مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

زهرا محبی-  معلم و کارشناس امور تربیتی:  به آغاز یکی از زیباترین جلوه‌های زندگی بشر که حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در مدارس برای کسب علم و معرفت است رسیده‌ایم. نسیم مهر ‌وزیدن گرفته و رایحه دل‌انگیز دانش و معرفت در فضای مدارس استان مرکزی پراکنده شده است.

مدارس؛ زیباترین جلوه‌های زندگی بشر

به جرأت می‌توان گفت، یکی از زیباترین جلوه‌های زندگی بشر همین گسیل کودکان، نوجوانان و جوانان آینده‌سازی است که برای کسب دانش و بصیرت گرد هم می‌آیند و فضای کوچه‌ها و خیابان‌ها را به شکل جذاب تغییر می‌دهند و خاطرات روزهای مدرسه را برای افراد جامعه تداعی می‌کنند. انسان‌های بزرگ زنده نمی‌شوند، بلکه ساخته می‌شوند. برآنیم تا با شروع و ادامه سال تحصیلی جدید در کارگاه گران‌مایه‌ای به گستره دستگاه آموزش و پرورش چنین انسان‌های فرهیخته‌ای را بسازیم. می‌خواهیم به دانش‌آموزان کمک کنیم تا اندیشه‌های خود را جذاب، مثبت و الهی کنند و در همین زمینه از آنها می‌خواهیم که احترام معلمان را پاس دارند و از گنجینه وجود آنها بیشتر بهره ببرند. مهر آغاز علم و مهرآموزی است و زندگی با پژوهش و فهمیدن چیزهای جدید ارزش پیدا می‌کند. در این زمینه سهم خانواده‌ها در فرایند تعلیم و تربیت نیز باید افزایش ‌یابد تا زمان را مدیریت کنند و برای فرزندان خود برنامه‌ریزی کنند و همکاری اولیا و مربیان را بیش از پیش تحقق بخشند.

باید به حجاب و عفاف و هماهنگ‌سازی پوشش دانش‌آموزان اهمیت ویژه داده شود تا در معبدی به نام مدرسه لباس ویژه و مطابق با فرهنگ ایرانی بر تن کنند و فعالیت مدارس مورد اهتمام خاص قرار گیرد تا قدرت یادگیری دانش‌آموزان افزایش یابد. می‌گویند مدیریت موفق یعنی رسیدن به دستاوردهای فوق‌العاده با به‌کارگیری انسان‌های معمولی، اما مهر رستاخیز بزرگ انسان‌های فوق العاده است که نباید مأموریتی معمولی را دنبال کنند. آنها باید بیاموزند که نباید با واکنش‌های غیرارادی خود زندگی کنند، بلکه لازم است آگاهانه و سخاوتمندانه وقت و زندگی خود را برای یک جهاد علمی و اقتصادی در اختیار جامعه قرار دهند. زیراکشور ایران امروز نیازمند علم و توسعه علمی است. کسب علم باید با کسب معرفت و کمال همراه باشد. تحصیل بدون کسب معرفت و کمال بدون ارزش است و هیچ ثمره و سودی نخواهد داشت.

باید امید به آینده روشن داشته باشیم و آینده روشن کشور بستگی به فرزندان این سرزمین دارد. باید بدانیم امروز عرصه جنگ، عرصه علم‌آموزی است و فرزندان امروز باید در این عرصه تلاش و دین خود را ادا کنند. دانش‌آموزان که سرمایه‌های اصلی نظام هستند باید برای کسب علم و دانش و فتح قله‌های بزرگ و عزت و عظمت کشور بیش از پیش تلاش کنند. آموزش و پرورش نیز پاسدار ارزش‌های انسانی است و بر همین اساس باید تربیت انسانی نمونه و فرهیخته در اولویت برنامه‌ریزی‌های این نهاد آموزشی قرار گیرد.

آموزش و پرورش یک پایگاه مقدس و موثر است که در زمینه ایجاد تغییرات عالی فرهنگی در اقشار مختلف جامعه به‌ویژه دانش‌آموزان نقش موثری دارد. رسالت آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت است و این مکان مقدس برای علم‌آموزی، خلاقیت، ابتکار و عاملی برای پرورش و تربیت آینده‌سازان کشور است.  برای رسیدن به جامعه مطلوب باید دانش‌آموزانی فرهیخته تربیت کرد. پیامبران الهی نخستین معلمانی بودند که از طرف پروردگار برای نجات بندگان از نادانی و هدایت آنان مأمور شدند و معلمان دنباله‌رو پیامبران الهی هستند و باید قدر خود را بدانند و به آموزش و تربیت دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

هیچ مکتبی به اندازه اسلام به دنبال کسب علم نیست و کشور ما در این زمینه قدم‌های موثری برداشته است. وظیفه دانش‌آموزان فقط تحصیل نیست و باید در کنار تحصیل، به تزکیه و کسب معرفت، دوری و پرهیز از گناه بپردازند و برای سلامت جسم نیز ورزش را فراموش نکنند. دانش‌آموزان باید راه‌های پیشرفت و توسعه را هموار سازند. بی‌شک دانش‌آموزان مهم‌ترین سرمایه‌های نظام هستند و باید در تزکیه نفس و علم‌آموزی کوشا باشند. دین اسلام به کسب علم و دانش توجه و تأکید ویژه دارد و در قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) نیز به این موضوع سفارش شده است. در عرصه تعلیم و تربیت باید با مهر و محبت با دانش‌آموزان رفتار شود. زیرا تربیت و ساختن انسان بدون مهر و محبت امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 455951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha