محمود مولایی چندی پیش با طرح موضوع انتقال پادگان‌ها از حریم تهران قرار شد بخش‌هایی از پادگان ۰۶ توسط شهرداری تهران به فضای سبز تبدیل شود.

پادگان در شهر

این تصمیم براساس قانون فروش و انتقال پادگان و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها به سال ۸۸ گرفته شد، در حالی که وزارت راه و شهرسازی با انتقال پادگان‌ها درصدد بارگذاری ساخت‌وساز برآمده است. محمد اسلامی، وزیر راه‌ و شهرسازی پیشتر در حاشیه پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از طرح‌های دولت در رونق دادن به تولید مسکن صحبت کرده بود. او گفته بود: «بر اساس قانون خروج پادگان‌ها از شهرها که مصوبات آن نیز اخذ شده است، مقرر شده تا تعیین تکلیف کنیم و در اراضی پادگان‌ها بر اساس بارگذاری مجازی که پیش‌بینی شده است در چارچوب ضوابط، ساخت و ساز آغاز شود و برای پادگان‌ها نیز زمین معوضی در خارج از شهرها تخصیص یابد.» 
پیشتر با مصوبه دولت قرار بود پادگان‌های تهران به صورت کامل به شهرداری واگذار شود؛ به این ترتیب که در ۵ درصد از زمین پادگان بارگذاری صورت بگیرد، مابقی زمین نیز به فضای شهری تبدیل شود. یعنی تغییر کاربری با رویکرد تولید مسکن صورت نگیرد و اقداماتی مانند ایجاد فضای سبز انجام شود. مانند اتفاقی که قرار است در پادگان ۰۶ تهران رخ دهد و ۳۵ هکتار از زمین این پادگان به پارک تبدیل شود؛ پارکی به بزرگی پارک ملت. 
برنامه توسعه
در ابتدای سال ۸۰ تا اواسط دهه ۹۰ برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه بر روی خروج پادگان‌ها از حریم شهرها تاکید شده بود. در ماده ۱۷۳ برنامه سوم توسعه آمده بود: «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مکلف است براساس نظر ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تهیه طرح جامع نحوه استقرار نیروهای مسلح در سطح کشور متناسب با اندازه و نوع تهدیدات و شرایط زیست محیطی، به منظور رعایت پراکندگی در استقرار تأسیسات حساس و حیاتی و صنایع دفاعی و همچنین انتقال پادگانها و مراکز نظامی و کارخانجات بزرگ صنعتی دفاعی از شهرهای بزرگ به ویژه تهران اقدام و به تصویب فرماندهی معظم کل قوا برساند.» در ماده ۱۲۸ برنامه چهارم و ۲۰۲ برنامه پنجم توسعه نیز چنین آمده بود، در شرایطی که مجلس در شهریور سال ۸۸ قانون «فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» را به تصویب رساند. 
اکنون وزارت راه‌ و شهرسازی برای رونق دادن به تولید مسکن قصد عملی کردن طرحی را دارد که به نظر می‌رسد در آینده تراکم جمعیت و تراکم ترافیک بیشتر را در کلانشهر تهران شاهد باشیم. مهرداد مال‌عزیزی، شهرساز و معمار در این رابطه به همشهری می‌گوید: «اواخر دهه هشتاد بحث خروج پادگان‌ها از درون کلانشهرها مطرح شد. به دنبال طرح این موضوع نیز مصوبات قانونی آن نیز اخذ و شرایط برای اجرای قانونی این پیشنهاد فراهم شد. به طور مشخص درباره تهران باید گفت که اساسا استقرار پادگانها در این کلانشهر تاکنون یک نعمت بوده، چرا که با توجه به حجم بالای تراکم ساخت وسازها، حضور پادگان‌ها در تهران سبب شد که شرایط برای وجود فضاهای باز فراهم شود.» 
براساس دستور مقام معظم رهبری ۲۵ پادگان از شهرها خارج خواهند شد. مال‌عزیزی خروج پادگان‌ها از شهرها را فرصت مناسب برای ایجاد فضاهای بازتنفسی در شهر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «وجود اراضی پادگان فرصت خوبی است تا از این سطوح باز در جهت ایجاد فضاهای بازتنفسی در تهران استفاد کنیم. با این رویکرد می‌توان گفت که باید کمترین سطح اشغال ساختمانی در این اراضی صورت بگیرد به طوری که رقم ایده‌آل آن زیر پنج درصد است، یعنی حداکثر ۵ درصد ساخت‌وساز در این فضاها صورت بگیرد و ۹۵ درصد باقی مانده در جهت سطوح باز شهری باشد.» 
او بر این باور است که ۵ درصد ساخت‌وساز در پادگان‌ها کافی است و می‌گوید: «بنده به عنوان کارشناس شهری تاکید می‌کنم که به هیچ وجه صلاح نیست که بیشتر از ۵ درصد در این اراضی ساخت‌وسازی صورت بگیرد و اگر این امر اتفاق بیفتد به منزله نقض طرح‌های مصوب تفصیلی است.» مال‌عزیزی با اشاره به طرح تفضیلی تاکید می‌کند: «ازسال ۴۵ که طرح های تفصیلی تصویب شده است همیشه سطح پادگانها به عنوان اراضی باز درنظرگرفته شده است و اگر قرار باشد که با خروج پادگانها این پهنه‌ها برای پهنه‌های مسکونی در نظرگرفته شود این امر مغایر طرح تفصیلی مصوب سال۹۲ است.» 
با سیاستی که وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته است، به نظر می‌رسد بارگذاری در پادگان‌ها عرصه برای زندگی شهروندان را تنگ‌تر کند. به همین دلیل، کارشناس شهری توصیه می‌کند: «به سازمانهایی که می‌خواهند از زمین‌های پادگانها در جهت تامین مسکن کارکنان متبوع خود بهره بگیرند، توصیه می‌شود که وارد این اقدام چالش برانگیز نشوند.» 
 

کد خبر 455791

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha