یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

شیرین شفیعی-  اصفهان- خبرنگار: بدرقه تعطیلات تابستانی با روزهای اوج ترافیک و شلوغی اصفهان گره خورده است؛ راهبندانی که هر سال با جنب و جوش گردشگران و خرید کیف و کفش دانش‌آموزان به اوج می‌رسد و تا یکی دو هفته پس از بازگشایی مدارس، نبض ترافیک شهر را تا ۳۰ درصد کندتر می‌کند.

گره کور «مهر»  بر ترافیک اصفهان

چند روزی است که در کوچه و خیابان‌های شهر رفت و آمدها بیشتر شده است. بیشتر خانواده‌ها در تدارکند تا دفترچه تعطیلات امسال را با خاطرات خوش ببندند و در کنار آن از فکر خرید کیف و کفش و نوشت‌افزار دانش‌آموزان هم غافل نمی‌مانند. این رفت و آمدها که با شروع سال تحصیلی به اوج می‌رسد به دلایلی مانند بی‌برنامگی مدارس و خانواده‌ها برای رفت و آمد دانش‌آموزان به مدرسه، سر و سامان نیافتن سرویس مدارس و والدینی که خودشان کار جابه‌جایی فرزندان را به عهده می‌گیرند و همزمانی ساعات آغاز کار ادارات با شروع کار مدارس، برخی معابر را قفل و تردد در سایر معابر را نیز با کندی مواجه می‌کند. دلایلی که ذکر شد از مهم‌ترین دلایل افزایش ترافیک در روزها و هفته‌های نخست مهرماه هستند که باعث سردرگمی و کلافگی جریان رفت و آمد در اصفهان می‌شوند.

  • تغییر برنامه زندگی شهروندان 

شروع سال تحصیلی یک تغییر بزرگ در شهر است که «امین همدانی»، عضو هیات علمی دانشگاه شیخ بهایی و کارشناس حمل و نقل، آن را تغییر در برنامه زندگی خانواده‌ها می‌داند و می‌گوید: همگام با این تغییر باید در شهر نیز تحولاتی انجام شود تا دانش‌آموزان بتوانند با دغدغه کمتری به محل تحصیل خود بروند. وی تامین سه نیاز آسایش روانی، روان بودن ترافیک و امنیت و ایمنی عبور و مرور در شهر را نیازمند همکاری بین دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام می‌کند و می‌افزاید: یکی از راهکارهای کاهش ترافیک این است که زمان آغاز کار مدارس و ادارات از یکدیگر متفاوت باشد تا از حجم تردد در شهر کاسته شود و شهروندان با دغدغه کمتری به مقاصد خود برسند.

  • سهم بازگشایی مدارس در ترافیک

مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان نیز با تایید این موضوع به همشهری می‌گوید: به صورت دقیق نمی‌توان اعلام کرد که بازگشایی مدارس تا چه اندازه به ترافیک شهر اضافه می‌کند اما عدد تقریبی که در این باره مطرح می‌شود بر گرفته از مطالعات جامع حمل‌ونقل اصفهان است که نشان می‌دهد بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ترافیک شهر مربوط به سفرهای تحصیلی است و پیش‌بینی می‌شود با آغاز مهرماه، ترافیک ۳۰ درصد افزایش داشته باشد، به همین دلیل تشکیل ستاد مهرماه در آستانه بازگشایی مدارس نیز برای مدیریت همین سفرها در دستور کار قرار می‌گیرد.

«هادی کریمی» با اشاره به عضویت بخش‌های مختلف حمل‌ونقل درون شهری از جمله اتوبوسرانی، تاکسیرانی، مرکز کنترل ترافیک و همچنین پلیس راهور در ستاد مهر، ادامه می‌دهد: هدف تمام برنامه‌هایی که در ستاد مهرماه اجرا می‌شوند، روان‌سازی ترافیک با توجه به افزایش حجم ترافیک معابر شهر است و در همین چهارچوب، مرکز کنترل ترافیک شهرداری نیز برنامه‌هایی مانند بررسی تقاطع‌های بحرانی یا فعالیت سامانه ثبت تخلفات برای جلوگیری از پارک دوبل در معابر پررفت و آمد را در دستور کار قرار داده است.

وی ثابت بودن ظرفیت معابر و در برابر آن، جهش ناگهانی حجم رفت و آمد را دلیل اصلی ترافیک شهر در زمان بازگشایی مدارس می‌داند و می‌گوید: هر سال این جریان با رشد سفرهای درون شهری برای خرید نوشت‌افزار و کیف و کفش مدرسه در هفته‌های آخر شهریورماه آغاز می‌شود تا جایی که می‌توان تفاوت معنادار شلوغی معابر را در مقایسه با دیگر روزهای سال به خوبی دید.

  • کاهش تاخیر پشت چراغ قرمز خیابان‌های اصلی

مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان در ادامه از تغییر زمان‌بندی چراغ راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌های پر رفت و آمد خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: این تغییر زمان‌بندی در تقاطع‌های شریانی از جمله محور خیابان کاوه تا چهارباغ عباسی، خیابان جی، شمس‌آبادی، بزرگراه‌های سطح شهر، حیکم‌نظامی، توحید، خیابان طیب و کاشانی با هدف کاهش زمان انتظار خودروها پشت چراغ قرمز انجام می‌شود، همچنین سامانه متحرک ثبت تخلفات شهری که در ماه‌های گذشته فعال شده است نیز به فعالیت خود برای جلوگیری از تخلفاتی مانند پارک دوبل و پارک خودرو در ایستگاه‌های اتوبوس و حریم تقاطع‌ها و معابر ادامه می‌دهد که باعث روان‌سازی جریان عبور و مرور در شهر می‌شود.

او با اشاره به صدور روزانه نزدیک به هزار قبض جریمه برای متخلفان از سوی سامانه متحرک ثبت تخلفات می‌گوید: هم‌اکنون ۵ خودرو برای ثبت تخلفات شهری فعال است که به زودی تعداد آنها به ۱۳ سامانه متحرک می‌رسد، نیروهای پلیس راهور و مرکز کنترل ترافیک که در این سامانه فعالیت می‌کنند، بیشتر تخلفات را با تذکر برطرف می‌کنند اما در مواردی که فرد خودرو را در ایستگاه اتوبوس یا نقاط پارک‌ممنوع رها کرده و رفته باشد، ناگزیر به ثبت تخلف هستند. کریمی یکی از راهکارهای موثر برای کاهش ترافیک مهرماه را ورود سرویس‌های مدارس به حیاط مدرسه و سوار و پیاده کردن دانش‌آموزان در داخل محیط‌های آموزشی می‌داند و می‌افزاید: این پیشنهادی است که به ستاد مهر هم اعلام کرده‌ایم و اجرای آن نیاز به همکاری آموزش و پرورش و تاکسیرانی دارد.

  • پوست‌اندازی یک طرح بی‌اثر

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به موفق نبودن طرح زوج و فرد تردد خودروها به‌عنوان یک طرح بلندمدت برای کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و مدیریت تقاضا، می‌گوید: طرح محدوده ترافیک، جایگزین زوج و فرد خواهد شد که هدف‌هایی مانند کاهش ترافیک‌های زائد و ایجاد تسهیلات برای ساکنان و افرادی که کار ضروری در مرکز شهر دارند را دنبال می‌کند. «علیرضا صلواتی» پولی شدن ورود به محدوده ترافیک را نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی می‌داند و می‌افزاید: تا قبل از بازگشایی مدارس، بخشی از طرح ترافیک جدید در شهر اصفهان اجرا خواهد شد که باعث می‌شود تقاضای تردد از سوی شهروندان را مدیریت کنیم تا آنها برای سفرهای درون‌شهری خود برنامه‌ریزی کنند.

او از اجرای گام به گام این طرح برای آشنایی کامل شهروندان با آن خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح در همان محدوده زوج و فرد کنونی در نظر گرفته شده و پس ‌از آن طرح‌های دیگر نیز اجرایی خواهد شد. درآمد حاصل از آن نیز در راستای تقویت حمل‌ونقل عمومی هزینه می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح در هسته مرکزی شهر ۲۰ تا ۳۰ درصد ترافیک را کاهش دهد و در کاهش آلودگی هوای شهر موثر باشد.

  • تمهیدات ویژه برای فعالیت مترو ‌

شهردار اصفهان گفت: از ابتدای مهرماه سال‌جاری سرفاصله زمانی مترو دقیق‌تر و زمان پایان فعالیت آن به گونه‌ای تنظیم خواهد شد که در تردد دانشجویان مشکلی به وجود نیاید. به گزارش ایمنا، «قدرت‌الله نوروزی» با اشاره به فرارسیدن سال تحصیلی جدید تا چند روز آینده، اظهار کرد: اول مهر به عنوان آغاز سال تحصیلی برای شهر و شهروندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به طور طبیعی آینده شهر و کشور همچنین سرنوشت مردم در دست کسانی است که هفته آینده راهی مدرسه و دانشگاه‌ها می‌شوند.

وی با بیان این‌که شهرداری تلاش کرده در کنار سایر ارگان‌های ذی‌ربط برای این اتفاق ویژه آمادگی لازم را داشته باشد، افزود: متروی اصفهان و حمل‌ونقل عمومی امکانات لازم را برای آغاز سال تحصیلی جدید فراهم کرده و آمادگی کامل دارند. شهردار اصفهان ادامه داد: از دانش‌آموزان و دانشجویان و خانواده آنها انتظار می‌رود در برنامه تردد خود استفاده از حمل‌ونقل عمومی و پاک به‌ویژه مترو را در نظر داشته باشند، زیرا داشتن هوای پاک حق همه شهروندان است و با مشارکت و همراهی همه تضمین‌شدنی است.

وی درباره زمان فعالیت مترو از آغاز سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: از ابتدای مهرماه سال‌جاری سرفاصله زمانی مترو دقیق‌تر و زمان پایان فعالیت آن به گونه‌ای تنظیم خواهد شد که در تردد دانشجویان مشکلی به وجود نیاید. نوروزی ابراز امیدواری کرد: دانش‌آموزان و دانشجویان سال تحصیلی توأم با بهره‌وری و بهروزی داشته باشند. وی با بیان این‌که سال گذشته ایده‌ها و نظرات خوبی از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان به مدیریت شهری اصفهان منعکس شد، گفت: در سال جاری نیز منتظر ایده‌های دانش‌آموزان و دانشجویان هستیم تا در اداره امور شهر مشارکت داشته باشند. شهردار اصفهان با اشاره به دیدار مردمی با شهروندان ساکن در منطقه ۱۳، خاطرنشان کرد: هفته آینده به همراه شورای معاونان شهرداری در جمع مردم منطقه ۱۳ حضور خواهیم داشت و با شهروندان این منطقه گفت‌وگو می‌کنیم و ایده‌ها و نظرات و مشکلات آنها را می‌شنویم. وی ادامه داد: مردم ساکن منطقه ۱۳ در هفته جاری می‌توانند درخواست‌های خود را از طریق درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان به نشانی www.isfahan.ir وارد کنند. نوروزی ابراز امیدواری کرد که حضور شورای معاونان در منطقه ۱۳ مانند حضور در منطقه ۹ لبخند رضایت را بر لب مردم این منطقه بنشاند.

  • ۳ مشکلی که در مهرماه پررنگ می‌شود

فریده روشن-  عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:هر سال در آستانه مهر و بازگشایی مدارس، سه مشکل عمده ترافیک، تصادفات و آلودگی هوا به‌صورت جهشی افزایش می‌یابد که جانمایی غیر کارشناسی مدارس و عدم آگاهی و آموزش درست دانش‌آموزان دو دلیل اصلی این مشکلات هستند. به گفته کارشناسان، بازگشایی مدارس افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی سفرهای درون‌شهری و ترافیک را به دنبال دارد. همچنین تغییر ساعت از اول مهرماه و کوتاه شدن طول روز همزمان با این رویداد فرهنگی- اجتماعی، منجر به فشردگی سفرها و افزایش حجم ترافیک می‌شودبرای ایمنی سفرهای تحصیلی در شهر لازم است دانش‌آموزان نسبت به ایمنی راه آگاه‌تر شوند و متناسب با سن و نیازشان، روش‌های حفظ جان و امنیت خود را فراگیرند. افزودن آموزش‌های ایمنی ترافیک به‌عنوان بخشی از برنامه‌های آموزشی مدارس، یکی از مؤثرترین راه‌های فراهم آوردن چنین دانشی برای دانش‌آموزان به شمار می‌آید.

از سوی دیگر باید بتوانیم افزایش نظارت فرهنگی و مدیریت بر رفتارهای ترافیکی کودکان و ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی آنها باهدف کاهش صدمات ترافیکی دنبال کنیم. در این راستا ایجاد یک شهرک ترافیک و ارائه آموزش‌های لازم در آن می‌تواند کمک موثری باشد. طرح ستاد استقبال از مهر در مدیریت شهری نیز می‌تواند در پیشگیری از مشکلات و کاهش آنها نقش مهمی داشته باشد، البته لازمه موفقیت چنین طرح‌هایی همکاری و تعامل همه دستگاه‌های مرتبط از جمله معاونت‌های عمرانی، خدمات شهری، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک همچنین آموزش‌وپرورش، تاکسیرانی و شرکت واحد و اورژانس است. علاوه بر این موارد، تقویت و بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تشویق و ترغیب مردم به استفاده از آنها می‌تواند در کاهش ترافیک، تصادفات و آلودگی هوا نقش مهمی داشته باشد و سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان نیز باید از نظر امنیتی و ایمنی تحت نظارت دقیق مدیریت شهری و تاکسیرانی
قرار گیرد.

کد خبر 455667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha