مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰
۰ نفر

مریم جباری -  اراک- خبرنگار: یکی از برنامه‌های مهمی که در چند سال گذشته برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید واحدهای تولیدی و صنعتی و بازگرداندن این واحدها به چرخه فعالیت و تولید از سوی دولت است.

حمایت بانک‌هاي مركزي از واحدهای صنعتی 

مرکزی با توجه به این‌که یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور است نیز توانسته از این تسهیلات در زمینه بازگردان واحدهای تولیدی و صنعتی خود به چرخه فعالیت استفاده کند و ‌اکنون بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی این استان با ظرفیت‌های خوب و مناسبی مشغول فعالیت هستند. حمایت همه جانبه و تعامل بیشتر بانک‌ها در شرایط اقتصادی موجود با ارائه تسهیلات بانکی با سود مناسب می‌تواند به منظور برون رفت صنایع از مشکلات و مسائل موجود بسیار تأثیرگذار باشد. علاوه بر این موارد، حمایت‌ها بانک‌ها باید به بهترین نحو و به شکلی آسان صورت گیرد، چراکه بازگشت صنایع راکد به چرخه تولید می‌تواند در رشد و شکوفایی اقتصادی استان و رفع معضل بیکاری تأثیر بسیاری بگذارد.

  • هدایت سپرده‌های مردم به بخش صنعت 

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه آزاد اراک با اشاره به بانک‌محور بودن اقتصاد کشور می‌گوید: بانک‌ها بخشی از یک پازل هستند که در فراز و فرود صنعت نقشی بسیار تأثیرگذار را ایفا می‌کنند. همین مسأله بیان‌کننده بانک‌محور بودن اقتصاد کشور به‌ویژه نقش تأثیرگذار بانک‌ها در صنایع است. «علی سرلک» بیان می‌کند: با توجه به چنین شرایطی باید از ظرفیت بانک‌ها در زمینه رفع مشکلات صنایع استان به بهترین شکل ممکن استفاده شود و در این زمینه راهکارها و راهبردهای اساسی برای کاهش مشکلات موجود در این بخش اتخاذ شود، زیرا بانک‌ها و تسهیلات بانکی می‌تواند با جایگاه ویژه‌ای که دارند شرایط را برای صنایع تغییر دهند و صنعت راکد را در این شرایط تحریم به چرخه تولید بازگردانند و در توسعه صنعت استان و کشور سهیم باشند.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، عملکرد بانک‌های عامل بیان‌کننده این است که در سال‌های گذشته بخشی از سپرده‌های مردم را به بخش صنعت و معدن اختصاص داده‌اند و در زمینه رفع مشکلات این حوزه‌ها اقدامات اثرگذاری در حد توان مالی خود انجام داده‌اند. این کارشناس حوزه اقتصاد و استاد دانشگاه آزاد اراک می‌افزاید: با توجه به این‌که عمده مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی استان کمبود نقدینگی است، بنابراین تسهیلات بانکی در اجرای طرح رونق تولید توسط بانک‌ها با اتکا به مقررات جدید و همچنین کنار گذاشتن قید و بندها می‌تواند به رفع مشکلات این واحدها کمک بسیار زیادی کند. همچنین در نظر گرفتن سود مناسب و بهره پایین تسهیلات از سوی بانک‌ها در شرایط کنونی لازم و ضروری است و باید بانک‌ها در این زمینه به صنایع بیشتر کمک کنند تا شرایط اقتصادی استان و کشور بهبود یابد و مشکلات اشتغال نیز برطرف شود.

  • هدف‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی 

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی نیز با اشاره به این‌که در سیستم بانکی استان در زمینه اجرای طرح رونق تولید مشکلی به منظور پرداخت تسهیلات وجود ندارد می‌گوید: با توجه به این شرایط پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید هدف‌گذاری شده است. «مجید نیکی‌ملکی» بیان می‌کند: طرح تسهیلات رونق تولید از سال ۹۵ تاکنون به منظور حفظ ظرفیت تولید و اشتغال واحدهای کوچک و متوسط صنعتی به عنوان مهم‌ترین ظرفیت‌های اشتغال در کشور و به‌ویژه مرکزی به عنوان یک استان صنعتی با دارا بودن واحدهای صنعتی و تولیدی متعدد در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: در زمینه پرداخت این تسهیلات اکثر بانک‌ها مشارکت داشته‌اند و می‌توان گفت این استان در سال گذشته در زمینه تأمین سرمایه درگردش و پرداخت سرمایه ثابت برای طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد عملکرد خوب و مثبتی را در کارنامه خود ثبت کرده که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی می‌افزاید: با توجه به عملکرد استان در ۳ سال گذشته این پیش‌بینی وجود دارد که استان در پایان سال با همکاری بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی روند افزایشی و مثبتی را در زمینه پرداخت تسهیلات به صنایع داشته باشد. نیکی‌ملکی اظهار می‌کند: تسهیلات رونق تولید در ۳ بخش نوسازی و بازسازی، سرمایه در گردش و تکمیل طرح‌های بالای ۶۰ درصد پرداخت می‌شود و به جرأت می‌توان گفت از سال ۹۵ تاکنون که تسهیلات رونق تولید از سوی دولت ابلاغ شده است بیش از نیمی از صنایع استان توانسته‌اند تسهیلات رونق تولید را دریافت کنند که علاوه بر اشتغال موجود میزان قابل توجهی اشتغال جدید در استان نیز ایجاد شده است.

  • تعامل بانک‌های عامل 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی در این مورد با بیان این‌که سهم این استان در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید در سال گذشته رقم خوبی بوده می‌گوید: مرکزی با توجه به مشکلاتی که صنایع آن داشتند در سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید را به صنایع استان پرداخت کرده است. «سعید فرخی» بیان می‌کند: بانک‌های عامل در این زمینه همکاری‌ خوبی با واحدهای تولیدی و صنعتی برای پرداخت تسهیلات داشته‌اند که امیدواریم امسال نیز تا پایان سال این همکاری و تعامل به منظور بازگرداندن صنایع راکد و رونق تولید به واحدهای تولیدی و صنعتی با جدیت بیشتری دنبال شود و این تعامل افزایش پیدا کند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر ارائه تسهیلات در حوزه‌های مختلف باید در زمینه تکمیل ۲۲۰ طرح نیمه‌تمام که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد هستند تدابیر لازم اتخاذ شود، چراکه تکمیل این طرح‌ها سبب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می‌شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی می‌افزاید: در صورت تکمیل این طرح‌ها ۱۱ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

بنابراین بانک‌ها باید با جدیت بیشتری در زمینه پرداخت تسهیلات با سود مناسب همکاری کنند تا بتوانیم در زمینه بازگرداندن واحدهای صنعتی و تولیدی، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و ایجاد اشتغال پایدار در این استان گام برداریم. فرخی با اشاره به هم‌افزایی بیشتر به منظور رونق بیشتر تولید در مرکزی به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های استان اظهار می‌کند: در همین زمینه تأمین مالی مناسب و اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی به منظور رونق تولید با جدیت دنبال می‌شود و بانک‌ها باید در این زمینه که اصلی‌ترین رسالت آنهاست همکاری‌های لازم را داشته باشند.

کد خبر 455661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha