مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

فاطمه کاظمی-  همدان ـ خبرنگار : از ۲ ماه پیش طرح تشکیل شورای اجتماعی محلات در ۴ محله کوی کوثر در منطقه ۴، کوی جولان در منطقه ۳، کوی محمدیه در منطقه ۲ و شهرک مدرس در منطقه یک با هدف افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری همدان اجرایی شده است.

شورای اجتماعی محلات؛ یک گام به جلو

تا چند وقت دیگر شورای اجتماعی ۸ محله سعیدیه بالا و کوی خاتم در منطقه یک، صدف و آقاجانی‌بیک در منطقه ۲، شهرک مدنی و زمین شهری در منطقه ۳ و منوچهری و کوی الوند نیز فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. پیشنهاددهندگان و مجریان این طرح معتقدند اگر پیش‌بینی‌هایشان درست از آب دربیاید، با سپردن بخش زیادی از مدیریت شهری به شهروندان در قالب شورای اجتماعی محلات، علاوه بر این‌که مشارکت شهروندان در مدیریت شهری افزایش خواهد یافت، مسائل و مشکلات محلات نیز با طی‌ کردن مراحل اداری کمتری حل خواهد شد و طرح‌ها و پیشنهادها در مدت‌زمان کمتری به نتیجه خواهد رسید.  

  • فعالیت در ۴ محله

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان به همشهری می‌گوید: شوراهای اجتماعی ۴ محله کوی کوثر در منطقه ۴، کوی جولان در منطقه ۳، کوی محمدیه در منطقه ۲ و شهرک مدرس در منطقه یک از ۲ ماه پیش فعالیت رسمی خود را آغاز کرده‌اند و در حال انجام کارهای مختلف در محله خود هستند. مهم‌ترین فعالیت این شوراها تهیه یک فهرست کامل از مسائل و مشکلات محله است.  

رضوان سلماسی بیان می‌کند: ۲ محله از این ۴ محله به صورت مستقیم در فعالیت‌های اجتماعی وارد شده‌اند. شورای اجتماعی شهرک مدرس در کنار دبیرخانه شهر دوستدار کودک سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری برنامه گذر کودک را اجرایی کرد. این برنامه در محله جولان نیز برگزار شد و روز شاد و مفرحی را برای کودکان این محلات فراهم آورد. در کل، شورای اجتماعی محله جولان در فعالیت‌های اجتماعی حرکت رو به جلویی داشته است. وی ادامه می‌دهد: کوی محمدیه در کنار سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری در تقویت فرهنگسرای حکمت گام برداشته و در این زمینه جلسات مشترکی با شهرداری منطقه ۲ برگزار کرده است. در کوی کوثر نیز شورای اجتماعی محله در حال تدوین سند محله است.

  • تشکیل شورا در ۸ محله جدید

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان از آغاز ثبت‌نام برای تشکیل شورای اجتماعی در ۸ محله دیگر خبر می‌دهد و می‌گوید: از ۲۰ روز پیش اطلاع‌رسانی برای این موضوع در ۸ محله از ۱۲ ناحیه شهری آغاز شده است تا در هر ناحیه حداقل یک شورای اجتماعی محله فعال شود. کار ثبت‌نام علاقه‌مندان انجام شده است و پرونده این افراد بررسی می‌شود و بعد از گذراندن دوره آموزشی، این افراد رسما فعالیت خود را در شورای اجتماعی محله خود آغاز می‌کنند.  سلماسی خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی ما این است که با آغاز فعالیت شورای اجتماعی این ۸ محله تا پایان سال در زمینه پیشبرد طرح شورای اجتماعی آنها پیشرفت خوبی داشته باشیم. ضمن این‌که در حال حاضر بسیاری از محلات به تشکیل شورای اجتماعی علاقه‌مندند و معتمدان محل در این زمینه به ما کمک می‌کنند.  

  • طرح بلندمدت

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان اهتمام ویژه‌ای به تشکیل شوراهای اجتماعی محلات داشت و آینده خوبی برای آن تصور می‌کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا به آنچه در ذهنتان بود رسیده‌اید، می‌گوید: نمی‌توان به این موضوع نگاه کوتاه‌مدت داشت چون طرح در بلندمدت نتیجه خواهد داد. تجربه کاری اعضای شوراهای اجتماعی محلات و نحوه تعامل شهرداری با این مجموعه در موفقیت آنها بسیار موثر است. اعتقادی که شهروندان به اهمیت مشارکت در مدیریت شهری پیدا می‌کنند نیز مهم است. شهروندان باید باور کنند مشارکت آنها در این زمینه موثر است. اما همین که اعضای محلات مختلف به ما مراجعه می‌کنند و به تشکیل شورای اجتماعی در محلات خود علاقه‌مندند نشان‌دهنده پیشرفت مثبت طرح است.  سلماسی توضیح می‌دهد: مهم‌ترین اقدام ما پس از تشکیل شورای اجتماعی در ۸ محله جدید انجام یک ارزیابی از روند کلی کار خواهد بود تا ایرادات طرح مشخص و رفع شود.

  • اهداف طرح

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان درباره روند پیشرفت طرح اظهار می‌کند: شوراهای اجتماعی محلات با ۴ هدف افزایش مشارکت‌های اجتماعی در اداره شهر، تقویت هویت محلات شهر به منظور افزایش تعلق شهری، نهادینه‌سازی نظارت همگانی و فعالیت‌های مبتنی بر آموزه‌های دینی شکل گرفت و در مرحله اول در ۴ محله اجرا شد. روح‌الله وجدی هویدا می‌افزاید: این شوراها تدوین سند توسعه محله خود را آغاز کرده‌اند که شامل تاریخچه، شاخصه‌ها و ظرفیت‌های محله است و مسائل و مشکلات محله را در حوزه عمرانی، خدمات شهری، آموزش، فرهنگی اجتماعی، سلامت، امنیت و مانند اینها مشخص می‌کند. اعضا برای حل این مسائل و مشکلات به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنند و وظایف بین دستگاه‌های مختلف تقسیم می‌شود. بنابراین حل مسائل محله براساس سند توسعه محله خواهد بود.  

وی درباره تشکیل شورای اجتماعی محله در ۸ محله جدید توضیح می‌دهد: سعیدیه بالا و کوی خاتم در منطقه یک، صدف و آقاجانی‌بیک در منطقه ۲، شهرک مدنی و زمین شهری در منطقه ۳ و منوچهری و کوی الوند در منطقه ۴ محلاتی‌اند که به زودی شورای اجتماعی محلات در آنها شکل خواهد گرفت. ثبت‌نام از اعضای علاقه‌مند تمام شده است و بعد از بررسی پرونده آنها و برگزاری انتخابات، برای اعضا دوره آموزشی برگزار خواهد شد و فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.  

  • هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و شهروندان

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری درباره تاثیر تشکیل این شوراها می‌گوید: در حال حاضر در محلاتی که شورای اجتماعی تشکیل شده است افراد علاقه‌مند به مشارکت اجتماعی یکدیگر را پیدا کرده‌اند و افراد متخصص و تحصیلکرده وارد کار شده‌اند و فعالانه در شورا حضور دارند. با وجود حضور دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم‌پزشکی، بسیج و نهادهای دیگر یک هم‌افزایی در حل مسائل محلات ایجاد می‌شود و با کاهش روند مراحل اداری، مشکلات محلات سریع‌تر حل خواهد شد. وجدی‌هویدا معتقد است: به دنبال این هستیم که با ارزیابی فعالیت شورای اجتماعی ۴ محله، مشکلات و موانع طرح را پیدا کنیم تا این مشکلات در محلات دیگر به وجود نیاید. این طرح جدید است و مطمئنا مشکلات و کمبودهای خاص خودش را دارد.  

  • دعوت از منتقدان

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان می‌گوید: از شهروندان، اساتید و رسانه‌ها می‌خواهیم برای بهترشدن این طرح دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادات خود را با ما در میان بگذارند تا با به‌کارگیری آنها معایب طرح رفع شود. دبیرخانه مرکزی شورای اجتماعی محلات در تالار قرآن مستقر است. روح‌الله وجدی‌هویدا بیان می‌کند: شورای اجتماعی محلات ۴ بخش دارد که شورای راهبری آن در سطح راهبری، سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای طرح در شهرداری مستقر است و ریاست آن با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر است. دبیرخانه مرکزی تحت نظارت شورای راهبری فعالیت می‌کند و پشتیبانی و سطح نظارت در شهرداری منطقه مستقر است و مدیریت منطقه مسئولیت آن را برعهده دارد. درنهایت سطح عملیاتی که کارهای آن را اعضای شورای اجتماعی محلات انجام می‌دهند و بار مسئولیت طرح بر دوش این افراد است. وی ادامه می‌دهد: از دستگاه‌های خدمات‌رسان دعوت می‌کنیم در این طرح حضور یابند و از ظرفیت شورای اجتماعی محلات استفاده کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند با امضای تفاهم‌نامه با شهرداری راحت‌تر مسائل و مشکلات محلات را رصد و حل کنند.

کد خبر 455060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha