برای جبران کمبودها همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم و به این منظور از ظرفیت پرسنلی موجود در نوبت‌های دوم یا در مقطع متوسطه  استفاده می‌کنیم.  همچنین در بخشی نیز از نیروهای حق‌التدریسی نیز بهره می‌بریم. فولادوند با اشاره به این‌که سرویس مدارس در سال‌های گذشته با مشکلات مختلف روبه‌رو بود و شرکت‌های توانمند وجود نداشت می‌افزاید: در یکی، دو سال گذشته در شهر اراک چند شرکت توانمند در امور سرویس مدارس دایر شده که صلاحیت آنها از سوی شهرداری به تأیید رسیده است.

وی اظهار می‌کند: آموزش و پرورش استان نیز بر این اساس مدارس را بین این شرکت‌ها تقسیم کرده و البته نظارت جدی هم خواهد داشت و برای این کار تضمین لازم را از این شرکت‌ها گرفته و چنانچه خلف وعده کنند یا تعهدات خود را انجام ندهند آموزش و پرورش استان به عنوان متولی و ناظر وارد می‌شود و برای مردم استیفای حق خواهد کرد. مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان می‌کند: وضعیت گرمایشی مدارس استان نیز استاندارد است و مشکلی در این مورد وجود ندارد. فولادوند اضافه می‌کند: آموزش دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان میهن اسلامی نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم دارد که در این زمینه به‌طور یقین آموزش و پرورش به تنهایی قادر به تأمین همه این موارد نیست. وی ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش استان مرکزی هر سال در این زمینه اقداماتی را انجام می‌دهد تا بتواند در ارائه خدمات آموزشی به بهترین شکل ممکن گام بردارد و تاکنون با توجه به مشکلاتی از جمله کمبود اعتبارات و نیروی انسانی تا حد زیادی موفق عمل کرده است.

  • سرانجام مدارس حسین‌آباد کالپوش 

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان سمنان می‌گوید: ۱۰۰درصد هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق محروم پرداخت‌ شده است و حتی برای بخش کالپوش تأکید شد که این مبلغ یعنی برای ۳ ماه اول سال تحصیلی مهر به ‌حساب واریز شود. از همه دانش‌آموزان روستایی کارت و شماره کارت وجود دارد و این پول مستقیم به‌حساب آنها به صورت ۳ مرحله هر مرحله ۷۰ هزار تومان واریز خواهد شد که علاوه بر این‌ها نیز رقمی برای پول توجیبی این افراد فرستاده می‌شود.

«محمد دستورانی» اضافه می‌کند: ۱۵۰ میلیون تومان فقط برای مدارس روستایی کتاب کنکور خریداری ‌شده است و تعداد ۲۰ کانکس از کرمانشاه سفارش داده شد و ۱۰ کانکس نیز از خراسان شمالی در حال ساخت است که این تعداد برای کمبود فضای آموزشی نردین، کالپوش و نام نیک استفاده می‌شود. وی ادامه می‌دهد: اگر قرار به انتقال روستا باشد نخستین کلنگ ساخت مجتمع آموزشی خواهد بود. کانکس‌های آموزشی دوجداره هر کدام ۴۰ میلیون تومان برای ما هزینه برداشت و علاوه بر آن تلاش شد تا برای دانش‌آموزان روستایی مشاوره تحصیلی و خانوادگی که مشکلات خاص دارندانجام شود.

کد خبر 455955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha