مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

مریم رضوی-  قم - خبرنگار: وضعیت بیماری‌های دام و طیور در استان قم در سال‌های گذشته افت و خیزهای بسیاری داشته است. مسأله آنفلوانزا در طیور و تب برفکی در دام به یکی از چالش‌های اساسی تولید صنعتی گوشت و شیر تبدیل شده است.

آفت بیماری در صنعت دام و طیور قم
  • ورشکستگی دام‌ها

«حسین نوش آبادی» یکی از دامداران شهرک لبن است که امسال از تب برفکی حدود ۲۰۰ میلیون تومان خسارت دیده است. او می‌گوید: واکسن فرانسوی مریال در گذشته مشکلات دامداران را حل می‌کرد، اما دیگر وارد نمی‌شود. شهرک لبن چند ماه است که با تب برفکی دست و پنجه نرم می‌کند اما مشکل همچنان باقی است. این دامدار قمی شرایط غیراستاندارد ساخت شهرک لبن و غیرمکانیزه بودن دامداری‌ها در قم را هم یکی از دلایل شیوع بیماری‌ها و خسارت به دامدارها می‌داند که موجب شده بسیاری از آنها در آستانه ورشکستگی باشند.

«عبدالرضا کفایتی» هم از دیگر کسانی که است در شهرک لبن قم امرار معاش می‌کند. وی اظهار می‌کند: اینجا سال ۸۴ حدود ۱۳۰ دامدار فعال بودند، اما الان ۶۰ نفر بیشتر نیستند. دامداران از اسفند سال ۹۷ درگیر تب برفکی هستند و مشکل از تزریق واکسنی بود که موثر واقع نشد. بهتر است بگویم نزدیک ۱۵ سال است اینجا رسیدگی درست ندارد.  وی هم معتقد است بین ۲ دامداری باید هزار متر فاصله باشد اما طراحی شهرک لبن طوری است که این استاندارد را لحاظ نکرده است. از طرفی آب تصفیه نشده و شور شهرک مشکل دیگر دامداران است و از میان همه مشکلات بدترینش به تهیه نهاده مربوط می‌شود.

  • کنترل بیماری‌های واگیردار کمتر است

«عباس شیبانی» اولین گاودار شهرک لبن است که از ۲۰ سال پیش تاکنون در این شهرک دوام آورده است. او یک بار سال ۸۹ و یک بار امسال از تب برفکی آسیب دیده و معتقد است وقتی مسئولان دامداران را مجبور به بودن در یک شهرک کرده‌اند به این معنی است که باید این مشکلات را کنترل کنند. وی تأکید می‌کند: دام‌هایم را واکسینه کردم، اما ۱۵ روز بعد درگیر تب برفکی شدند. دارویی برای گاو استفاده کردم تا تبشان را کنترل کنم که ۵۰ درصد دام را دچار مشکل کرده است. دام‌پزشکی در بیماری‌های مشترک انسان و حیوان به ما فشار می‌آورد و ما هم همکاری می‌کنیم، اما در بیماری‌های واگیردار دامی این حساسیت را ندارند.

دامداران شهرک لبن همچنین از ضعف حمایت‌های بیمه‌ای هنگام بروز خسارت گلایه داشتند و به نظر می‌رسد با وجود این مشکلات، همچنان پیشگیری بهترین راه باشد. «محمد بیگ محمدی» از دامداران جعفریه است. او هم از وضعیت بیماری دام گلایه دارد.    جعفری می‌گوید: مدام به دلیل بیماری در حال خسارت دیدن هستم و با توجه به گرانی نهاده‌ها و هزینه‌های دیگر، خسارت به دام موضوعی غیرقابل‌تحمل است. وی با اشاره به توقعی که از دام‌پزشکی در این موضوعات وجود دارد بیان می‌کند: باید پیشگیری از وقوع بیماری صورت بگیرد تا سرمایه‌ها این گونه تلف نشوند.

  • کاهش کانون تب برفکی

مدیر کل دام‌پزشکی استان قم اما معتقد است که با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، مشکلی در تأمین واکسن‌ها و داروها در قم وجود ندارد. «محمد مهدی رفیعی» با بیان این‌که در سال گذشته بیش از ۱۵ فعالیت در زمینه دام‌پزشکی در استان قم برای اولین بار در کشور شکل گرفته می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین اقدامات این اداره در سال گذشته کنترل بیماری آنفولانزا بود که در سال ۹۶ بسیاری از مرغ‌های تخم‌گذار را درگیر خود کرده بود. وی با بیان این‌که در سال گذشته هیچ موردی از آنفولانزای مرغی در استان قم مشاهده نشده است بیان می‌کند: به منظور جلوگیری از شیوع آنفولانزای مرغی در سال گذشته اقداماتی از قبیل واکسیناسیون طیور، ممیزی واحدهای مرغداری و آمایش واحدها، آموزش مرغداران و برخورد قاطع با واحدهای غیرمجاز انجام گرفت.

رفیعی بیان می‌کند: در ۳ ماه نخست امسال در استان تلفات مرغ کاهش داشته است. مدیر کل دام‌پزشکی استان قم وضعیت تب برفکی در سال ۹۶ را حادتر از امسال می‌داند و می‌گوید: از ابتدای سال ۹۷ به منظور جلوگیری از شیوع تب برفکی در ۲ بخش مجتمع‌ها و جعفریه آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه شد و به موجب آن شاهد کاهش کانون تب برفکی در استان بودیم. وی بیان می‌کند: در ۴ ماه نخست امسال کانون تب برفکی در سطح استان کاهش قابل توجهی داشته است. مدیر کل دام‌پزشکی استان قم اظهار می‌کند: جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیردار اقدامی دو طرفه است که در یک سو دام‌پزشکی و در سوی دیگر مرغداران قرار دارند و برای جلوگیری از شیوع بیماری نه فقط مرغداران بلکه کارگران نیز باید آموزش‌های لازم را ببینند.

کد خبر 455206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha