دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۳
۰ نفر

با آغاز ماه مهر ۳۹۲ هزار ۴۴۹ دانش آموز کرمانشاهی و  ۲۷۸ هزار و ۱۳۰ دانش‌آموز کردستانی  سال تحصیلی خود را آغاز کردند.

مدارس کرمانشاه و کردستان

در این میان طبق آمار اعلام شده از سوی مسئولان آموزش و پرورش در استان کرمانشاه ۳۷۰ و در استان کردستان هم ۴۳ مدرسه کانکسی داریم. گرچه در کرمانشاه وقوع زلزله سال ۹۶ در بالا رفتن این آمار موثر بوده است و تعداد دانش آموزان برخی از این مدارس هم کمتر از انگشتان یک دست است، اما جمع آوری این مدارس باید در اولویت دولت باشد. در ادامه گزارش خبرنگاران همشهری را از وضعیت مدارس ۲ استان و تعداد دانش آموزان و کمبودها و برنامه های آموزش و پرورش برای بهبود شرایط آموزشی بخوانید.

  • کرمانشاه ۳۷۰ مدرسه کانکسی دارد

فرحناز چراغی|‌ کرمانشاه- خبرنگار:

با پایان یافتن فصل تابستان، بوی مهر در شهرها و کوچه‌های شهر و استان پیچیده است. با آغاز مهر هزاران دانش‌آموز به شوق آموختن، روانه مدرسه می‌شوند. در کرمانشاه نیز امسال ۳۱ شهریور همزمان با سراسر کشور ۳۲ هزار کلاس‌اولی به مدرسه رفتند. ۴ هزار و ۴۶۶ مدرسه با ۱۷ هزار ۵۵۲ کلاس در استان کرمانشاه وجود دارد. در مجموع براساس ۳۹۲ هزار ۴۴۹ دانش‌آموز در استان تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۸۳ هزار ۵۳۳ نفر دختر و ۲۰۸ هزار و ۹۱۶ نفر پسرند.

  • بازگشایی مدارس با جشن غنچه‌ها

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان این‌که ۱۷۶ هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی در اول مهر راهی مدارس شده‌اند، می‌گوید: بیش از ۳۲ هزار دانش‌آموز پایه‌اولی ۳۱ شهریور در جشن غنچه‌ها و شکوفه‌ها تحصیل خود را آغاز کردند. «ناهید فضلی» با بیان این‌که امسال بیش از ۱۷۶ هزار دانش‌آموز ابتدایی وارد مدارس ابتدایی استان شده‌اند، می‌گوید: ۹۱ هزار دانش‌آموز پسر و ۸۵ هزار دانش‌آموز دختر در کلاس‌های درس در مقطع ابتدایی حاضر می‌شوند. وی در ادامه به تعداد مدارس دوره ابتدایی اشاره می‌کند و می‌گوید: دانش‌آموزان دوره ابتدایی در ۲ هزار و ۴۱۷مدرسه تحصیل می‌کنند.

این مسئول اضافه می‌کند: بیش ۸ هزار کلاس درس در این دوره وجود دارد. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه می‌افزاید: همچنین همه اولیای دانش‌آموزان کلاس اول و پیش‌دبستانی در قالب «کتاب تار خانه در پود مدرسه» با برنامه‌های درسی فرزندان خود آشنا شدند. فضلی می‌گوید: بیش از هزار و ۸۶۰ مدرسه مختلط در نقاط روستایی وجود دارد. همچنین ۲۵ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در سال جدید به مراکز پیش‌دبستانی می‌روند که برای اولیای آنها آموزش‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

  • اجرای طرح «مهر کمال»  

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اضافه می‌کند: امسال دانش‌آموزان در قالب اجرای طرحی، مهر را با سوال شروع کردند. والدین در این طرح ما را کمک کردند و قبل از شروع مدارس از فرزندان خود سوالاتشان را پرسیدند. اولیا و کودکانشان باید مطالبه‌گر باشند. با این طرح روحیه پرسشگری دانش‌آموزان تقویت می‌شود. این طرح برای اولین بار در کشور و در استان ما انجام می‌شود. با اجرای این طرح ما وارد دنیای نادانسته‌های دانش‌آموزان می‌شویم. از مزایای این طرح بانشاط شدن مهر و مدارس است. اسم این طرح «مهر کمال» است که در همه مدارس ابتدایی استان اجرا می‌شود و شعار ما «مهر تا مهر با مهر» است.

فضلی ادامه می‌دهد: یکی از نکات طرح «مهر کمال» تقویت حس کنجکاوی دانش‌آموزان است. با این رویکرد حس کنجکاوی بچه‌ها را تقویت کنیم. اعتقاد داریم کودکان از سوال کردن و پرسشگری لذت می‌برند. بنابراین می‌خواهیم مدارسمان بانشاط باشد، به گونه‌ای که کودک لذت ببرد و با طرح سوالات حس کنجکاوی و پرسشگری‌اش تقویت شود.

  • ۱۲۹۰ مدرسه نیازمند بازسازی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کرمانشاه می‌گوید: مجموع اعتبارات ملی و استانی در سال گذشته ۱۰۶میلیارد تومان مصوب شده بود که ۷۲ میلیارد تومان آن معادل حدود ۶۸ درصد محقق شد. «مرزبان نظری» می‌افزاید: ۳۷۰ مدرسه کانکسی در استان داریم. این کانکس‌ها در مناطقی هستند که آمار دانش‌آموزانش کم است و ساخت مدرسه به صلاح نیست. وی با بیان این‌که یک‌سوم مدارس کرمانشاه نیازمند تخریب و بازسازی هستند، اضافه می‌کند: از هزار و ۹۱۰ مدرسه استان، هزار و ۲۹۰ مدرسه نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی هستند. این مسئول درباره پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی استان می‌گوید: در حال حاضر ۲ پروژه نیمه‌تمام آموزشی در استان داریم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کرمانشاه ادامه می‌دهد: این آمار در سال گذشته ۱۶پروژه بود که به پیمانکار واگذار شدند. امیدواریم در سال ۹۸ این ۲ پروژه هم تعیین تکلیف شوند. نظری درباره ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده نیز می‌گوید: در مهرماه در مناطق زلزله‌زده مشکل فضای آموزشی نداریم و حتی نگران پر شدن ظرفیت فضاهای آموزشی هستیم.

وی اضافه می‌کند: در جریان زلزله ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس در استان آسیب دید که ۲۵ مدرسه آن شهری و ۵۳ مدرسه دیگر روستایی بود. این مسئول با بیان این‌که مجموعه نوسازی مدارس از همان ابتدا با استقرار ۴۷۵ کانکس کلاس درس ظرف ۱۰ تا ۱۲ روز بعد از زلزله شرایط را برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان مساعد کرد، می‌افزاید: در حوزه ساخت‌وساز مدارس تعهد ساخت ۱۹۰ مدرسه با ۸۰۰ کلاس درس با زیربنای ۷۱ هزار و ۶۰۰ مترمربع در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در برنامه قرار گرفت. البته این آمار ‌اکنون به ۲۰۵ تفاهم‌نامه شامل ۸۱۲ کلاس درس رسیده است. بعد از زلزله ۱۰۰ مدرسه به مجموعه مدارس زلزله‌زده استان کرمانشاه در شهرستان سرپل ذهاب اضافه شد. وی ادامه می‌دهد: برای مهر امسال ۷۲ مدرسه تحویل آموزش و پرورش شده است.

  • تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان ادامه می‌دهد: از سال ۹۲ تاکنون بالغ‌بر ۳۲۰ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی، کلاسی، اداری، ورزشی و هوشمندسازی در استان خریداری و تحویل آموزش و پرورش شده است. همچنین درباره اجرای پروژه اصلاح و تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی ایمن با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، از سال ۹۲ تا امروز، ۲ هزار و ۳۷۷ مدرسه در استان کرمانشاه با ۱۱ هزار و ۱۳۶ کلاس درس با اعتباری بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان به سیستم‌های حرارت مرکزی استاندارد مجهز شده‌اند.

به گفته نظری، در حال حاضر اصلاح سیستم‌های گرمایشی ۲ هزار کلاس درس فقط در مدارس مناطق روستایی زیر سه‌کلاسه استان باقی‌ مانده است و برنامه اداره نوسازی این است که مدارس روستاهای گازکشی شده یا در آستانه گازکشی که شامل ۵۶۵ کلاس درس می‌شود هر چه زودتر به سیستم‌های گرمایشی استاندارد مجهز شوند که برای این کار به حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تاکنون ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از این اعتبار جذب شده است. وی می‌گوید: تا ۲ سال آینده تمامی مدارس استان به سیستم‌های گرمایشی استاندارد مجهز خواهند شد. این مسئول درباره سیستم‌های گرمایشی مدارس غیر دولتی نیز می‌گوید: نظارتی از سوی مجموعه نوسازی مدارس بر سیستم‌های گرمایشی مدارس غیردولتی نمی‌شود که این موضوع می‌تواند خطرات زیادی را متوجه این مدارس کند.

  • ساخت مدارس از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)  

این مسئول در مورد احداث مدارس از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز اضافه می‌کند: از سال ۸۹ تاکنون ۳۹ پروژه توسط بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی حضرت امام(ره) در برنامه ساخت قرار گرفته که تاکنون ۳۸ مدرسه با ۱۵۸ کلاس تحویل شده و تنها کار ساخت یک پروژه باقی مانده که آن هم در دست اجراست. مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه می‌گوید: بعد از زلزله ۳/۷ ریشتری آبان سال ۹۶ در استان کرمانشاه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ساخت ۱۶ پروژه آموزشی شامل ۲۲۵ کلاس درس را در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه متعهد شد. از این تعداد ۱۰ پروژه شامل ۱۴۴ کلاس درس در دست اجرا بوده که مهر ماه امسال تحویل دانش‌آموزان شد. ضمن این‌که کار ساخت ۶ پروژه دیگر باقی‌ مانده که پیگیر ساخت آنها هستیم.

  • آماده‌سازی ۲۲۲ مدرسه در سرپل ‌ذهاب   

رئیس آموزش و پرورش سرپل ذهاب می‌گوید: ۲۲۲ مدرسه آموزشی با ظرفیت ۷۵۰ کلاس درس برای ۱۷هزار دانش‌آموز در مهر امسال ساماندهی شده است. «روح‌الله عباسیان» می‌افزاید: از مجموع ۵۶ مدرسه تخریبی در سرپل ‌ذهاب، ۳۷ واحد آن تکمیل شده و ۶ واحد آن ۹۸ درصد پیشرفت دارد. وی اظهار می‌کند: تعداد ۱۰مدرسه بالای ۶۰ درصد و ۳ مدرسه نیز کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طبق وعده‌های داده شده تا پایان امسال تکمیل و تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش سرپل ذهاب در ادامه می‌گوید: در برخی از مدارس کلاس‌های آی‌تی و وسایل گرمایشی آن بر اثر زلزله تخریب شده که در حال بازسازی و مرمت هستند. عباسیان می‌افزاید: ۱۴ واحد آموزشی شهری و ۸ واحد روستایی که بر اثر زلزله تخریب شده و فعالیت آموزشی و تحصیلی آنها به مدارس دیگر منتقل شده بود، به مکان اصلی خود بازگشته‌اند. وی اظهار می‌کند: سال تحصیلی جدید آغاز شده است و همکاران فرهنگی و معلمان شهرستان با برنامه‌ریزی مناسب آماده حضور پرشور دانش‌آموزان در مدارس هستند.

این مسئول می‌افزاید: تمام تلاش ما این است که در قالب پروژه مهر به اهداف متعالی و استراتژی اصلی آموزش و پرورش رسیده و دریچه‌ای تازه برای رسیدن دانش‌آموزان به پله‌های ترقی و رتبه‌های بالای علمی باز کنیم. رئیس آموزش و پرورش سرپل ذهاب می‌گوید: همه نیروهای انسانی و معلمان، سازماندهی شده‌اند و ابلاغیه‌های آنها صادر و تحویل شده است. امسال هیچ کلاس درسی بدون معلم نخواهد بود.

  • رشد ۵/۱ درصدی تعداد دانش‌آموزان در کردستان

شیما صادقی| سنندج- خبرنگار:

با شروع سال تحصیلی جدید، کردستان نیز مانند سایر استان‌های کشور عطر و بوی مهر گرفته است. در چند سال اخیر با رشد جمعیت این استان، شاهد رشد جمعیت دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی بوده‌ایم. بنا بر آمار اعلام شده از سوی آموزش و پرورش کردستان، تعداد دانش‌آموزان کردستان در سال تحصیلی جدید نسبت به سال قبل ۱/۵ درصد افزایش داشته است. در این استان ۳ هزار و ۹۰۰ مدرسه با ظرفیت‌ ۳۰۵ هزار دانش‌آموز وجود دارد که تا کنون برای سال تحصیلی پیش رو ۲۷۸ هزار و ۱۳۰ نفر از آنها ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند.

  • در سراسر استان مدرسه داریم 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان می‌گوید: در سال تحصیلی پیش رو شاهد رشد ۱/۵ درصدی دانش‌آموزان استان نسبت به سال گذشته هستیم. «رشید قربانی» ادامه می‌دهد: حدود ۳ هزار و ۹۰۰ مدرسه در استان وجود دارد که ظرفیت ۳۰۵ هزار دانش‌آموز را دارد. همچنین در سال تحصیلی پیش رو ۲۷۸ هزار و ۱۳۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی ثبت نام کرده‌اند که تاکنون ثبت نام بیش از ۹۶ درصد آنان قطعی شده است.

وی اظهار می‌کند: از حدود ۳ هزار و ۹۰۰ مدرسه در استان، ۷۰۰ واحد آن پیش‌دبستان و ۳ هزار و ۲۰۰ واحد آن نیز مدارس دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم است. قربانی می‌افزاید: خوشبختانه امروز سراسر استان، حتی نقاطی که دارای تعدادی انگشت‌شمار دانش‌آموز هستند، مدرسه دارند و به آنها خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می‌شود. مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح می‌کند: دانش‌آموزان مدارس استثنایی و پیش‌دبستانی نیز در استان وجود دارند که بر اساس آمار سامانه ستاد ثبت نام، نام هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی و ۸ هزار و ۸۲ نفر نیز در مراکز پیش‌دبستانی استان ثبت شده است.

وی ادامه می‌دهد: از مجموع مدارس استان، ۶۴۳ مدرسه شهری و روستایی از سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی استفاده می‌کنند. ۲۳۲ مدرسه در دوره ابتدایی، ۲۵۴ مدرسه در دوره متوسطه اول و ۱۵۷ مدرسه نیز در دوره متوسطه دوم داریم که در مجموع به ۳۲ هزار و ۱۰۹ دانش‌آموز خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

  • وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به وضعیت نیروی انسانی این اداره و چالش‌های پیش‌ روی آن، کردستان را از نظر نیروی انسانی، استانی برخوردار می داند و با بیان این‌که نسبت به تعداد دانش‌آموزان، وضعیت نیروی انسانی استان مناسب است، اظهار می‌کند: برای جبران کمبود هزار و ۴۰۰ نفر نیروی انسانی، طرح‌های معلم تمام‌وقت، استمرار بازنشستگی پرسنل واجد شرایط و جذب نیروی حق‌التدریس به اجرا درآمده و این کمبود رفع خواهد شد. قربانی ادامه می‌دهد: در سال تحصیلی جدید تعداد ۲ هزار و ۲۹۶ دستگاه انواع وسایل نقلیه از قبیل تاکسی، سواری، ون، مینی‌بوس و اتوبوس در خدمت دانش‌آموزان استان برای رفت و آمد خواهند بود. والدین و دانش‌آموزان ضمن ثبت نام در سایت سهند، هنگام بروز هر مشکلی در ارتباط با سرویس مدارس می‌توانند سریع مشکلات خود را با کارگروه سرویس مدرسه و رئیس انجمن اولیا و مربیان مطرح کنند.

  • حضور خیرین در حوزه مدرسه‌سازی استان

مدیر اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان می‌گوید: تعداد مدارس تخریبی استان هزار و ۴۵ واحد، مدارس قابل مقاوم‌سازی هزار و ۱۲ واحد و مدارس قدیمی و با استحکام ۷۴۴ مدرسه است. «ماجد احمدی» ادامه می‌دهد: سال گذشته از اعتبارات استانی که از سفر مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر اختصاص داده شده بود و همچنین با کمک و همیاری خیرین حقیقی و حقوقی، شاهد ساخت، نوسازی و مرمت مدارس استان بودیم. اضافه بر اینها سال گذشته بانک‌ ملی ۳ مدرسه، ملت یک مدرسه، اقتصاد نوین یک مدرسه و مسکن یک مدرسه در استان احداث کردند که این آمار نشان از وضعیت رو به رشد ساخت‌وساز مدارس نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن است.

  • هوشمندسازی ۱۲ هزار کلاس درس    

مدیر اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت : ۱۱هزار و ۸۸۵ کلاس در استان هوشمندسازی شده و امسال نیز ۲۸ مدرسه استان با ۱۲۵ کلاس درس با امکانات مناسب مانند اینترنت، لپ‌تاپ، پروژکتور، لوح‌های فشرده آموزشی و... هوشمندسازی شده‌اند که طبق آمار گفته شده بیش از ۵۹ درصد مدارس و ۴۰ درصد کلاس‌های استان هوشمند هستند. «ماجد احمدی» ادامه می‌دهد: طی ۳ سال گذشته بیش از ۴۵۰ مدرسه استان با اعتبار ۱۲۰ میلیون تومان به سیستم گرمایش نوین(موتورخانه و پکیج) تجهیز شده‌اند و در هیچ کلاسی در استان از بخاری نفتی استفاده نمی‌شود.

  • بازسازی و شست‌وشوی چراغ‌های راهنمایی و چراغ عابر پیاده شهر را از دیگر اقدامات حوزه ترافیک شهرداری در آستانه سال تحصیلی جدید اعلام کرد. سعیدی ابراز امیدواری کرد: با تمهیدات انجام شده در زمینه ایمن‌سازی معابر به‌ویژه معابر مقابل مدارس بتوانیم از بروز حوادث جلوگیری کنیم.

جشن خداحافظی با  کلاس‌های خشتی 

جمع‌آوری کلاس‌های خشتی و گلی کشور سال‌هاست به آرزو تبدیل شده. حال رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از برگزاری جشن جمع‌آوری کلاس‌های خشتی و گلی کشور در پایان آبان امسال در سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد؛ جشنی که البته باز شامل خود این استان محروم نمی‌شود. به گزارش همشهری، «مهرالله رخشانی‌مهر» که در حاشیه بازدید از مدارس در دست احداث بانه سخن می‌گفت، افزود: بیش از هزار کلاس درس خشتی و گلی در کشور وجود داشت که با برنامه‌ریزی کلاس‌های خشتی و گلی در کل کشور به غیر از استان سیستان و بلوچستان جمع‌آوری شد.

بر این اساس، باز هم این آرزو همچنان باقی می‌ماند؛ چراکه این کلاس‌ها در استان سیستان و بلوچستان همچنان برجا خواهند بود. از سوی دیگر، کلاس‌های کانکسی هم وجود دارند که عمدتا در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه دایرند. موضوعی که به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اولویت بعدی دولت است. رخشانی‌مهر در این باره اظهار کرد: گام بعدی و همزمان با جمع‌آوری کلاس‌های خشتی و گلی برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری کلاس‌های کانکسی و سنگی است که خطرآفرین هستند و این امر در اولویت وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان با بیان این‌که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کشور نیازمند تامین و تزریق اعتبار است، گفت: در کل کشور ۴۰ هزار کلاس درس نیمه‌تمام وجود دارد که با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی تکمیل می‌شوند. این مسئول گفت: امسال دولت پروژه دیگری تعریف نمی‌کند و اولویت با پروژه‌های نیمه‌تمام است؛ چراکه نقشه‌ها به مرور زمان تغییر می‌کنند، پروژه‌ها به مرور زمان تخریب می‌شوند و سرمایه‌های هزینه شده بی‌استفاده می‌مانند.

  • تکمیل مدارس نیمه‌تمام در اولویت 

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین مهم‌ترین اولویت وزارت آموزش و پرورش را تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بیان کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۷ تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در دستور کار است و اولویت وزارتخانه تامین اعتبار این پروژه‌ها از محل اعتبارات ملی، استانی و شهرستانی است. رخشانی‌مهر افزود: تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرستان‌های سروآباد و مریوان قابل قبول است و تلاش خواهیم کرد از محل اعتبارات ملی اعتبار تکمیل آنها را هرچه سریع‌تر تامین کنیم.

وی با بیان این‌که در بخش اعتبارات ملی و استانی شروع پروژه جدیدی نداریم، گفت: در حوزه خیرین مدرسه‌ساز یک استثنا وجود دارد و آن این‌که اگر خیرین ۳۰ تا ۵۰ درصد اعتبارات لازم را تامین کنند، آموزش و پرورش نیز از محل اعتبارات ملی، عمومی و دولتی برای تکمیل این پروژه‌ها اقدام خواهد کرد. معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: اگر پروژه‌های نیمه‌تمام استان کردستان تامین اعتبار و تکمیل شوند، سرانه آموزشی آنها افزایش پیدا خواهد کرد. رخشانی‌مهر در پاسخ به این‌که پروژه‌های نیمه‌تمام تا پایان سال تکمیل می‌شوند یا نه، اظهار کرد: پروژه‌هایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته باشند، حدفاصل مهر تا دهه فجر امسال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند.

وی اضافه کرد: پروژه‌های با متراژ بالا که کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشته باشند برای مهر ۹۹ تکمیل و افتتاح می‌شوند. معاون وزیر ادامه داد: در شهرستان سقز از طرح نیمه‌تمام هنرستان و سالن ورزشی نیمه‌تمام بازدید شده که این ۲ مورد به همراه دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام در کمترین زمان ممکن از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار و تکمیل می‌شود. رخشانی‌مهر گفت: طرح‌های نیمه‌تمام شهرستان بانه نیز که شامل ِیک استخر سرپوشیده، مدرسه نیمه‌تمام خیرساز شاه‌حسینی و مولوی است با برنامه‌ریزی تامین اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی و تکمیل می‌شوند.

  • جمع‌آوری بخاری نفتی 

طرح جمع‌آوری بخاری نفتی و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی موضوع دیگری است که همواره برای خانواده‌ها نگران‌کننده بوده است. معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این باره هم گفت: از ابتدای سال ۹۸ موضوع استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی در مدارس استان کردستان آغاز شده و این طرح با سرعت خوبی در حال اجراست.

رخشانی‌مهر افزود: همه بخاری‌های نفتی از مدارس استان کردستان جمع‌آوری می‌شود و به سیستم‌های گرمایشی استاندارد تبدیل می‌شوند و اعتبار مدارسی که سیستم‌های گرمایشی آنها نیازمند تعمیرات باشند، طرح استانداردسازی مدارس تامین می‌شود. وی یادآور شد: در همه مدارس شهرستان‌های مریوان و سروآباد بخاری نفتی در مدارس جمع‌آوری شده و به سیستم‌های گرمایشی استاندارد مجهز شده‌اند.

  • خط‌کشی عابرپیاده مقابل مدارس سنندج    

مدیرحمل و نقل و ترافیک شهرداری سنندج گفت: برای سال تحصیلی جدید عملیات خط‌کشی عابر پیاده مقابل ۱۵ مدرسه در خیابان‌های اصلی شهر انجام شد. «سامان سعیدی» اظهار کرد: هرسال در آستانه بازگشایی مدارس در راستای اجرای طرح «استقبال از مهر» اقداماتی به منظور کاهش و روان‌سازی ترافیک و ایمن‌سازی معابر مقابل مدارس انجام می‌شود. وی با اشاره به انجام عملیات خط‌کشی عابرپیاده مقابل ۱۵ مدرسه در خیابان‌های اصلی شهر سنندج گفت: این عملیات به منظور ایمن‌سازی معابر اصلی در محل تردد دانش‌آموزان مقابل مدارس و کاهش تصادفات انجام شده است.

مدیرحمل و نقل و ترافیک شهرداری سنندج افزود: بعدا از اجرای عملیات خط‌کشی عابرپیاده مقابل مدارس خیابان‌های اصلی، کار خط‌کشی مدارس در خیابان‌های فرعی هم انجام می‌شود. وی رنگ‌آمیزی سرعتگیرهای سطح شهر که به مرور زمان کمرنگ شده بودند و همچنین ترمیم و بازسازی و شست‌وشوی چراغ‌های راهنمایی و چراغ عابر پیاده شهر را از دیگر اقدامات حوزه ترافیک شهرداری در آستانه سال تحصیلی جدید اعلام کرد. سعیدی ابراز امیدواری کرد: با تمهیدات انجام شده در زمینه ایمن‌سازی معابر به‌ویژه معابر مقابل مدارس بتوانیم از بروز حوادث جلوگیری کنیم.

  • اعلام نرخ کرایه سرویس مدارس کرمانشاه 

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر کرمانشاه از اعلام نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ خبر داد و گفت: نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جاری بر پایه پیشنهاد کارگروه ماده ۱۸ آیین‌نامه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و مصوبه شورای اسلامی شهر، حدود ۲۴ درصد افزایش تعیین و اعلام شد. به گزارش روابط عمومی تاکسیرانی کرمانشاه «سجاد سلیمانی» با اشاره به میزان افزایش نرخ سرویس مدارس شهر برای خودروهای سواری، ون و مینی‌بوس در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ افزود: نرخ خودرو برای آژانس، سواری، خطی و تاکسی به ازای هر نفر به‌صورت ماهانه در مسیرهای از یک تا ۵ کیلومتر ۹۶ هزار تومان، از ۵ تا ۸ کیلومتر ۱۲۳ هزار تومان و از ۸ تا ۱۵ کیلومتر ۱۳۷ هزار تومان است.

به گفته وی، برای خودروهای ون به ازای هر نفر به صورت ماهانه قیمت‌ها در مسافت از یک تا ۵ کیلومتر ۸۲ هزار تومان؛ از ۵ تا ۸ کیلومتر، ۹۶ هزار تومان و از ۸ تا ۱۵ کیلومتر ۱۰۳ هزار تومان تعیین شده است. وی همچنین نرخ تعیین شده برای مینی‌بوس را به ازای هر نفر به‌صورت ماهانه در مسافت از یک تا ۵ کیلومتر، ۵۵ هزار تومان؛ از ۵ تا ۸ کیلومتر، ۶۶ هزار تومان و از ۸ تا ۱۵ کیلومتر، ۷۵ هزار تومان اعلام کرد.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه با تاکید بر لزوم رعایت نرخ و تعداد مجاز سرنشین مطابق با ظرفیت خودرو توسط رانندگان سرویس مدارس اعلام کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی و بازرسان سازمان تاکسیرانی با هر اضافه سرنشین در سرویس مدارس، برخورد قانونی خواهند کرد. ‌سلیمانی همچنین گفت: امسال با توجه به راه‌اندازی سامانه سپند، ضمن الزام ثبت نام شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و رانندگان متقاضی حوزه سرویس مدارس، اولیا نیز می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه کنترل زمان و مسیر رفت و برگشت دانش‌آموز خود را رصد کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه ادامه داد: رانندگان متقاضی سرویس مدارس تحت پوشش شرکت‌های تایید شده توسط سازمان تاکسیرانی، باید ضمن رعایت ظرفیت خودرو مطابق با کارت خودرو، دارای برچسب و کارت سرویس مدارس که مبین طی مراحل لازم تعیین صلاحیت است، باشند.
سلیمانی با بیان این‌که مسیرهای مذکور از درِ منزل تا آموزشگاه و بالعکس یک مسیر محسوب می‌شود، تصریح کرد: برای مسافت‌های بیشتر از ۱۵ کیلومتر برای خودروهای سواری به ازای هر کیلومتر اضافه مبلغ ۱۱ هزار تومان؛ برای خودرو ون، ۸ هزار تومان و برای مینی‌بوس، ۶ هزار تومان اضافه دریافت می‌شود.

سلیمانی تاکید کرد: اکیپ‌های نظارتی سرویس مدارس به صورت مستمر تا پایان سال تحصیلی بر این سرویس‌ها نظارت دارند. وی افزود: عملکرد رانندگان سرویس مدارس نه‌فقط از سوی سازمان و پلیس، بلکه از سوی خانواده‌ها نیز زیر ذره‌بین است و والدین می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عملکرد رانندگان سرویس مدارس، موضوع را با شماره تلفن ۳۸۲۵۷۹۱۰ ستاد ساماندهی سرویس مدارس در میان بگذارند یا به انجمن اولیا و مربیان منطقه اطلاع دهند.

کد خبر 455920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha