یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۴
۰ نفر

سیاوش فلاح‌پور ـ خبرنگار: دومین آزمون دمکراسی انقلاب تونس با رقابت میان ۲۴نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است؛ نامزدهایی که از میان ۹۷گزینه داوطلب، موفق به تأیید صلاحیت و شرکت در انتخابات شده‌اند.

تونس

لیست متنوع نامزدها نشان می‌دهد تقریبا تمام گرایش‌های غالب سیاسی-اجتماعی در جامعه تونس در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حضور دارند؛ از جریانات اسلامی گرفته تا گروه‌های سکولار. رقابت تمام‌عیار گروه‌های سیاسی تونس در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کشورهای عربی طی سال‌های گذشته شاهد بحران‌های بی‌سابقه‌ای برای انتقال قدرت بوده‌اند؛ از آشوب‌های امنیتی گرفته تا کودتا و حتی جنگ داخلی.

به این ترتیب آنچه امروز در تونس می‌گذرد دست‌کم برای جهان عرب فراتر از یک انتخابات ریاست‌جمهوری بوده و در حکم نوعی الگو به‌شمار می‌رود؛ انقلابی که موفق شد ثبات کشور را حفظ و زمینه را برای دمکراسی فراهم کند. اگرچه نظرسنجی‌های دقیقی از میزان رأی احتمالی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تونس در دست نیست اما نشانه‌های اولیه گویای برتری قابل توجه آرای ۵نامزد اصلی نسبت به سایر رقباست. با این حال برخی رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند انتخابات دومرحله‌ای خواهد بود.

  • نبیل القروی

این تاجر ۵۶ساله تونسی را می‌توان پدیده انتخابات ریاست‌جمهوری تونس دانست. اگرچه خط و ربط سیاسی او مشخص است اما از اساس هویتی سیاسی نداشته و بیشتر در کسوت یک سرمایه‌دار فعال در حوزه شبکه‌های رسانه‌ای شناخته می‌شود. او ازجمله تجاری بود که نقش مهمی در تأسیس حزب ندای تونس (مهم‌ترین جریان سیاسی سکولار تونس) داشت اما در سال۲۰۱۴ از این حزب جدا شد و حزب خود را با عنوان قلب تونس تأسیس کرد. ابتدای سال‌جاری پرونده فساد مالی و پولشویی القروی و برادرش در دادگستری تونس به جریان افتاد اما تاکنون بی‌نتیجه مانده است. شعار انتخاباتی: من نامزد تونسی‌های فراموش‌شده هستم و اولویتم، مبارزه با فقر خواهد بود.

  • عبدالفتاح مورو

او از پشتیبانی قدرتمندترین حزب تونس برخوردار است؛ النهضه؛ جریانی اسلامگرا که عبدالفتاح مورو ازجمله مؤسسین آن بوده است. این حزب که شاخه تونسی اخوان‌المسلمین شناخته می‌شود برخلاف برادران مصری خود در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از انقلاب در تونس شرکت نکرد. با این حال اکنون النهضه رویکرد دیگری را در پیش گرفته است. عبدالفتاح مورو ۷۱ساله که ۲سال سابقه زندان در نظام زین‌العابدین بن‌علی را دارد، پیش از این با حمایت حزب النهضه در سال۲۰۱۴ با رأی بالایی وارد مجلس نمایندگان مردم شد.
شعار انتخاباتی: نامزدی من نه صرفا از طرف حزب النهضه، بلکه از طرف تمام کشور است.

  • عبدالکریم الزبیدی

او یک سیاستمدار نظامی است؛ اگرچه کفه ترازویش همواره به سوی نظامی‌گری متمایل بوده است. الزبیدی ۶۹ساله در مقاطع مختلفی قبل و بعد از انقلاب تونس در منصب وزیر دفاع فعالیت داشته است. او روابط بسیار نزدیک با قاید السبسی، رئیس‌جمهور سابق تونس داشته و به نوعی میراث‌دار او شناخته می‌شود. از سوی دیگر بخش مهمی از حزب ندای تونس که تمایلی به حمایت از یوسف الشاهد ندارند از الزبیدی پشتیبانی می‌کنند. همچنین به‌نظر می‌رسد بخشی از قدرت‌های منطقه‌ای مخالف انقلاب تونس نیز تمایل دارند او پیروز انتخابات باشد. شعار انتخاباتی: تعهد می‌دهم سفارت تونس در سوریه را تا پیش از ۲۰مارس۲۰۲۰ بازگشایی کنم.

  • منصف المرزوقی

رئیس‌جمهور غیرمنتخب؛ المرزوقی ۷۴ساله اصلی‌ترین دوگانه جریانات اسلامی در انتخابات را تشکیل داده است تا جایی که راشد الغنوشی، رهبر حزب اسلامگرای النهضه (حامی عبدالفتاح مورو) رسما از وی خواسته به نفع نامزد این حزب از رقابت‌ها کناره‌گیری کند. منصف المرزوقی ازجمله مبارزین سیاسی است که بعد از پیروزی انقلاب به‌مدت ۳سال ریاست دولت تونس را بر عهده گرفت اما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۱۴ مقابل قاید السبسی شکست خورد. او همواره امارات و عربستان را برای توطئه در این انتخابات متهم می‌کند.
شعار انتخاباتی: زنان و مردان تونس در جریان انقلاب بخش اول رسالت آزادی تاریخی را محقق کردند؛ حالا نوبت بخش دوم است.

  • یوسف الشاهد

مدیر جوان؛ الشاهد ۴۴ساله جوان‌ترین نخست‌وزیر تونس تا به امروز است. او پیش از این به‌عنوان یکی از مدیران جوان حزب ندای تونس شاخته می‌شد اما در اثر اختلافات با فرزند قاید السبسی، ناچار به ترک این حزب شده و حزب خود با عنوان زنده باد تونس را تاسیس کرد؛ اگرچه هم‌اکنون همچنان حمایت مالی و سیاسی اصلی برای او از طریق بدنه حزب ندای تونس تامین می‌شود. الشاهد در حقیقت نماینده طیفی از جریانات سکولار و حامی نظام سابق تونس است که تمایل چندانی نسبت به روی کار آمدن نظامیان ندارند.
شعار انتخاباتی: می‌خواهم از نظام قدیم جدا شده و امید واقعی برای تغییر را در اختیار جوانان قرار دهیم.

از میان ۲۴نامزد انتخابات، عبیر موسی ۴۴ساله از حزب قانون آزاد و سلمی اللومی ۶۳ساله از حزب امید (وزیر گردشگری کنونی) تنها نامزدهای زن انتخابات ریاست‌جمهوری تونس به‌شمار می‌روند. میانگین سنی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تونس ۵۹سال است.

کد خبر 455067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha