شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

همشهری امارات: مسئولان اداره هویت امارات اعلام کردند که به زودی کارت‌های ملی هویت مشخصات بیومتریک صاحب آن از جمله تصویر عنبیه را نیز در برخواهند گرفت.

به این ترتیب اطلاعات کامل شخص در کارت‌ شناسایی بیومتریک وجود خواهد داشت که می‌تواند به تعیین هویت او بیشتر کمک کند.

درویش الظارونی مدیر کل اداره هویت امارات (EIDA) که در نشت کارت هویت شهروندان در ابوطبی شرکت کرده بود در این خصوص گفت: اگر چه در حال حاضر ارائه اثر انگشت برای صدور کارت هویت برای افراد زیر 15 سال الزامی است اما گرفتن اثر انگشت برای برخی افراد به خصوص کارگران که دستانشان بر اثر کار کردن خشن شده است کمی مشکل است.

برای حل این مشکل از روش‌ها دیگر شناسایی افراد استفاده خواهیم کرد از جمله تصویر عنیبه که عکس با کیفیت بالا می‌گیرد و برای مدت طولانی می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و صاحب آن را تشخیص دهد.

تکنولوژی جدید و پیشرفته اسکن عنبیه که قرار است برای صدور کارت هویت به کار گرفته شود بسیار پیشرفته است و امکان هر گونه سوءاستفاده را به حداقل می‌رساند.
به گفته الظارونی  با کمک تکنولوژی متحرک، نیروهای پلیس در جاده‌ها  و بخش‌های حمل و نقل می‌توانند از اطلاعات این کارت‌ها استفاده کنند.به عنوان مثال پلیس می تواند در آمبولانس با وارد کردند اطلاعات بیومتریک شخص که در کارت هویت او ثبت شده  به سیستم سراسری متصل شود.

به گفته راشد القاسمی مدیر بخش طراحی در اداره هویت امارات به زودی تمام ادارات و بخش‌های دولتی مجهز به سیستم کارت خوان شده و به اطلاعات اداره هویت دسترسی پیدا خواهند کرد.

به روز کردن کارت‌های هویت بخش دیگری از برنامه‌های دولت الکترونیک  در امارات است.
با ورود دستگاه های جدید اسکن عنبیه سریعتر شده و دستگاه می‌تواند از فاصله 5/2 متری اثر عنبیه را ثبت کند در حالیکه دستگاه‌های فعلی تنها از فاصله 18 اینچی قادر به انجام این کار هستند.

عنبیه تنها بخشی ار بدن است که مشخصات آن از یک تا 90 سالگی تغییر نمی‌کند البته برای تحقیقات جنایی چندان مورد استفاده نیست چون همانند اثر انگشت نمی‌توان آن را برای پیگیری استفاده کرد.ضمن اینکه اسکن عنبیه مقتول ارزشی ندارد.
مقامات پلیس امارات اعلام کردند که در صورت ثبت اطلاعات بیومتری اشخاص در کارت‌های هویت امکان کنترل ساکنان غیر قانونی بیشتر است.

سرتیپ ناصر الریسی مدیر کل اداره کنترل عملیات پلیس ابوظبی در این خصوص می‌گوید: برخی از ساکنان غیرقانونی مدارک خود را از بین می‌برند و وقتی دستگیر می‌شوند مدعی می‌شوند که مدارکشان را گم کرده‌اند اما با ثبت اطلاعات بیومتریک شخص در هنگام صدور کارت هویت امکان این سوء استفاده از بین می‌رود.

پیش از این اعلام شده بود که کارت‌های هویت جدید که صدور آنها برای تمام ساکنان زیر 15 سال در امارات الزامی است ،جایگزین گواهینامه رانندگی،کارت اقامت، کارت کار و کارت های بهداشتی خواهند شد. ضمن اینکه صاحب آن می‌تواند از آن به عنوان گذرنامه الکترونیک استفاده کرده و به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سفر کند.

از دیگر شرکت کنندگان در این اجلاس سرتیپ محمد احمد الماری مدیر کل اداره هویت و اتباع خارجی دبی بود که از دستگیری 2611 نفر با کمک اسکن عنبیه در فرودگاه خبر داد. به گفته وی این افراد که ممنوعیت ورود به امارات را داشتند سعی داشتند غیر قانونی وارد شوند.

وی همچنین گفت که وزارت کشور امارات در نیمه دوم سال گذشته 500 گذرنامه تقلبی را ضبط کرده است.

تعداد گذرنامه های تقلبی در نیمه نخست سال  299 عدد بود و در این مدت 1015 نفر نیز با کمک دستگاه ها اسکن عنبیه دستگیر شدند.

مشخصات بیومتریک چیست؟

آنچه به عنوان مشخصات بیومتریک از آن نام برده می‌شود عبارت است از  مشخصات فیزیکی و رفتاری که برای شناسایی افراد استفاده می‌شود، مشخصات فیزیکی مانند: اثر انگشت، اسکن دست، صورت و چشم که خود به دو دسته اسکن عنبیه و شبکیه تقسیم می‌شود. مشخصات رفتاری هم مانند صدا و  امضاء است

کد خبر 45558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز