زهرا بلندی ـ خبرنگار: دانش‌آموزان مدرسه شهید احمدی‌روشن را بیشتر اهالی به خوشنامی می‌شناسند.

مدرسه احمدی روشن

دانش‌آموزان نمونه و پرتلاشی که علاوه بر کسب موفقیت‌های تحصیلی، در عرصه‌های دیگر هم پیشتازند که نمونه‌اش موفقیت تازه آنها در مسابقات فرهنگی و هنری استان تهران است. ۱۱ نفر از دانش‌آموزان این مدرسه در رشته‌های قرائت قرآن، تواشیح، داستان، فیلم، کتابخوانی، نقالی، وبلاگ‌نویسی و... صاحب رتبه‌های اول تا سوم استانی شده‌اند. برای آشنایی با تعدادی از آنها در یکی از روزهای هفته، بعد از کلاس‌های مهارت‌آموزی تابستان که در مدرسه برگزار می‌شود با آنها همراه شده‌ایم.

برخلاف تصورمان پیدا کردن آنها در این فصل از سال خیلی هم سخت نبود. دانش‌آموزان مدرسه شهید احمدی‌روشن بخش زیادی از روزهای تابستان را به مدرسه می‌آیند تا هم خود را برای پایه تحصیلی بعدی آماده کنند و هم در کارگاه‌های مهارت‌آموزی شرکت داشته باشند. ساعت ۱۴ است و کلاس‌ها به اتمام رسیده. بیشتر دانش‌آموزان از هم متفرق شده‌اند و فقط تعدادی از رتبه‌داران در حال گپ‌وگفت وسط حیاط منتظر ما ایستاده‌اند. «حسین نورانی» معاون پرورشی مدرسه احمدی‌روشن می‌گوید: «مجموع دانش‌آموزان شرکت‌کننده در دوره اول این مسابقات ۲۵۰ نفر که ۱۰۰ نفر از آنها در مسابقات منطقه‌ای منتخب شدند و ۱۱ نفر در رشته‌های قرائت قرآن، وبلاگ نماز، تواشیح، داستان، مستند داستانی، فیلم کوتاه، نوازندگی نی و کتابخوانی مسابقات استانی خوش درخشیدند.» «حسین پیروزمند»، «محمدجواد نوری‌نژاد» و «مهدی علیجانی» ۳ نفر از اعضای گروه تواشیح هستند که در این جمع حضور دارند. جالب است که همه آنها به دلیل دارا بودن مهارت در قرائت قرآن به رشته تواشیح علاقه‌مند شده و بعد از مدتی تمرین، مقام دوم این دوره از مسابقات را از آن خود کرده‌اند. آنها با اشاره به اینکه «مهدی عسگری»، «محمدمهدی اسدی» و «مهدی شیدایی» دیگر اعضای گروه هستند و امروز در مدرسه حضور ندارند، می‌گویند: «استاد راهنما نقش به‌سزایی در موفقیت رشته‌های گروهی مثل تواشیح دارد و کسب رتبه توسط گروه ما هم مرهون تلاش‌های اوست.» بچه‌هایی که به دلیل مهارت کافی بارها در مراسم‌های منطقه‌ای تواشیح اجرا کرده‌اند، درباره خواسته‌هایشان این‌گونه می‌گویند: «ما دوست داریم در سال‌های آینده لباس‌های شبیه به یکدیگر به تن داشته باشیم تا از نظر ظاهری هم به انسجام و یکپارچگی برسیم.» در همین زمان صدای یکی از دانش‌آموزان که با لهجه شیرین گیلکی در حال خوش‌وبش با دوستانش است، به گوش می‌رسد. او «محمدجواد قویدل»، مداح موفق و کارکشته‌ای است که در این مسابقات مقام سوم نقالی را کسب کرده. بچه‌ها می‌گویند مهارت اصلی او در مداحی است اما به دلیل سرماخوردگی از شرکت در مسابقه مداحی انصراف داد و تنها صاحب مقام سوم در رشته نقالی شد. دانش‌آموزی که از خادمان امامزاده حسن(ع) است و در مساجد چهارده معصوم(ع) و امام حسین(ع) مداحی می‌کند، از مقام سوم «محمدعلی عبدالمحمدی» در رشته نوازندگی نی یاد کرده و می‌گوید: «۲ سال پیش در مسابقات کشوری رتبه کسب کردم و امیدوارم سال آینده موفق‌تر عمل کنم.»

از داستان‌نویسی تا فیلمسازی
«بچه‌ها دوست دارند متناسب با استعدادها و مهارت‌هایشان در دوره‌های پیشرفته مهارت‌آموزی شرکت کنند.» این بخشی از صحبت‌های «محمدمهدی کریمیان» و «امیرمحمد بیوکی» است که در رشته داستان و کتابخوانی به‌ترتیب مقام‌های اول و سوم را کسب کرده‌اند. کریمیان با بیان اینکه از کودکی به مقوله ادبیات و داستان علاقه‌مند بوده و برای شرکت در این مسابقه، ابتدا یک داستان برگرفته از رمان «ابله» داستایوفسکی نوشته است، می‌گوید: «به نظر من نگارش رشته مهمی است که باید در مدارس بیشتر به آن پرداخته شود. » بیوکی، دانش‌آموزی است که ۳ثبت اختراع در حوزه‌های رباتیک، داروهای گیاهی و دستگاه مربوط به هک و امنیت دارد. او با اشاره به اینکه به دلیل مطالعه زیاد در رشته کتابخوانی رتبه کسب کرده، می‌گوید: «بسیاری از ما از برگزاری چنین مسابقه‌ای خبر نداشتیم و عملکرد خوب مسئولان مدرسه در ترغیب بچه‌ها به شرکت در این رقابت عامل مهمی برای موفقیت ما در مسابقات امسال بود.» وی ادامه می‌دهد: «دوست دارم سال آینده در المپیاد رشته‌های تجربی صاحب رتبه شوم، اما متأسفانه تهیه منابع و کتاب‌های مورد نیاز کار راحتی نیست. » «علی‌رحیمی» دانش‌آموزی است که در رشته فیلم کوتاه و مستند داستانی مقام‌های دوم و سوم را کسب کرده است. در حال فیلم گرفتن از لحظه‌های گفت‌وگوی ما با بچه‌هاست که با تعریف و تمجیدهای معاون پرورشی سراغش می‌رویم. او می‌گوید: «ویرایش فیلم را ابتدا با نرم‌افزارهای تلفن همراه از سال هشتم متوسطه شروع کردم. نخستین کار جدی‌ام ساخت یک فیلم مستند از مدرسه شهید چمران بود. بعد از ارتقای مهارتم سال۱۳۹۶ با پیشنهاد مدیر شبکه یک فیلم مستندی به مناسبت سالگرد شهادت شهید چمران ساختم. سومین کارم نیز ساخت فیلم مستند درباره شهدای نوجوان منطقه ۱۷ در دوران دفاع‌مقدس با عنوان شاهدان بود که عاملی برای موفقیت در این مسابقه شد.»

  • تربیت چند بعدی دانش‌آموزان
حسین روحانی ـ مدیر مدرسه شهید احمدی روشن

برای بیان نقطه‌نظرات و برخی درخواست‌های دانش‌آموزان به مدیر مدرسه، همگی به دفتر او می‌رویم. از استقبال خوب «حسین‌روحانی» مشخص است که همیشه در اتاقش به روی دانش‌آموزان باز است. با دیدن بچه‌ها لبخند روی لب‌هایش می‌نشیند و ضمن قدردانی از تلاش‌ اخیر بچه‌ها، برای شنیدن صحبت‌های ما اعلام آمادگی می‌کند. وقتی از او می‌خواهیم تا از عوامل موفقیت بچه‌های مدرسه حرف بزند، می‌گوید: «از ابتدای سال تحصیلی گذشته جذب و شناسایی استعدادهای فرهنگی و هنری مدرسه را آغاز کردیم، دوره‌هایی را برای آنها برگزار کردیم و نهایتاً با زحمات بی‌دریغ‌شان بالای ۵۰‌درصد از رتبه‌های مدارس متوسطه منطقه توسط دانش‌آموزان مدرسه ما کسب شد. » مدیر مدرسه شهید احمدی‌روشن با اعتقاد به اینکه تربیت چند بعدی بچه‌ها هدف اصلی مدرسه است و دانش‌آموزان ضمن تحصیل با مهارت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ارتباطی هم آشنا می‌شوند، می‌گوید: «جذب استادان متخصص در همه رشته‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های ماست که به‌زودی اجرا خواهد شد.» او درباره به‌کارگیری دانش‌آموزان در امور مدرسه می‌گوید: «ما با کمال میل این کار را انجام می‌دهیم. تا حدی که در توانمان باشد، از لحاظ مالی از آنها حمایت می‌کنیم، اما بودجه کافی برای درآمدزایی آنها وجود ندارد و این موضوع با اهداف و ملاک‌های کلی مدرسه همخوانی ندارد.»

  • نقش استادان راهنما در موفقیت بچه‌ها
    «علیرضا رستمی» طوری از فعالیت‌های کامپیوتری‌اش صحبت می‌کند که انگار مدت زیادی است در بازار کار فعالیت دارد. او یکی از دانش‌آموزانی است که در رشته وبلاگ‌نویسی مقام دوم کسب کرده و می‌گوید: «به دلیل علاقه زیاد به امور کامپیوتری، از دوران کودکی هر سال فصل تابستان در مؤسسه‌ها و کافی‌نت‌های محل مشغول کار می‌شدم.» او با بیان اینکه اوایل فقط به خاطر علاقه‌اش در این حوزه کار می‌کرد و الان درآمدزایی بیشتر برایش اهمیت دارد، می‌گوید: «به نظر من لازم است از مهارت‌های دانش‌آموزان برای امور مدرسه یا منطقه به نحو احسن استفاده شود تا ضمن آشنایی آنها با محیط کار، اعتماد به نفس‌شان بیشتر شود.» «مهدی محمودی» یکی دیگر از دانش‌آموزان موفق در رشته وبلاگ‌نویسی است. او می‌گوید: «از کلاس ششم در کلاس‌های کامپیوتر مدرسه شرکت کردم و به مرور به وبلاگ‌نویسی علاقه‌مند شدم.» محمودی درباره وبلاگی که همراه همکلاسی‌اش ساخته می‌گوید: «از طریق مطالعه و مصاحبه با صاحبنظران اطلاعاتی در مورد نماز گردآوری کردیم و بعد براساس اولویت، مطالب را در وبلاگ بارگذاری کردیم.» او با اشاره به اینکه «سیدمحمد کشفی» دارنده رتبه دوم انشای نماز، هم اکنون در جمع‌شان حضور ندارد، می‌گوید: «بچه‌های گروه برای کسب موفقیت‌های بیشتر نیازمند شرکت در کلاس‌هایی با سطح بالاتر هستند. دعوت از استادان راهنمای مجرب هم بی‌شک در موفقیت‌های ما در سال آینده مؤثر است.»
کد خبر 455878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha