همشهری آنلاین: در چهل و پنجمین شنبه اعتراضات، سی تن از معترضان به نظام سرمایه داری و سیاست‌های دولت فرانسه در پاریس بازداشت شدند

اعتراض جليقه زردها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، از پاریس؛ معترضان که قصد دارند هر طور شده وارد خیابان شانزه لیزه شوند با سد آهنین پلیس ضد شورش مواجه می‌شوند که دائما با شلیک گاز اشک آور قصد متفرق کردن آن‌ها را دارد.

در ایستگاه راه آهن سن لزق پاریس درگیری شدیدی بین پلیس ضد شورش و معترضان صورت گرفت که پلیس ضمن متفرق کردن آن‌ها با گاز اشک آور؛ ۳۰ تن از آن‌ها را نیز بازداشت کرد.

معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه هم زمان با تظاهرات برای درخواست مقابله با گرم شدن زمین در چهل و پنجمین شنبه متوالی به خیابان‌ها آمدند. این در حالیست که صدها نیروی پلیس، خودروهای زرهی و پمپ‌های آب نیز در خیابان‌ها مستقر هستند.

درگیری‌ها همچنان در خیابان‌های شهر پاریس به ویژه خیابان‌های منتهی به خیابان شانزه لیزه ادامه دارد.

تعداد زیادی از مردم معترض به فراخواه امروز فعالان جنبش ضد سرمایه داری پاسخ داده اند و خود را برای برگزاری تظاهرات بزرگ آماده کرده اند، اما پلیس نمی‌گذارد به خیابان شانزه لیزه بیایند چرا که چند ماه است این خیابان و چند نقطه دیگر پاریس قانون ممنوعیت تظاهرات اعمال می‌شود.

در حال حاضر ایستگاه‌های منتهی به نقاط تظاهرات ممنوع بسته است و پلیس به شدت افراد عادی و حتی توریست‌ها را مورد بازرسی بدنی قرار می‌دهد و هر کس که جلیقه زرد به تن یا به همراه داشته باشد دستگیر می‌شود.

طیق اعلام فعالان جنبش ضدسرمایه داری ده‌ها هزار نفر برای تظاهرات چهل و پنجمین شنبه اعتراضات خود را به پاریس رسانده اند.

  • چهل و پنجمین شنبه اعتراضات

چهل و پنجمین شنبه اعتراضات به نظام سرمایه داری و سیاست‌های دولت فرانسه با فراخوان معترضان به شرکت در تظاهرات گسترده آغاز شده است.

فعالان جنبش ضد سرمایه داری بار دیگر با سازماندهی نیروها و امکانات مردمی خود و دعوت همگان به شرکت در تظاهرات پاریس در خیابان شانزه لیزه قصد دارند قدرت نمایی خود را به رخ الیزه نشینان بکشانند.

مردم مخالف می‌گویند ۴۵ هفته در سرما و گرما و حتی در تعطیلات تابستانی به اعتراض پرداختیم، اما دولت فرانسه و شخص مکرون نه تنها پاسخی به ما نداده بلکه با سیاست مشت آهنین به مقابله و سرکوب پرداخته است.

همزمانی تظاهرات امروز جنبش ضد سرمایه داری با روز اروپایی میراث فرهنگی که در آن مردم به طور رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی از جمله کاخ ریاست جمهوری (الیزه) بازدید می‌کنند فضای بسیار دلهره آوری را برای مقامات فرانسوی رقم زده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که خود را برای سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل آماده می‌کند؛ روز گذشته از معترضان خواست آرامش خود را حفظ کنند.

در جریان ۴۵ هفته اعتراضات مردمی به نظام سرمایه داری در فرانسه تاکنون ۱۱ تن کشته و بیش از ۱۴ هزار تن زخمی و بازداشت شده اند. بیش از ۲۰ نفر نیز با اسلحه بسیار خطرناک و غیرقانونی فلش بال نابینا یا قطع عضو شده اند.

وزارت کشور فرانسه از آماده باش بیش از ۷۵۰۰ پلیس ضد شورش و نیروی امنیتی برای امروز در پاریس خبر داده است.

با وجود ممنوعیت چندماهه تظاهرات در خیابان شانزه لیزه؛ فعالان جنبش ضدسرمایه داری این هفته از همه خواسته اند بار دیگر بدون توجه به نظر دولت به این خیابان بیایند. با این حال دولت فرانسه اعلام کرده با هر گونه تظاهرات در خیابان شانزه لیزه و ۶ محل ممنوعه دیگر از جمله اطراف کاخ الیزه، مجلسین ملی و سنا به شدت برخورد خواهد کرد.

کسبه و برندهای معروف در خیابان شانزه لیزه از ترس شلعه ور شدن دوباره اعتراضات از شب گذشته اقدام به محصور کردن مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود با چوب و آهن کرده اند.

بر اساس برآوردهای غیر دولتی بحران ۱۱ ماه اعتراضات در فرانسه تاکنون ده‌ها میلیارد یورو خسارت به بار آورده است.

کد خبر 455792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha