مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

آوا صادق-  اراک-خبرنگار: با توجه به این‌که مرکزی یکی از استان‌های صنعتی و کارگرنشین است حوادث ناشی از کار میان کارگران آن بیشتر و تهدیدکننده است. با این وجود می‌توان گفت این مسأله به یکی از معضلات اصلی و مهم این قشر و کارفرمایان آنها تبدیل شده است.

داربست‌های محکم ایمن زیر پای کارگران

رعایت ایمنی در محیط‌های کاری و آموزش‌های لازم در این زمینه در ابتدا به کارفرمایان و سپس به کارگران می‌تواند در کاهش حوادث ناشی از کار تأثیرگذاری بسیار زیادی داشته باشد. البته ضرورت توجه به این مسأله در اراک، ساوه و دلیجان با توجه به این‌که بیشترین تعداد واحدهای صنعتی را دارا هستند بیشتر احساس می‌شود. با توجه به اقدامات انجام شده و تقویت واحدهای ایمنی در محیط‌های کار و همچنین آموزش‌های لازم به کارگران در زمینه نحوه صحیح انجام کارها امسال تعداد حوادث ناشی از کار در استان مرکزی به‌ویژه در واحدهای صنعتی براساس آمار ارائه شده از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاهش داشته است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

  • فعال بودن واحدهای ایمنی در صنایع استان

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مسئولان ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت کار استان مرکزی با اشاره به جایگاه و ضرورت فعالیت این انجمن در کاهش حوادث کار به خصوص در مراکز صنعتی می‌گوید: این انجمن با برگزاری نشست‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی که در زمینه آشنایی کارگران با محیط‌های کار و حوادث ناشی از محیط‌های کار برگزار کرده، تا حد زیادی در کاهش این حوادث اثرگذار بوده است.

«ابوالفضل تکلو» بیان می‌کند: بیشترین میزان حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی و کمبود مسئول ایمنی در کارگاه‌های مربوط به این بخش است، به نحوی که نیمی از فوتی‌های مربوط به کارگاه‌های ساختمانی به دلیل نبود آموزش‌های لازم و مسئول ایمنی در کارگاه‌ها صورت می‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: در واحدهای صنعتی استان با توجه به این‌که یکی از قطب‌های بسیار مهم صنعتی کشور محسوب می‌شود واحدهای ایمنی فعال و پویاست. همچنین فعالیت این واحدها با استفاده از ظرفیت نیروهای توانمند و آموزش دیده انجام می‌شود و توانسته حوادث ناشی از کار در واحدهای صنعتی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مسئولان ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت کار استان مرکزی می‌افزاید: حضور مسئول ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی برای حفظ سلامت و جان کارگران و جلوگیری از حوادث ناشی از کار باید مورد توجه جدی قرار گیرد. زیرا بیش از ۸۰ درصد حوادث ناشی از کار در این کارگاه‌ها به دلیل رفتارهای ناایمن و نبود مسئول ایمنی در این بخش‌ها اتفاق می‌افتد. تکلو در ادامه با اشاره به این‌که پیمانکاران باید گواهی صلاحیت داشته باشند اظهار می‌کند: علاوه بر داشتن این گواهی، آموزش کارگران، تأمین امنیت و ایمنی وسایل و تجهیزات سنگین پروژه‌های ساختمانی و نظارت بر عملکرد کارگران به منظور کاهش حوادث کار از مهم‌ترین وظایف پیمانکاران است که باید مورد توجه قرار گیرد.

  • کاهش حوادث کار با تقویت طرح خودبازرسی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این مورد می‌گوید: حوادث ناشی از کار در استانی مانند مرکزی که دارای بیش از ۲۰۸۸ واحد صنعتی است و ساخت و سازهای عمرانی نیز در آن بسیار است توجه جدی و بیشتری را می‌طلبد که در این راستا با تلاش‌های انجام شده، امسال نسبتبه سال گذشته حوادث ناشی از کار کاهش چشمگیری داشته است، به نحوی که حوادث ناشی از کار در این استان از ۱۲۴ مورد در سال گذشته به ۹۸ مورد رسیده است.

«محمدتقی آبایی هزاوه» بیان می‌کند: این آمار بیان‌کننده اقدامات اثرگذار و آموزش‌های کارشناسانه به کارگران در محیط‌های کاری و رعایت ایمنی و بهداشت در این محیط‌ها بوده است. وی در ادامه با اشاره به بالا بودن حوادث ناشی از کار در میان کارگران ساختمانی ادامه می‌دهد: سقوط از ارتفاع در میان کارگران ساختمانی بیشترین میزان حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده که به منظور کاهش حوادث کار در بخش ساختمانی باید سازوکارها و تدابیر لازم اتخاذ شود و در این بخش نیز تمهیدات لازم مانند آموزش و تجهیز باید مانند واحدهای صنعتی جدی گرفته شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی می‌افزاید: در این راستا نظارت و بازدید از کارگاه‌های ساختمانی استان با جدیت انجام می‌شود و به واحدهایی که به مسائل و نکات ایمنی به‌ویژه ایمنی فردی بی‌توجه هستند، ابتدا اخطار داده می‌شود و اگر در بازدیدهای بعدی مشکل این واحدها رفع نشده باشد با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و با دستور قضایی کارگاه آنها تعطیل می‌شود. آبایی اظهار می‌کند: فعال شدن و تقویت طرح خودبازرسی در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی استان، تقویت حوزه آموزش و آشناسازی کارگران و کارفرمایان با حوادث کار به‌ویژه در حوزه کارگاه‌های ساختمانی می‌تواند در زمینه کاهش حوادث ناشی از کار در استان بسیار اهمیت داشته باشد.

  • کاهش حوادث کار در کارگاه‌های ساختمانی 

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی با اشاره به این‌که ۸۵ درصد حوادث ناشی از کار به دلیل بی‌توجهی کارگران به مسائل ایمنی رخ می‌دهد می‌گوید: در سال‌های اخیر بی‌توجهی به نکات ایمنی در حین کارهای خطرناک بیشترین میزان حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده است. «عنایت‌اله انصاری» بیان می‌کند: در استان مرکزی با ایجاد انجمن صنفی مسئولان ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت، اقدامات خوبی برای کاهش حوادث ناشی از کار در واحدهای صنعتی استان انجام شده و آموزش‌های بسیار خوبی از طریق کارشناسان به کارگران داده شده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بحث حوادث و خطرات ناشی از آن ادامه می‌دهد: بیشترین مشکل در بحث حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است که از مهم‌ترین مشکلات این بخش می‌توان به نبود آموزش لازم برای کارگران، کمبود تجهیزات و امکانات پیشرفته و بی‌توجهی کارفرمایان و در برخی موارد کارگران مربوط دانست. رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی می‌افزاید: بیشترین حوادث کارگری که برای کارگران اتفاق می‌افتد شامل سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، برق‌گرفتگی و... است که قطعاً حضور مسئول ایمنی در کارگاه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به کارگران می‌تواند در زمینه کاهش این حوادث تأثیرگذاری بسیار زیادی داشته باشد. انصاری اظهار می‌کند: می‌توان با رعایت اصول ابتدایی ایمنی و با قرار دادن یک مسئول ایمنی در کارگاه و دادن آموزش‌های لازم به کارگران، درصد بالایی از حوادث ساختمانی و حتی تلفات جانی که کارگران ساختمانی را تهدید می‌کند کاهش داد.

کد خبر 455062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha