شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

۳۹ سال از آن روزها می‌گذرد؛ از آن روزهایی که فاصله خاک تا بهشت یک میدان مین بود و اصفهانی‌ها در کنار رزمندگانی از سایر استان‌ها با خط‌شکنی وجب به وجب خاک اشغال شده را پس می‌گرفتند و خاکریزها بوی بهشت می‌داد. امروز سی و نهمین سالگرد آغاز دفاع مقدس است.

۸ سال حماسه عاشقانه
  • یک دهم شهدای هشت سال دفاع مقدس از استان اصفهان هستند

۳۹ سال از آن روزها می‌گذرد؛ از آن روزهایی که فاصله خاک تا بهشت یک میدان مین بود و اصفهانی‌ها در کنار رزمندگانی از سایر استان‌ها با خط‌شکنی وجب به وجب خاک اشغال شده را پس می‌گرفتند و خاکریزها بوی بهشت می‌داد. امروز سی و نهمین سالگرد آغاز دفاع مقدس است. روزی که یادآور حماسه‌آفرینی مردان این دیار است که هشت بهار را با آزادگی پشت سر گذاشتند و ذره‌ای از خاک ایران را به دست دشمن ندادند. از امروز به مدت یک هفته یاد و خاطره ۲۳ هزار و ۵۷۷ شهید دفاع مقدس، ۵۰ هزار جانباز، ۳ هزار و ۵۷۷ آزاده، ۱۹۵ شهید مدافع حرم و ۲۷ شهید مدافع امنیت در استان اصفهان گرامی داشته می‌شود تا همچنان اصفهان طلایه‌دار دفاع از مام وطن و مدافع ارزش‌های انقلاب باشد؛ همان اصفهانی‌هایی که به قول مقام معظم رهبری «در یک روز سیصد و هفتاد شهید را تشییع کردند و خم به ابرو نیاوردند و همان روز هم اعزام به جبهه داشتند. »

امسال در هفته دفاع مقدس که تا ششم مهرماه ادامه دارد، بیش از ۷ هزار برنامه با شعار محوری «ما پیروزیم» برپا می‌شود. امروز از ساعت ۸ تا ۱۰:۳۰ روبه‌روی مزار ۷ هزار و ۵۰۰ شهید گلستان شهدای اصفهان، مراسم رژه نیروهای سپاه صاحب‌الزمان(عج) برگزار می‌شود و پس از آن در ساعت ۱۱ در محل باغ غدیر، موزه دفاع مقدس افتتاح می‌شود. در طول این هفته برنامه‌های متعدد و متنوعی در قالب نمایشگاه، رویداد، یادواره در پاسداشت، تکریم و تجلیل شهدا، جانبازان، آزادگان و حماسه‌آفرینان و خانواده‌هایشان تدارک دیده شده است.

  • فرماندهان اصفهانی، پیشرو در دفاع مقدس

سردار حاج «اسماعیل صادقی»، از فرماندهان عملیات‌های مهم سپاه در هشت سال دفاع مقدس، به همشهری می‌گوید: اصفهان با یگان‌های مهمی شامل نیروهای داوطلب و موظف، در دفاع مقدس نقش‌آفرینی کرد. یک دهم شهدای هشت سال دفاع مقدس از استان اصفهان هستند و همین آمار شهدا، جانبازان و آزادگان نشان از اهمیت جایگاه استان اصفهان در دفاع از انقلاب اسلامی ایران است.  سردار صادقی که خود در سن ۱۷ سالگی عازم جبهه شده است، ادامه می‌دهد: هشت ماهی از جنگ می‌گذشت که به صورت داوطلبانه عازم جبهه شدم. در طول هشت سال دفاع مقدس درعملیات‌های مختلف شرکت کردم اما بیشتر در لشکر امام حسین(ع) حضور داشتم.  

وی که خاطره‌های بسیاری از شهید حاج «حسین خرازی» ، فرمانده لشکر امام حسین(ع) دارد، ادامه می‌دهد: عملیات کربلای ۵ که در اواخر آن، حاج حسین خرازی به مقام شهادت رسید، عملیات بسیار پیچیده و دشواری بود. شهید خرازی، به علت حساسیت عملیات‌ها در خطوط مقدم جبهه بودند و با توجه به محدودیت‌های جانبازی که داشتند، فشارهای بسیاری را تحمل می‌کردند اما اصرار داشتند در هر عملیاتی شناسایی توسط ایشان انجام شود و از نزدیک منطقه را بررسی کنند که من چندباری در شناسایی منطقه، ایشان را همراهی کردم.

سردار صادقی می‌افزاید: در عملیاتی برای شناسایی منطقه مجبور بودیم از دکل دیدبانی بالا برویم. با توجه به این‌که منطقه زیر آتش بود و علی‌رغم این‌که بالارفتن از دکل دیدبانی با یک دست بسیار سخت بود اما حاج حسین اصرار داشت و با کمک ما از دکل بالا آمد و با دوربین منطقه را بررسی کرد. این تعصب و اصرار بر تسلط ایشان بر منطقه و سپس تصمیم‌گیری برای پیشبرد اهداف در عملیات‌ها از ویژگی‌های حاج حسین بود.  وی تصریح می‌کند: شهید خرازی در کودکی مکبر نماز جماعت مسجد سید اصفهان بود. تربیت در دامان خانواده‌های باایمان راسخ و مذهبی باعث می‌شود تا نسلی پرورانده شود که در سنین نوجوانی و جوانی برای حفظ خاک وطن و ارزش‌های انقلاب اسلامی رشادت‌های فراوان از خود نشان دهد و از جان هم بگذرد که نمونه امروزی آن شهید «محسن حججی» است.  

  • دفاع مقدس، یادآور خط‌شکنان اصفهان 

سردار «رضا سلیمانی» که از هم‌رزمان حاج حسین خرازی و مدتی هم فرمانده سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) بود درباره نقش اصفهان در دفاع مقدس به همشهری می‌گوید: استان اصفهان طلایه‌دار حضور در دفاع مقدس بوده است. مردم اصفهان در دوران دفاع مقدس همواره حضوری مهم و موثر داشتند به طوری که اصفهان اولین استانی بود که در سال‌های دفاع مقدس ۲ لشکر به خود اختصاص داد و در راه دفاع از کیان اسلامی هزاران شهید تقدیم کرد. وی ادامه می‌دهد: نیروهای اعزامی از استان اصفهان در لشکر ۱۴ امام حسین(ع)، لشکر ۸ نجف اشرف و گروه موشکی ۱۵ خرداد در جبهه‌های غرب و جنوب حاضر بودند. همچنین بیش از نیمی از نیروهای تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم(ع) نیز از نیروهای اعزامی این استان بودند. حضور چشمگیر اصفهانی‌ها در مناطق کردستان و سیستان و بلوچستان نیز گواه حضور مردم این استان در پیش از جنگ تحمیلی و مبارزه با عناصر ضد انقلاب بود.  

سردار سلیمانی که عملیات‌های مهمی را فرماندهی کرده با اشاره به خاطره‌ای از حاج حسین خرازی می‌گوید: یک شب، پس از آن‌که حاج حسین در خلال عملیات خیبر در پی برخورد ترکش، دست راست خود را از دست داد و بعد از طی دوران نقاهت به جبهه بازگشت، به زحمت مشغول گرفتن ناخن‌هایش بود، به او پیشنهاد دادم که اجازه دهید کمکتان کنم که با شوخ/‌طبعی گفت دارم تمرین می‌کنم تا با شرایط جدید خودم را وفق دهم. وی می‌افزاید: نیروهای استان اصفهان در اکثر عملیات‌های دفاع مقدس، به عنوان یگان خط‌شکن حضور ویژه‌ای داشتند و پیروزی‌های مهمی به دست می‌آوردند که حتی فرماندهان عالی‌رتبه عراقی وقت مانند ماهر عبدالرشید، عدنان خیرالله هم به خط‌شکنی اصفهانی‌ها اشاره کردند.  

  • برنامه‌های متنوع و نوآورانه در هفته دفاع مقدس 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به این‌که از تیرماه برنامه‌های گرامیداشت سی و نهمین سالگرد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در کمیته‌های ۱۰گانه طرح‌ریزی شده است، به همشهری می‌گوید: ریاست کمیته‌های ۱۰گانه بر عهده استاندار اصفهان است و براساستقسیم‌بندی هرساله بین نیروهای مسلح، امسال برگزاری رژه و نمایشگاه دفاع مقدس را سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان برعهده دارد.  سردار «مجتبی شیروانیان» با تاکید بر رویکرد خلاقانه و نوآورانه در برنامه‌های هفته دفاع مقدس ادامه می‌دهد: از امروز برنامه‌هایی با محورهای قدرت، توانمندی و اقتدار نیروهای مسلح و رونق تولید و ولایت‌مداری و تکریم شهیدان، جانبازان، آزادگان و فخرآفرینان و گرامیداشت فرماندهان و پیشکسوتان و خانواده‌های ایشان برگزار می‌شود.  

وی می‌افزاید: در طول هفته دفاع مقدس پخش برنامه‌های زنده تلویزیونی در حاشیه نمایشگاه دفاع مقدس با دعوت از مردم، فرماندهان، راویان دفاع مقدس و پیشکسوتان برگزار خواهد شد.  مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از رونمایی بیش از ۱۵ عنوان کتاب دفاع مقدس خبرداده و ادامه می‌دهد: کتاب‌هایی همچون «امام حسینی‌ها» که به ۱۴ فرمانده شهید در لشکر مقدس امام حسین(ع) می‌پردازد و به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی منتشر شده و کتاب «دارالشهدا» که به نقش اصفهان در انقلاب اسلامی پرداخته است، رونمایی می‌شوند.

  • اجرای ۲۰۰  عنوان برنامه در فرهنگسراهای شهرداری

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با اشاره به این‌که شهرداری اصفهان بیش از ۲۰۰ عنوان برنامه را در فرهنگسراها برگزار می‌کند، می‌گوید: برای گرامیداشت یاد و خاطره حماسه‌آفرینان دفاع مقدس مدیریت شهری با نصب تصاویر شهدا در سطح شهر و رونمایی از دیوار پازلی که تصویر گرافیکی شکیل و معناداری است از امروز به استقبال هفته دفاع مقدس می‌رود.   «فریده روشن» ادامه می‌دهد: ۲۵ عنوان برنامه در مناطق ۱۵گانه شهرداری با همراهی راویان دفاع مقدس به معرفی فداکاری و ایثار شهدای هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد. از آنجا که این هفته با ایام محرم همزمان است، عنوان تئاتری با نام «آب به روایت زمین، جنگ به روایت تصویر» در ۱۰ اجرا برگزار می‌شود تا با خوانش هر شهید همراه با خاطره‌گویی از دوران دفاع مقدس به نقش فخرآفرینان حسینی شهدای جنگ بیش از گذشته اشاره شود.  

وی می‌افزاید: از مراسم و برنامه‌های دیگر هفته دفاع مقدس می‌توان به «دیوار کمیک استریپ» اشاره کرد که با رویکرد خلاقانه و نوآورانه دیواری با موضوع «شهید زرین و مقاومت» در گلستان شهدا نصب شده و به صورت انیمیشن مقاومت و شجاعت سردار شهید زرین به نمایش درمی‌آید که امروز از آن رونمایی می‌شود. عضو شورای شهر اصفهان با اعلام چهارمین برنامه «شناسنامه شهر» تصریح می‌کند: برنامه «شناسنامه شهر» ویژه‌برنامه‌ای است که به صورت مستمر و در هر فصل با موضوع شهدای شهر برگزار می‌شود که به مناسبت هفته دفاع مقدس به صورت ویژه اجرا خواهد شد.  

به گفته روشن، نمایشگاه‌های «جهاد خاموش» و «ملاقات با ستاره‌ها» در مناطق مختلف شهر برگزار می‌شود تا با روایتگری و نمایش آثار و تئاترهای خیابانی، یاد ۲۳ هزار شهید دفاع مقدس اصفهان را به نیکی گرامی بدارد.  وی اضافه می‌کند: برنامه‌های گلستان‌گردی و ستارگان پرفروغ که به دیدار از خانواده شهدا می‌پردازد از برنامه‌های دیگر هفته دفاع مقدس است. ویژه‌برنامه‌هایی هم به صورت مشارکتی در حسینیه انصارالحسین دهنو به مدت ۵ شب برگزار می‌شود.  روشن با اشاره به ارزش جانبازان دفاع مقدس اظهار می‌کند: پنج‌شنبه همزمان با روز عطرافشانی مزار مطهر شهدا و بازدید از مرکز فرهنگی و توانبخشی مطهری، تکریم جانبازان و آزادگان انجام می‌شود.

  • برگزاری نمایشگاه سی و نهمین سالگرد دفاع مقدس

فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان که امسال مجری برگزاری رژه و برنامه‌های هفته دفاع مقدس است، می‌گوید: نزدیک به ۲۰ برنامه در مرکز استان، نزدیک به ۱۰۰ برنامه در شهرستان‌ها و نزدیک به ۷ هزار برنامه در سراسر استان شامل برنامه‌ قشری و نواحی مقاومت بسیج در هفته دفاع مقدس انجام می‌شود و مهم‌ترین برنامه رژه نیروهای مسلح است.  سردار «مجتبی فدا» ادامه می‌دهد: افتتاح طرح ۳۰۰ هکتاری بیابان‌زدایی در شرق اصفهان، بهره‌برداری از ۴۵ پروژه اقتصاد مقاومتی توسط بسیج سازندگی، بهره‌برداری از ۸۰ پروژه عمرانی مناطق کمتر توسعه یافته با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و کاشت ۴۰ هزار اصله نهال در شرق اصفهان سایر برنامه‌های سپاه صاحب‌الزمان(عج) در هفته دفاع مقدس است. وی تصریح می‌کند: اجرای طرح مهر کریمانه و در نظر گرفتن ۱۱ هزار و ۹۰۰ بسته غذایی، ۲۰۲۶ بسته لوازم‌التحریر و ۴۱۶ فقره جهیزیه برای نیازمندان از دیگر برنامه‌های سپاه استان اصفهان است.

  • یادمان افتخار
  • ۳۹ برنامه شاخص در بزرگداشت سی و نهمین سالگرد دفاع مقدس در استان یزد برگزار می‌شود

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار:سی ‌و نهمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال با ۳۹ برنامه شاخص در استان یزد برگزار می‌شود و قرار است ۸ برنامه شاخص از جمله رژه مشترک با حضور پررنگ مسئولان استان اجرا شود. گرامیداشت هفته دفاع مقدس در استانی که با تیپ الغدیرش در دوران دفاع مقدس گل کاشته و همچنان نیز شهره است، رنگ و بوی خاصی دارد. یادآوری بیش از ۴۰ هزار رزمنده‌ای که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها جنگیدند تا امنیت و آرامش بر کشور حاکم باشد، کوچک‌ترین اقدامی‌است که در مقابل ایثار و از خود گذشتگی آنها می‌توان انجام داد.

۳۹ سال از آن روزهای خونین گذشت. استان یزد در آن روزها با تقدیم ۴ هزار شهید نقش خود را در دوران دفاع مقدس ایفا کرد و امروز وظیفه ماست که از خون‌های ریخته شده حمایت کنیم و دنباله‌رو راه آنها باشیم. فرمانده ارشد سپاه الغدیر از برگزاری ۳۹ عنوان برنامه ویژه بزرگداشت دفاع مقدسدر یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: این برنامه‌ها در راستای بزرگداشت سالروز دفاع مقدس و برای حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی اجرا می‌شود. «رضا پورشمسی» ادامه می‌دهد: از این تعداد برنامه ۸ برنامه شاخص در نظر گرفته شده که با حضور تمام مسئولان ارشد استان برگزار می‌شود که از جمله آن می‌توان به رژه اقتدار نیروهای مسلح و به نمایش گذاشتن قدرت صنعتی و دفاعی در روز یکشنبه ۳۱ شهریور ماه اشاره کرد.

وی از دیگر برنامه‌های این هفته به برگزاری همایش سربازان نیروهای مسلح استان، همایش جهادگران و تجلیل از گروه‌های برتر جهادی و همایش اساتید بسیجی و نخبگان طلاب و دانشجوی استان یزد اشاره می‌کند. فرمانده سپاه الغدیر یزد می‌گوید: از دیگر برنامه‌های این هفته دیدار با خانواده شهدا و غبار روبی گلزار شهدا، برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی نیروهای مسلح، گردهمایی والدین شهدای استان و همایش رزمندگان روحانی استان در دفاع مقدس است. پورشمسی عناوین روزهای هفته دفاع مقدس را به ترتیب روز اول «قدرت، توانمندی، اقتدار نیروهای مسلح»، روز دوم «دانش‌پژوهی، معرفت، جوانان، سربازان»، روز سوم «رونق تولید، حمایت مردمی، خودباوری»، روز چهارم «بصیرت، دشمن‌شناسی، ولایتمداری، دفاع همه‌ئجانبه»، روز پنجم «شهیدان، جانبازان، آزادگان، فخرآفرینان»، روز ششم «معنویت، وحدت ملی، خانواده و ورزش همگانی»، روز هفتم «رزمندگان، حماسه آفرینان، جهادگران» و روز آخر هفته بزرگداشت دفاع مقدس در استان یزد را «فرماندهان، پیشکسوتان، مسئولان» عنوان می‌کند.

  • نمایشگاه آثار شهدا در موزه دفاع مقدس

در کنار بزرگداشت این مناسبت، راه‌های دیگری هم برای بزرگداشت نام و یاد رزمندگان به‌ویژه شهدای استان وجود دارد. این تعداد رزمنده و شهید آثاری را از دوران دفاع مقدس از خود به جای گذاشته اند، از این رو بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نسبت به راه‌اندازی موزه دفاع مقدس اقدام کرده و قرار است در گالری‌های آن این آثار در معرض نمایش قرار گیرد. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد نسبت به جمع‌آوری و مستندسازی آثار رزمندگان استان به صورت صوتی، تصویری اقدام کرده و اشیای بازمانده از آنها را نیز برای نمایش در گالری موزه دفاع مقدس استان یزد جمع‌آوری کرده است. قطعا ۴۰ هزار رزمنده یزدی در دوران دفاع مقدس آثار بسیاری از خود به جای گذاشته‌اند و بسیاری از آنها خود تاریخ زنده دوران جنگ تحمیلی هستند که ارائه خاطرات و یادگاری‌های آنها در دوران جنگ بسیار دلنشین خواهد بود.

  • راه‌اندازی گالری‌های جدید موزه در آینده نزدیک

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد با اشاره به بهره‌برداری از موزه دفاع مقدس استان برای گرامیداشت یاد رزمندگان و شهدای یزدی می‌گوید: این موزه شامل ۵ گالری تخصصی است که ۳ گالری آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. «رضا هدایتی» می‌افزاید: در این موزه آثار رزمندگان و شهدای دفاع مقدس در معرض نمایش علاقمندان قرار می‌گیرد و به مناسبت هفته دفاع مقدس نیز برنامه شاخصی در محوطه موزه برگزار خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد نسبت به جمع‌آوری آثار این رزمندگان به ترتیب اولویت آنها اقدام کرده که به این ترتیب، آثار فرماندهان تیپ‌ها، جانشینان آنها، مسئولان عملیات، اطلاعات و جانشین‌های آنها در اولویت جمع‌آوری قرار گرفته است.

این مسئول درباره جمع‌آوری خاطرات شفاهی هم می‌گوید: تدوین اسناد تاریخ شفاهی دفاع مقدس نیز بخشی از موزه است که با مصاحبه با فرماندهان رده بالای استان یزد که در دوران دفاع مقدس مسئولیت‌های کلیدی داشته‌اند، آغاز شده و شامل افرادی است که سابقه زیاد حضور در جبهه دارند و مصاحبه با آنها در قالب ۴۰ تا ۱۰۰ ساعت به طول انجامیده است. وی می‌گوید: این مصاحبه‌ها به صورت مکتوب پیاده و در قالب کتاب‌هایی به عنوان تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر و سالیانه یکی دو مورد از این مصاحبه‌ها چاپ می‌شود. مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد با اشاره به انجام طرح تحقیقاتی درباره نقش رزمندگان یزدی در دوران دفاع مقدس می‌گوید: طرح‌های تحقیقاتی به منظور بازخوانی نقش رزمندگان یزدی در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های مختلف در دست اجرا است.

وی درباره اقداماتی که این مرکز برای آشنایی بیشتر نسل جدید با دفاع مقدس انجام داده اظهار می‌کند: حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی به بالای دانشجویان و اساتید با موضوع دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان دنبال می‌شود. وی ادامه می‌دهد: توجه به برگزاری نشست علمی‌در دانشگاه‌ها و حضور اساتید منتخب و آموزش‌دیده در ارائه درسآشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌های استان یزد، برای آشنایی نسل جدید با دوران دفاع مقدس در دستور کار قرار گرفته است و در نظر داریم که تدریس این درس را در حوزه‌های علمیه استان نیز بسط دهیم.

  • تکمیل موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس استان یزد در ۳ بخش با هدف ترویج فرهنگی ایثار و شهادت، نمایش ارزش‌های انقلاب و جنگ تحمیلی برای نسل‌های مختلف در حال بهره‌برداری و تکمیل است. در بخش اول ساختمان ۳ طبقه اداری شامل کتابخانه، مرکز اسناد و مدیریت مجموعه در ۲۸۰۰ متر مربع زیربنا است. بخش دیگر مجموعه محوطه مرکز فرهنگی دفاع مقدس با ۱۶ هزار متر مربع مساحت است. بخش سوم این مرکز، ساختمان اصلی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان است که ۳۶۰۰ متر مربع مساحت دارد و در ۲ طبقه شامل گالری نمایشگاهی، بخش محتوایی و مفهومی ‌و سالن آمفی‌تئاتر است.

  • اجرای۱۱۰۰ برنامه هفته دفاع مقدس در بام ایران 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری گفت: امسال همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس یک‌هزار و ۱۰۰ برنامه فرهنگی، رزمی، ورزشی و مذهبی در سطح استان برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، سرهنگ پاسدار «منوچهر ذوالفقاری» در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: این برنامه‌ها در ۶۷ عنوان شاخص در استان از ۳۱ شهریورماه همزمان با سراسر کشور با برگزاری رژه مشترک نیروهای مسلح آغاز می‌شود. به گفته وی، نواختن زنگ مقاومت در مدارس، تجلیل از سربازان، نشست‌های بصیرت افزایی نسل جوان و عطرافشانی گلزار شهدا از عمده برنامه‌های امسال در این هفته با ایده‌های خلاقانه و مبتکرانه، بهره‌مندی از ظرفیت مردمی و جوانان است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری، برگزاری محفل شعر و خاطره، یادواره شهدا، برپایی نمایشگاه و دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران را از مهم‌ترین برنامه‌های هفته دفاع مقدس در سطح شهرستان‌های ۱۰گانه استان عنوان کرد. به گفته وی، برگزاری یادواره شهدا و دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس، افتتاح چند طرح ساماندهی گلزار شهدا، گلباران گلزار مطهر شهدا و آیین میهمانی لاله‌ها در این هفته برگزار می‌شود. وی با اشاره به برگزاری یک‌هزار نمایشگاه در یک‌هزار مدرسه در کشور در هفته دفاع مقدس امسال افزود: دایر کردن ۳۰ نمایشگاه دوران دفاع مقدس در ۳۰ مدرسه استان در برنامه‌های این بنیاد قرار دارد. ۳۱ شهریورتا ۷ مهر به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.  چهارمحال و بختیاری در دوران دفاع مقدس بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است.

کد خبر 455808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha