یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹
۰ نفر

عاطفه علیان- محبوبه وکیلی-  اصفهان- خبرنگار: درست است که ایران از لحاظ تولید برق در منطقه خاورمیانه بر سکوی اول ایستاده و رتبه چهاردهم جهانی را هم در اختیار دارد، اما با این حجم تولید، رشد مصرف برق هم حدود ۴برابر متوسط رشد مصرف در جهان است.

تابستان بدون‌خاموشی اصفهان

امسال اصفهان، گرم‌ترین تابستانش را بدون خاموشی پشت سر گذاشت؛ اما این بی‌خاموشی‌ها را باید به پای بارش‌های بهاره گذاشت که تاثیر بسزایی در بالا آمدن آب پشت سدها داشت و نیروگاه‌های حرارتی را در مدار نگه داشت. این در حالی است که آمار و ارقام و شیب نمودارها از مصرف بالای منابع انرژی خبر می‌دهد. خبری که در شرایط تغییر اقلیم می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. منابع انرژی محدودند و چاره‌ای جز درست مصرف کردن نیست. اگرچه اصفهانی‌ها، تابستان امسال نسبت به سال گذشته، ۵/۸ درصد افزایش مصرف انرژی برق داشتند اما این تابستان گرم را بدون ‌خاموشی پشت سر گذاشتند و حالا هم برای رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۵ که نویدبخش برق پایدار و مطمئن برای آنهاست، باید بیش از گذشته در مدیریت مصرف برق دقت کنند.  

  • رسیدن به برق پایدار 

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به چشم‌انداز ۱۴۰۵ در رسیدن به برق پایدار و مطمئن برای شهروندان اصفهان به همشهری می‌گوید: در تابستان امسال با افزایش ۵/۸   درصدی مصرف برق، نسبت به مدت مشابه سال قبل خاموشی نداشتیم. «حمیدرضا پیرپیران» با اشاره به مدیریت مصرف ۱۴۰ مگاواتی در اصفهان ادامه می‌دهد: شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با تبیین استراتژی، برنامه‌های مشخصی را برای هفت حوزه مختلف به تصویب رساند.

وی می‌افزاید: بیشترین همکاری از سوی شهروندان در زمینه مدیریت مصرف در تاریخ ۲۲ تیرماه با مدیریت بار ۱۴۰ مگاوات انجام شد و استانداردهای مدیریت مصرف برق توانیر در شرکت توزیع برق اصفهان به درستی رعایت شد. مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به این‌که پیک مصرف در شش‌ماهه اول و دوم سال، معادل ۴۰۰ مگاوات بود که با در نظر گرفتن یکنواختی رشد در هر کدام سهم مدیریت مصرف برابر ۲۰۰ مگاوات در سال ۱۴۰۵ خواهد بود، تصریح می‌کند: برای رسیدن به چشم‌انداز برق پایدار اقدامات در سه بخش فنی، فرهنگی و قانونی انجام می‌شود و منافع مدیریت مصرف عاید شهروندان و جامعه خواهد شد. مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان این‌که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است امسال خاموشی‌های خواسته به صفر برسد، اضافه می‌کند: هدف ما تا پایان سال جاری خاموشی به ازای هر مشترک به ۱۸۰ دقیقه است که برای تحقق آن طرح‌هایی را در دست اقدام داریم و مدیریت مصرف مشترکین می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف مهم یاری برساند.

  • اصلاح الگوی مصرف؛ تنها راه نجات

کارشناس دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به این‌که در تابستان گذشته بیش از هر زمان برای تامین برق پایدار به مدیریت مصرف برق نیاز بود، به همشهری می‌گوید: با توجه به گرمای بی‌سابقه در نیم قرن اخیر در تابستان اصفهان، مصرف برق به طور چشمگیری افزایش یافت. از ظرفیت ۶۰ هزار مگاواتی برق کشور، ۳۰ هزار مگاوات در زمینه سرمایشی در ۲۰ روز پیک مصرف فصل تابستان مصرف می‌شود.   «محمداسماعیل صیادزاده» ادامه می‌دهد: در فصول گرم، شهروندان جهت سرمایش از کولرهای آبی و گازی استفاده می‌کنند که مصرف بالای انرژی دارد. همچنین گرمای هوا باعث کاهش راندمان تولید نیروگاه‌های برق خواهد شد و در ساعات اوج مصرف، بین ساعت ۱۱ تا ۱۶ که هوا گرم‌تر می‌شود مصرف برق بیشتر از تولید می‌شود.  

وی با اشاره به سیاست تشویقی شرکت توانیر در طرح‌های کاهش بار می‌افزاید: در سال جاری، پیش‌بینی شد که پیک بار در حدود ۶۱ هزار مگاوات در کشور باشد، در حالی‌که همه نیروگاه‌ها در حدود ۵۷ هزار مگاوات برق تولید می‌کنند. بنابراین برای تامین برق پایدار و جلوگیری از خاموشی باید مشترکین در کل کشور در این ساعات مصرف خود را در حدود ۴ هزار مگاوات کاهش می‌دادند. صیادزاده با اشاره به این‌که در همین راستا، مشترکین بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، اداری، تجاری و عمومی در جهت کاهش مصرف با شرکت توزیع برق استان اصفهان همکاری داشتند، افزود: طی تابستان امسال شهرستان‌های کاشان، شاهین‌شهر، فلاورجان و نجف‌آباد بیشترین همکاری مشترکین را جهت کاهش مصرف برق جلب کردند.

  • شهرداری اصفهان؛ پیشرو در کاهش مصرف برق

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که شهرداری اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی الکتریکی در استان اصفهان در دو سال اخیر با کاهش حدود ۲۰ درصد مصرف به عنوان ارگان برتر در زمینه کاهش مصرف برق توسط وزارت نیرو مورد تقدیر قرار گرفته است، به همشهری می‌گوید: شهرداری اصفهان با بیش از ۱۲۰۰ اشتراک برق در سطح مناطق و سازمان‌های خود سالانه با مصرف ۹۰ هزار مگاوات‌ساعت برق، افزون بر ۱۲ میلیارد تومان برای ارائه خدمات به شهروندان هزینه می‌کند. در تابستان امسال تصمیم گرفته شد که سازمان‌ها و مناطق وابسته به شهرداری در ساعات پیک مصرف با خاموشی، به کاهش مصرف کمک کنند.  

«امیرحسین ملک‌پور» ادامه می‌دهد: با توجه به لزوم بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و تاکید بر این موضوع در سند بالادستی چشم‌انداز ۱۴۰۴ و قانون چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور، شهرداری اصفهان نسبت به استفاده از این نوع انرژی با نصب تعدادی پایه سولار به صورت مستقل از شبکه توزیع در پارک سعدی اقدام کرده که با استقبال و همکاری مناطق این روند با تجهیز پارک‌های بیشتری ادامه یافته است.  وی می‌افزاید: در راستای این اقدامات و با عقد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در خصوص نصب و راه‌اندازی ۷ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۵۰ کیلو وات، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر شهر اصفهان به بیش از ۳۰۰ کیلو وات رسید که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.

کد خبر 455664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha