همشهری آنلاین: سهم زنان از دنیای حراجی‌های هنری در ۱۰ سال اخیر فقط دو درصد بوده و تقریبا تمام درآمد این بازار پرسود به جیب مردان رفته است.

يايوي كوزاما هنرمند 90 ساله ژاپني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، یافته‌های یک پژوهش تازه نشان می‌دهد با وجود پیشرفت‌هایی که در حضور زنان در دنیای هنر به وجود آمده، هنوز هم مردان در این حوزه حرف اول و آخر را می‌زنند. بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ فقط دو درصد از پول در گردش حراجی‌های معتبر هنری در آمریکا و اروپا به زنان اختصاص داشته و ۹۸ درصد باقیمانده سهم هنر مردان و مردان هنرمند بوده است.

نکته عجیب‌تر درباره سهم دو درصدی زنان هنرمند از بازار، اختصاص یافتن ۴۰ درصد از این سهم به پنج هنرمند است. ضمن اینکه یایوی کوزاما، هنرمند ۹۰ ساله ژاپنی به تنهایی ۲۵ درصد سهم زنان هنرمند را از دنیای حراجی‌های هنری از آن خود کرده است. کوزاما بیشتر در حوزه‌های مجسمه‌سازی و چیدمان فعالیت می‌کند اما در دنیاهای فیلم و سینما، پرفورمنس، نقاشی، مد، شعر و داستان هم دستی بر آتش دارد.

این پژوهش فعالیت‌های ۲۶ موزه و موسسه هنری را در آمریکا و همچنین داده‌های بازار جهانی هنر را در ۱۰ سال اخیر تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده است که فقط ۱۱ درصد (۲۹ هزار مورد) از بیش از ۲۶۰ هزار مورد خرید و فروش آثار هنری مربوط به زنان بوده است. از هزاران مورد برگزاری نمایشگاه‌های هنری بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ هم سهم زنان از نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی به ۱۴ درصد می‌رسد.

پیش‌تر در همین سال جاری میلادی یک پژوهش دیگر نشان داده بود موزه‌های هنری آمریکا در سطوح مدیریتی با چالشی اساسی مواجه شده‌اند؛ به این ترتیب که ۸۵ درصد از مدیران ۱۸ موسسه معتبر و برتر هنری در ایالات متحده سفیدپوست و ۸۷ درصد آنها مرد بوده‌اند.

کد خبر 455718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha