مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
۰ نفر

فتانه احدی-  البرز - خبرنگار: بهره‌گیری از طرح‌های گرافیکی برای ارائه پیام‌ها و مفاهیم تصویری گوناگون از گذشته تا امروز در میان جوامع و فرهنگ‌های مختلف مرسوم بوده است. هنری که از تلفیق تصاویر، خطوط، واژه‌ها و ایده‌های خلاقانه متولد شده است و در پیچیدگی‌های دنیای امروز به موازات نیاز جامعه در حال گسترش است.

رونق بازار کسب و کار به کمک گرافیک

با این وصف نقش و جایگاه گرافیک در جامعه امروز به عنوان شاخه‌ای از هنر که علاوه بر جنبه‌های کاربردی گسترده، ارتباط تنگاتنگی نیز با عنصر خلاقیت دارد، غیر قابل انکار است.  بنابراین برنامه‌ریزی برای متقاضیان ورود به این عرصه برای جهت دادن استعدادها و پرورش ایده‌های خلاقانه آنها، از همان دوره‌های آغازین تحصیلی و پایه ضروری است. موضوعی که با توجه به تقاضای روزافزون دانش‌آموزان و دانشجویان برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل در این رشته اهمیت مضاعفی می‌یابد.

  • اهمیت خلاقیت در رشته گرافیک

مدرس دانشگاه و پیشکسوت رشته گرافیک با تاکید بر اهمیت و لزوم تقویت نگاه خلاقانه در دانشجویان این رشته می‌گوید: گرافیک را بیشتر به عنوان یک رسانه می‌شناسم که کارکرد آن انتقال پیام است؛ هرچند می‌تواند مفاهیم فرهنگی را نیز دربربگیرد. «عباس علیزاده» ادامه می‌دهد: اگر هنرجویی در این عرصه از خلاقیت برخوردار باشد و بتواند کار خود را با ایده‌های جالب همراه کند، اثری هنرمندانه ارائه کرده است. علاوه بر این یک هنرمند فعال در عرصه گرافیک باید دارای هوش بالا و معلومات بسیاری در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد.

وی با اشاره به جایگاه هنر گرافیک در البرز اضافه می‌کند: در جلساتی که در مورد گرافیک در استان برگزار می‌شود، دانشجویان حضور رضایت‌بخشی دارند و اشتیاق بسیاری در آنها می‌بینم. امیدوارم که این استقبال نه‌تنها در البرز، بلکه در کل جامعه گسترش یابد؛ زیرا سواد تصویری و شکلی در جامعه ما در حد مطلوبی نیست. علیزاده می‌گوید: با توجه بیشتر به موضوع گرافیک، نگاه جامعه می‌تواند به این قضیه عمیق‌تر شود تا بر این اساس بتوانیم فهم زیبایی‌شناسی اشکال را نیز برای نسل‌های آینده به جا بگذاریم. هم‌اکنون مشکل بسیاری از گرافیست‌ها این است که ایده‌های گوناگونی در ذهن ندارند. این در حالی است که برخورداری از ایده و فکر خام یکی از ضروریات این رشته است و در مقابل فقدان خلاقیت به ایجاد مشکل منتهی می‌شود.

این مدرس باتجربه گرافیک ادامه می‌دهد: هم‌اکنون یکی از دغدغه‌های موجود این است که در دانشگاه‌ها نیز به دلیل مشاهدات ناکافی، میزان اندک مطالعه و عدم سرکشی به کتاب‌های تصویری نوعی فقر ذهنی به وجود آمده است. با سرزدن به موزه‌ها، نگاه کردن به کتاب‌های تصویری و به طور کلی تمرین خوب دیدن، می‌توانیم این وضعیت را بهبود ببخشیم.

  • هدایت گرافیست‌ها در مسیر صحیح

دیگر مدرس دانشگاه و مدیر هنرستان هنرهای زیبای کرج می‌گوید: گرافیک رشته جذابی است، اما افرادی که جذب این رشته می‌شوند شناخت درستی از آن ندارند و از طرفی دانشجویانی که در این رشته به تحصیل مشغولند در مسیر درستی هدایت نمی‌شوند. «سجاد فروغی» ادامه می‌دهد: یکی از ایرادات اصلی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که سیستم انتخاب مدرسان پایه درستی ندارد و من معتقدم که صرف داشتن مدرک کارشناسی ارشد ملاک خوبی برای تدریس نیست، بلکه سوابق کاری و فعالیت‌های حرفه‌ای است که تعیین می‌کند چه کسی صلاحیت تدریس را دارد.

وی اضافه می‌کند: در سال‌های گذشته رشته گرافیک به اندازه کافی شناخته‌شده نبود و به‌ندرت پیش می‌آمد که فردی با این رشته آشنایی داشته باشد؛ اما با تغییراتی که انجام شد، این روزها گرافیک به یک رشته همه‌گیر و پرطرفدار تبدیل شده است. از طرفی به موازات صنعتی شدن و پیشرفت تجارت، گرافیک که ابزار معرفی محصول است، نیز رشد پیدا کرده و می‌تواند موجب رونق بازار کسب و کار شود.

فروغی می‌گوید: جذابیت‌های این رشته موجب شده تا متقاضیان زیادی به ادامه تحصیل در آن گرایش پیدا کنند و همان‌طور که در دانشگاه‌ها و مدارس زیادی به تدریس این رشته پرداخته می‌شود، تعداد خروجی فارغ‌التحصیلان این رشته نیز بسیار بالا باشد. اما با این همه معتقدم که اگر متقاضیان این رشته به صورت جدی به آن نگاه کنند و هدفمند وارد این عرصه شوند، بدون شک به موفقیت می‌رسند؛ زیرا یک بخش گرافیک در ارتباط با صنعت و تجارت و بخش دیگر آن فرهنگی است و نیاز فرهنگی به این رشته بالاست.  

وی عنوان می‌کند: اکنون مهم‌ترین معضل در این رشته کپی‌برداری از آثار بزرگان گرافیک است. معتقدم که اگر دانش‌آموزان از همان ابتدای ورود به این رشته از آثار بزرگان گرافیک فقط به عنوان یک راهنما استفاده کنند، ما دیگر با معضلی به نام کپی‌برداری در این ابعاد گسترده روبه‌رو نمی‌شویم. این فعال و مدرس گرافیک با اشاره به ظرفیت‌های البرز در جذب نیروی فارغ‌التحصیل گرافیک به بازار کار این رشته می‌گوید: می‌توان گفت با توجه به وضعیت رو به رشد کرج در ابعاد مختلف، بخش زیادی از فارغ‌التحصیلان در آینده امکان وارد شدن به بازار کار را دارند، اما این ظرفیت‌ها هنوز به فعلیت نرسیده‌اند. به نظر من ظرفیت‌های کرج در این زمینه به اندازه‌ای بالاست که می‌توان انجمن‌های بیشتری در زمینه گرافیک تاسیس کرد. همه این مسائل نیازمند این است که مسئولان نیز دید خود را به هنر شهری ارتقا دهند.

  • ضرورت افزایش برپایی نمایشگاه‌ها

یکی از دانشجویان البرزی رشته گرافیک می‌گوید: گرافیک رشته‌ای است که ۵۰ درصد آن هنر و ۵۰ درصد دیگر آن دربرگیرنده موضوعاتی همچون بازرگانی، صنعت، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی است. می‌توان گفت این رشته به‌شدت با مخاطب درگیر است و کسی که کار گرافیک انجام می‌دهد باید شناخت خوبی از جامعه، مردم و قشری که برای آنها کار می‌کند داشته باشد.

«مریم عزیزی» با اشاره به کمبودها و مشکلاتی که هنرمندان این رشته در البرز با آن روبه‌رو هستند، ادامه می‌دهد: نزدیکی کرج به پایتخت نتایج نامطلوبی دربرداشته است، زیرا همه نمایشگاه‌ها و مراکز هنری در تهران متمرکز شده‌اند و درنتیجه هنرمندان کرج بیشتر برای شرکت در رویدادهای هنری و نمایشگاه‌های تهران تمایل نشان می‌دهند. وی اضافه می‌کند: این شرایط محدودیت‌هایی را برای دانش‌آموزان و دانشجویانی که در رشته گرافیک تحصیل می‌کنند ایجاد کرده؛ زیرا ما نیاز داریم که به صورت مداوم از نمایشگاه‌ها و آثار گرافیست‌های مختلف باخبر شویم. فراهم نبودن زمینه این موضوع نیز مانع ارتقای دید هنری و شکوفایی استعدادهای گرافیست‌های جوان استان می‌شود. در نتیجه فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار در رشته گرافیک با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

کد خبر 455065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha