چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ آمازون همچنان ادامه دارد، حریق در جنگل‌های اندونزی در حال نابودی پوشش گیاهی ارزشمند در بخش دیگری از کره زمین است.

تداوم آتش‌سوزی‌های جنگلی از آمازون تا اندونزی

به گزارش ایسنا، هزاران مورد آتش‌سوزی که بیشتر آن‌ها با هدف تصرف اراضی به منظور تولید روغن پالم رخ داده موجب شده ابرهایی از دود سیاه آسمان اندونزی را دربرگیرد و اختلال در پرواز هواپیماها و بیماری ساکنان را به همراه داشته باشد.

آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های استوایی آمازون که ریه‌های زمین شناخته می‌شود برزیل را در کانون توجهات بین‌المللی قرار داده‌ است. اکنون نیز تصرف اراضی و پاکسازی زمین از پوشش جنگلی در اندونزی نگرانی‌های فزاینده‌ای را با خود همراه کرده‌ است.

روز گذشته (سه‌شنبه) مناطق مختلف بورنئو و سوماترا در اندونزی شاهد صدها مورد حریق بودند که موجب شد ابری از دود، آسمان را فراگیرد و مانع از پرواز هواپیماها شود. همچنین این اقدامات تعطیلی مدارس و بیماری هزاران نفر را به دنبال داشته است. تجهیزات ناکافی آتش‌نشانان شرایط را برای اطفای حریق‌های جنگلی مشکل کرده‌ است.

به گفته مقامات اندونزی، حدود ۸۰ درصد از این آتش‌سوزی‌ها به عمد رخ داده تا فضا برای کاشت درخت پالم فراهم شود.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در اندونزی و آمازون با تولید دی‌ اکسید کربن بیشتر که از اصلی‌ترین گازهای گلخانه‌ای به حساب می‌آید، همراه بوده و انتشار آن در جو به تشدید پدیده تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز، این آتش‌سوزی‌ها که در این دوره از سال اتفاق می‌افتد، به موضوع بحث برانگیزی میان اندونزی و کشورهای همسایه آن تبدیل شده زیرا آلودگی ناشی از آن برای سنگاپور و بخش‌هایی از مالزی دردسرساز است. هرچند، آتش‌سوزی‌های اخیر در اندونزی طی سال‌های گذشته شدیدتر بوده که بخشی از آن به دلیل شدت خشکی هواست.

کد خبر 455428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha