مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار: بازگشایی مدارس با آهنگ دلنشین بوی ماه مهر، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای هم‌نسلان ماست، اما امروز به علت گرانی‌ و بالا بودن هزینه‌های تحصیل، بوی ماه مهر به مشام نمی‌رسد.

«کیف و کفش نو» رویای کودکان، کابوس والدین

بسیاری از خانواده‌ها در این شرایط، قدرت خرید ملزومات مدرسه از جمله کیف و کفش را ندارند. آنها برای خرید یک جفت کفش برای فرزندشان باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه کنند. ارزان‌ترین کیف هم بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. گرانی از یک طرف و بی‌کیفیتی اجناس از سوی دیگر باعث شده است که مردم رغبتی به خرید اجناس نو پیدا نکنند و برای تعمیر کیف و کفش‌های مصرف شده، اقدام کنند. بازار تب و تاب بازگشایی مدارس را ندارد. قیمت‌ها بالا رفته، کیفیت‌ها تنزل یافته و قدرت خرید مردم نیز کم شده است، از این رو بازار کیف و کفش یزد در رکود به سر می‌برد. اصلی‌ترین دلیل این وضعیت، گرانی و مشکلات اقتصادی است که خانواده‌ها به‌ ویژه آنهایی که چند محصل دارند را درگیر کرده است.

  • تعجب از قیمت‌های بالا

یکی از والدین با بیان این‌که برای خرید کفش فرزندانش به بازار مراجعه کرده است، می‌گوید: باعث تعجب است که یک کفش ساده و شاید هم بی‌کیفیت در بازار با قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان پیدا نمی‌شود. «مریم مصطفوی» می‌افزاید: ۳ فرزند محصل دارم و اگر قرار باشد با این قیمت‌ها برایشان کیف و کفش بخرم باید حقوق یک ماه خانواده را به این کار اختصاص دهم؛ در حالی که مستاجرم و این حقوق باید تا پایان ماه برای هزینه‌های زندگی خرج شود. وی ادامه می‌دهد: کاش مسئولان اندکی بازار را کنترل می‌کردند، چون در برخی اجناس از جمله کیف و کفش که تولید داخل است، نباید به اثر تحریم و دلار اشاره کنند. این بانوی یزدی می‌گوید: قبلا نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شد که اجناس را ارزان‌تر می‌فروختند، اما هنوز چنین نمایشگاهی در یزد برپا نشده است تا بتوانیم کیف و کفش فرزندانمان را از آنجا بخریم.

  • بالا بودن قیمت نسبت به استان‌های همجوار

یکی دیگر از شهروندان یزدی اظهار می‌کند: قیمت کیف و کفش در یزد به مراتب بالاتر از استان‌های همجوار از جمله اصفهان است و بسیاری از خانواده‌های یزدی در سفرهای تابستانی خود به استان‌های دیگر این اجناس را خریداری می‌کنند، اما همه مردم این قدرت را ندارند و باید از بازار استان خرید کنند، از این رو باید نظارت‌ها تشدید شود. «ناصر پهلوانی» می‌افزاید: باید ترتیب اثری داده شود تا اجناسی که تولید داخل هستند در بازار ارزان‌تر به فروش برسند.

کسبه باید از سودجویی در این ایام دست بردارند و به سود کمتر قانع باشند؛ چراکه این گرانی‌ها، هم بازار آنها را کساد می‌کند و هم به مردم فشار می‌آورد. وی ادامه می‌دهد: کیف و کفش از ملزومات مدرسه است و بسیاری از دانش‌آموزان به خرید کفش و کیف نو دل خوش کرده‌اند، اما گرانی‌ها مانع تحقق آن می‌شود. باید تلاش کرد که ماه مهر همچنان برای دانش‌آموزان خوشایند باشد. این شهروند می‌گوید: قیمت‌ها در بازار اصلا واقعی نیستند و برخی از کسبه که در طول سال با رکود مواجه بوده‌اند، می‌خواهند در ماه مهر جبران کنند. باید جلوی این افراد گرفته شود.

  • ضرورت جمع‌آوری اجناس بی‌کیفیت

یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به این‌که کیفیت اجناسی که در بازار عرضه می‌شود، بسیار بد است، اظهار می‌کند: چند روز پیش کفش خریداری کردم که یک هفته هم دوام نیاورد و آن را پس دادم. «سمیرا دهقان» ادامه می‌دهد: فروشنده منصف بود و پس گرفت و به جای آن، کفش دیگری به من داد، اما همیشه اینطور نیست، بسیاری از کسبه در نهایت، مشتری را مقصر می‌کنند. وی می‌افزاید: در این بازار که قیمت‌ها سر به فلک کشیده است، وجود اجناس بی‌کیفیت هم قوز بالا قوز است و باید آنها را از بازار جمع‌آوری کرد. این شهروند ادامه می‌دهد: بی‌کیفیتی از یک سو، فروختن جنس به بهانه برند و کیفیت بالا با قیمت‌های گزاف از سوی دیگر اعتماد مردم را نسبت به بازار سلب کرده است. به گفته دهقان، بسیاری از خانواده‌ها چاره‌ای ندارند جز این‌که فرزندان خود را ملزم کنند تا از کیف و کفش قدیمی‌ خود استفاده کنند.

  • قیمت بالا و کیفیت پایین در بازار یزد

رئیس اتحادیه کیف و کفش یزد با بیان این‌که بازار یزد راکد است و امسال شور و حال خرید برای مدرسه در شهر دیده نمی‌شود، می‌گوید: کسبه و مردم از وضعیت بازار راضی نیستند؛ چراکه قیمت‌ها بالا رفته اما کیفیت پایین آمده است. «مسلم یزدی» می‌افزاید: قرار بود نمایشگاهی برای بازگشایی مدارس برپا شود ولی منتفی شد، چون بیشترین فروش مربوط به این ایام است، فروشندگان حاضر نیستند در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت کیف و کفش در آستانه بازگشایی مدارس نسبت به سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است، از این رو قدرت خرید مردم کاهش یافته است و توان خرید ندارند. یزدی اضافه می‌کند: چنین وضعیتی باعث شده است آنان به سمت تعمیر کیف و کفش‌های قدیمی‌ بروند، به طوری که یکی از تعمیرکاران می‌گفت ۴۰۰ کیف برای تعمیر داشته است.

رئیس اتحادیه کیف و کفش یزد با بیان این‌که مردم در تنگنا قرار گرفته‌اند، می‌گوید: در کنار گرانی‌ها، کیفیت‌ نیز به دلیل مواد اولیه نامناسب بسیار پایین آمده است، به طوری که حتی در یک هفته اخیر ۲۰ مورد مرجوعی داشتیم. این مسئول به مشکلات ناشی از عرضه کیف و کفش به نام برندها و نمایندگی‌های خاص اشاره می‌کند و می‌افزاید: بسیاری از این برندها کفش‌ها را از تولیدی‌ها می‌گیرند و چند برابر قیمت می‌فروشند، حتی بعضی از کفش‌ها ۲ مارک دارند که نشان می‌دهد تولید جای دیگری است. یزدی ادامه می‌دهد: مردم می‌توانند تخلفات در زمینه قیمت و کیفیت را به اتحادیه و اتاق اصناف اعلام کنند تا مورد رسیدگی قرار بگیرد. امسال شکایت از فروشگاه‌های متخلف به مراتب نسبت به سال قبل افزایش داشته است. وی از مردم می‌خواهد از مغازه‌های مطمئن خرید کنند و اجناسی که ضمانت‌نامه دارند را خریداری کنند تا دچار دردسر نشوند.

  • تخلف نمایندگی‌های فروش در یزد

یکی از شهروندان یزدی بیان می‌کند: برخی از نمایندگی‌های فروش کفش مطرح کشور که به نظر می‌رسد از لحاظ کیفیت و قیمت مورد اعتماد مردم هستند، این روزها اجناس بی‌کیفیت را چندین برابر قیمت می‌فروشند. «حامد رستمی» می‌افزاید: مردم به این نمایندگی‌ها اعتماد می‌کنند اما در نهایت متوجه می‌شوند که اجناس خریداری‌شده کیفیت لازم را ندارد، اما بسیاری از شهروندان از پیگیری و شکایت صرف نظر می‌کنند چون زمان‌بر است. وی اضافه می‌کند: شرایط برای اعلام شکایت و جریمه متخلفان باید راحت‌تر باشد، چراکه اگر فردی به خاطر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت قرار باشد ۲ تا ۳ روز معطل شود و از کار و زندگی عقب بیفتد، مسلما تمایلی به پیگیری شکایت نخواهد داشت.

  • نظارت ویژه بر بازار 

یاسین دهقان-  یزد- خبرنگار:نظارت بر بازار به مناسبت ماه مهر از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چراکه تقاضا برای خرید افزایش می‌یابد و ممکن است افراد سودجو در این میان از وضعیت سوء استفاده و تخلف کنند. یکی از بازارهایی که در آستانه ماه مهر داغ می‌شود، بازار کیف و کفش است. از این رو نظارت بر واحدهای عرضه این اجناس در یزد تشدید می‌شود. بازرسان در حال رصد بازار برای جلوگیری از تخلفات هستند و شرایط برخورد با متخلفان نیز تشدید شده است.

مسئول بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان یزد با اشاره به تشکیل تیم نظارت ویژه بر بازار کیف و کفش در آستانه بازگشایی مدارس می‌گوید: ۹۸ مورد بازرسی از فروشگاه‌ها انجام شده است که در نهایت به تشکیل ۱۸ پرونده منجر شد. «محسن مظفری زاده» ادامه می‌دهد: ۸ مورد شکایت به دلیل کیفیت نامناسب و قیمت بالا به اتاق اصناف مرکز استان اعلام شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی بیان می‌کند: طرح ویژه بازگشایی مدارس اجرا و تیم‌های تخصصی در اتاق اصناف به مناسبت این ایام تشکیل شده که یکی از این تیم‌های تخصصی در حوزه کیف و کفش است. مسئول بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان یزد می‌افزاید: این برنامه نظارتی از ۱۰ شهریور شروع شده و تا ۱۰ مهر ادامه دارد. گشت‌های مشترک با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه مزبور تشکیل شده که با بازدید از مراکز عرضه، بازار را رصد می‌کنند. این مسئول از برخورد جدی با متخلفان می‌گوید و ادامه می‌دهد: قاضیان تعزیرات حکومتی نیز تیم‌های بازرسی را همراهی و در محل، متخلفان را جریمهمی‌کنند.

مظفری زاده از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف با شماره ۳۶۲۹۱۷۱۹ یا با سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت ارتباط تماس بگیرند. وی می‌گوید: همه گزارش‌های واصله و شکایت‌ها به سرعت مورد پیگیری قرار می‌گیرد و با متخلفان برخورد می‌شود. این مسئول ادامه می‌دهد: امیدواریم با تقویت بازرسی‌ها شاهد کمترین تخلفات در بازار باشیم، اما در این مسیر مردم باید ما را همراهی و گران‌فروشان و کم‌فروشان را به اتاق اصناف معرفی کنند تا تخلفات کاهش یابد. مسئول بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان یزد از همراهی تعزیرات حکومتی برای برخورد با متخلفان بازار در آستانه مهر خبر می‌دهد و می‌گوید: در صورت مشاهده تخلف به سرعت پرونده تشکیل و متخلف جریمه می‌شود. وی می‌افزاید: اتاق اصناف مرکز استان تمام تلاش خود را به کار بسته است تا اجناس با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برسد.

کد خبر 455344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha