دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
۰ نفر

بهناز رحیمیان - خبرنگار: سرپرست سازمان اجتماعی ـ فرهنگی شهرداری مشهد از اجرای کلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی در ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده در مشهد خبر داد.  

محمدمحسن مصحفی

«محمدمحسن مصحفی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که شهرداری مشهد علاوه بر وظایف ذاتی خود در حوزه فرهنگی و ترافیک نیز فعالیت دارد، گفت: طرح کلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی در ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده نتیجه گفت‌وگو با اهالی فن و دانشگاهیان در مشهد است. در این طرح عابران به عبور از محل خط‌کشی‌شده و رانندگان نیز به رعایت حق تقدم عابران تشویق می‌شوند. وی مصدومیت ۱۰ هزار نفر را در تصادفات شهری مشهد در سال گذشته حاصل بی‌توجهی رانندگان به رعایت قانون دانست و افزود: از این تعداد ۸ هزار نفر عابر پیاده بودند که نشان‌دهنده نبود امنیت در خیابان‌های مشهد برای عابران پیاده است.

سرپرست سازمان اجتماعی ـ فرهنگی شهرداری مشهد با تاکید بر اصلاح زیرساخت‌های ترافیکی در شهر مشهد اظهار کرد: ایجاد خط‌کشی، تابلوهای هشداردهنده و اصلاح هندسی در خیابان‌ها از اقداماتی است که می‌تواند در ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده تاثیر بسزایی داشته باشد و حوزه معاونت عمران و حمل‌ونقل شهرداری در این مورد پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. مصحفی با اشاره به اجرای طرح ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده در ۳ منطقه مشهد به صورت پایلوت توضیح داد: اجرای این طرح از نیمه مهرماه در ۳ محور بلوار امامت به بلوار آموزگار، میدان شهدا تا چهارراه لشکر و خیابان بهار تا میدان فلسطین آغاز خواهد شد و به تدریج در سایر نقاط شهر فراگیر می‌شود.

وی در ادامه گفت: آموزش رانندگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد در اولویت این طرح قرار دارد و انتظار می‌رود این قشر از اولین رعایت‌کنندگان این قانون باشند همچنین سایر رانندگان خودروهای مرتبط با حوزه شهرداری مانند رانندگان تاکسی در این امر پیش‌قدم خواهند بود. این مسئول با اشاره به مکانیزم‌های تشویقی و تنبیهی در اجرای این طرح گفت: ابتدای اجرای طرح افرادی که قوانین را رعایت نکنند اخطار پیامکی دریافت می‌کنند و در فازهای بعدی از طریق مبادی قانونی برخوردهای جدی‌تر برای خاطیان در نظر گرفته شده است. مصحفی یادآور شد: موفقیت در اجرای این طرح می‌تواند مشهد را به عنوان یک برند و آوازه در توانمندی و فرهنگ ارتقایافته شهروندی در کشور معرفی کند.

  • فوت ۱۳۰ عابر پیاده در سال گذشته

مدیر کلان پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده نیز در این نشست بیان کرد: در سال ۹۷ حدود ۵۶ درصد از کشته‌شدگان تصادفات درون‌شهری، معادل ۱۳۰ نفر، عابران پیاده بوده‌اند. این آمار در مقایسه با سایر شهرهای دنیا با جمعیت مشابه مشهد که یک نفرکشته بوده است، آمار معناداری است!  
«علیرضا مازاریان» با تاکید بر این‌که حق تقدم همیشه با عابر پیاده است، گفت: حتی اگر عابر پیاده از خط‌کشی عبور نکند باید به عنوان یک جرم، جریمه مالی برای او در نظر گرفته شود و نباید در اثر تصادف مجروح یا فوت شود. وی با اشاره به عوامل موثر در تصادفات شهری ادامه داد: توجه نکردن رانندگان به جلو و سرعت زیاد از عوامل مهم تصادفات شهری محسوب می‌شود. در این باره میانگین سرعت مجاز ۶۰ کیلومتر و دادن مجوز به هر دلیل برای تحقق این میزان سرعت مساله بغرنجی به نظر می‌رسد، زیرا در برخورد خودرو با این سرعت به عابر پیاده تا ۹۰ درصد احتمال فوت وجود دارد.

مدیر کلان پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده از راه‌اندازی کمپین «خط عابر؛ خط زندگی» خبر داد و افزود: نخستین رویداد این کمپین به عنوان یک رویداد شهری در ضلع غربی پارک ملت در حال برگزاری است. همچنین در مناطق پایلوت اجرای طرح ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده، فعالیت‌های هنری مانند تئاترهای خیابانی و نیز حضور منظم و متفاوت پلیس و همکاری دستگاه‌ها و سازمان در نظر گرفته شده است. مازاریان در ادامه گفت: فعالیت‌های آموزشی در خصوص این طرح مستمر بوده و با محوریت گروه‌های مختلف مانند کودکان، نوجوانان، گروه‌های مرجع دینی، نیروهای مردمی داوطلب، دانشجویان، سمن‌ها و پرسنل مرتبط با شهرداری صورت می‌گیرد.

کد خبر 455178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha