سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
۰ نفر

با حضور «رضا اردکانیان» وزیر نیرو درچهارمحال و بختیاری، طرح‌های صنعت آب و برق این استان به بهره‌برداری رسید. به گزارش همشهری، پروژه‌های قابل افتتاح ۷۷طرح با اعتبار ۲۴۵ هزار و ۲۱۰ میلیون ریال شامل برق‌رسانی به روستاهای بدون برق چهارمحال و بختیاری، بهینه‌سازی شبکه و تبدیل سیم به کابل خودنگه‌دار، توسعه شبکه فشار متوسط و افزایش نقاط مانور و... است.

افتتاح طرح‌های آب و برق در بام ایران

همچنین از ۷۳پروژه آماده کلنگ‌زنی در چهارمحال و بختیاری با اعتبار ۲۵۰هزارو ۸۰۰میلیون ریال رونمایی شد، پیش‌بینی می‌شود این طرح‌ها در سال ۹۸ به بهره‌برداری برسند. ایستگاه ۶۳/۲۰ کیلوولت ثابت و سیار سفیددشت نیز با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. بهره برداری از مجتمع آبرسانی شش روستایی سیبک در بروجن، آغاز آبرسانی به ۳۴روستای خانمیرزا، اجرای ۳طرح تصفیه خانه فاضلاب در فارسان، گندمان و بلداجی، بازدید هوایی از روند اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن به طول ۱۱۵کیلومتر و سد مخزنی باباحیدر با ظرفیت ۲۶میلیون مترمکعب تنظیم آب، از برنامه های سفر یک‌روزه اردکانیان به چهارمحال و بختیاری بود.

  • اولویت تأمین آب آشامیدنی

وزیر نیرو درحاشیه بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب فارسان درجمع خبرنگاران گفت: تامین آب آشامیدنی در شهرها و روستاها در اولویت قرار دارد. «رضا اردکانیان» افزود: البته بررسی‌های فنی باید صورت بگیرد و احیانا تغییراتی در تخصیص‌ها، نظارت‌ها و کنترل‌ها داده شود و بعضا جلوگیری‌ها صورت بگیرد اما طرح‌های تامین آب شرب مردم را در هیچ جا از اولویت خارج نخواهیم کرد و امیدواریم این طرح هم مطابق ضوابط و به کمک دستگاه‌هایی که ما را در تامین منابع مالی یاری خواهند کرد سرعت بگیرد و اطمینان خاطر برای مردم چهارمحال و بختیاری فراهم شود.

  • بهره‌برداری از طرح های برق‌رسانی و آبفا

اردکانیان در ادامه با اشاره به آغاز بهره‌برداری از ۸۳پروژه برق‌رسانی و آب و فاضلاب استان و کلنگ‌زنی بیش از ۷۰پروژه برق و آب و فاضلاب، اظهار کرد: در مجموع ۲۵۹ پروژه در چهارمحال و بختیاری با اعتباری بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است و امیدواریم در اجرای این طرح‌ها بتوانیمسرعت بیشتری داشته باشیم و تعداد قابل توجهی از این طرح‌ها را تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری درزمینه توجه به طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه‌شده از استان‌های شاخص کشور است، درحالی‌که اکنون جمعیت شهری زیرپوشش درکشور حدود ۵۱ درصد بوده، این رقم در چهارمحال و بختیاری ۶۲درصد است که به معنای این است که دراین بخش در استان توانستیم سرعت خوبی داشته باشیم. اردکانیان ادامه داد: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هم در بهداشت عمومی و هم در ارتقای آن نقش دارند و هم به عنوان یک منبع آب می‌توانند عمل کنند به ویژه برای مصارف صنعت می‌توانیم از پساب تصفیه شده استفاده کنیم. وی عنوان‌کرد: امیدواریم چهارمحال و بختیاری با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالایی که دارد هرچه زودتر در بخش‌های مختلف شاهد به ثمر رسیدن طرح‌های مختلف در تامین آب، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و توسعه شبکه آبرسانی روستایی و بخش برق باشیم.

  • تجدید نظر در سهم آب استان

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با قول مساعد وزیر نیرو، سهم استان از منابع آب حوضه زاینده‌رود مطالعه و با تجدیدنظر در این حوزه شاهد رفع مشکل آب طرح‌های استان خواهیم بود. «اقبال عباسی» در آیین بهره‌برداری از طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر فارسان افزود: امید است با این تجدیدنظر مشکل ۳۱ طرح کشاورزان سامان و بن هم رفع شود. وی ادامه داد: همچنین با دستور وزیر، کارگاه آبگیر طرح بن به بروجن تجهیز و مشکل این حوزه نیز برطرف می‌شود.

عباسی درباره تغییر روند اجرای طرح بهشت‌آباد نیز اظهارکرد: درباره کم و کیف اجرای طرح بهشت‌آباد نیز تجدیدنظر شده است و تونل ۶۷ کیلومتری این طرح نیز بسیار کوتاه‌تر می‌شود. استاندار چهارمحال و بختیاری، تحویل نیروگاه کوهرنگ به آب نیروی کشور و ثبت اراضی نیروگاه سد کوهرنگ به نام وزارت نیرو نیز از دیگر تصمیمات این حوزه به‌شمار می‌رود. عباسی با بیان اینکه اکنون ۸۵ طرح با اعتباری بیش از هزار میلیارد تومان با حضور وزیر نیرو افتتاح شده است، تصریح کرد: این اعتبار به اندازه اعتبارات عمرانی یک ساله استان است.

وی افزایش ۵۰ میلیون مترمکعب سهم آب استان، تعیین حریم رودخانه‌ها به ویژه در حوضه زاینده‌رود و تامین امنیت مردم محلی و گردشگران در این حوزه، توسعه گردشگری در حاشیه زاینده‌رود، مساعدت در خصوص هوشمندسازی کنتورها، افزایش حقابه روستایی و اصلاح شبکه‌های فرسوده برخی از شهرهای کوچک استان را از جمله مطالبات این استان برشمرد. عباسی همچنین خواستار اعتبار لازم برای حفاظت و ایمن‌سازی مخازن و مسیرهای تامین آب و ایجاد زیرساخت های برق‌رسانی در قطب‌های صنعتی استان  شد.

  • بازدید از روند پیشرفت طرح انتقال آب بن به بروجن 

وزیر نیرو درجریان سفر به چهارمحال و بختیاری از روند اجرایی و میزان پیشرفت طرح انتقال آب بن به بروجن در این استان نیز بازدید کرد. اردکانیان به همراه استاندار چهارمحال و بختیاری و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به وسیله یک فروند بالگرد، از این طرح دیدن کرد و در جریان روند اجرایی طرح انتقال آب بن به بروجن قرار گرفت. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در خصوص روند پیشرفت فیزیکی این طرح گفت: این طرح هم اینک از پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی برخوردار شده است.

«احمدرضا سامانی سدهی» افزود: این طرح به طول ۱۱۷ کیلومتر خط انتقال از سال ۹۱ ردیف اجرایی گرفت. وی ادامه داد: اجرای خط لوله این طرح در نقاط مختلف در حال اجرایی شدن است که دو قطعه اول و دوم آن بصورت ۱۰۰ درصد اجرا شده است و قطعه سوم در حال اجراست که با تکمیل آن ۹۰ کیلومتر از لوله‌گذاری این طرح اجرا می‌شود. سامانی سدهی با بیان اینکه برای اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن، سه ایستگاه پمپاژ آب، یک تصفیه‌خانه و یک سیستم تامین برق طراحی شده است. مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: تصفیه‌خانه طرح نیز که اصلی‌ترین سازه بتنی آن شمار می‌رود در حال انجام است. با بهره‌برداری از این طرح مشکل آب شرب ۱۱ شهر و ۱۳روستای چهارمحال و بختیاری با جمعیتی افزون بر ۴۶۰هزار نفر رفع می‌شود.

  • گشایش تصفیه‌خانه فاضلاب فارسان 

تصفیه‌خانه فاضلاب شهر فارسان استان چهارمحال و بختیاری با هزینه ۱۴۸ میلیارد ریال اعتبار روز گذشته با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری در این آیین اظهار کرد: این تصفیه‌خانه فاضلاب دارای کیفیت مطلوب و از استانداردهای زیست‌محیطی برخوردار است. «قدرت‌الله بیگلری» افزود: این طرح، نخستین تصفیه‌خانه در استان است که حذف ازت را در دستورکار قرار داده است.

وی با بیان اینکه در دولت دوازدهم ۹ شهر این استان از ردیف بودجه‌ای ماده ۲۳ برای راه‌اندازی شبکه فاضلاب برخوردار شده‌ است، تصریح کرد: سال گذشته ۳شهر و امسال ۶شهر در دستورکار قرار داده شده است. بیگلری اظهارکرد: عملیات اجرایی طرح شبکه فاضلاب در بخش کیار آغاز شده است و شهرهای چلگرد، ناغان و دشتک نیز ردیف ماده ۲۳ را دریافت کرده‌اند که با پایداری ردیف‌های اعتباری شبکه‌های فاضلاب را در این مناطق ایجاد می‌کنیم.

کد خبر 455348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha