مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

باران پورکاظم-  قزوین ـ خبرنگار: ساخت پروژه‌های عمرانی در شهر قزوین همیشه به درازا می‌انجامد به همین دلیل باید راه‌حل مناسبی برای آن اندیشیده شود. همواره طرح‌های نیمه‌تمام بسیاری در شهر به چشم می‌آیند که گاهی سال‌ها روی زمین مانده‌اند. برای رشد و ترقی یک شهر باید کارهای عمرانی آن شهر به سرعت انجام شود و این فقط با همکاری همه نهادها امکان‌پذیر است.

اجرای طرح‌های عمرانی در قزوین شتاب ندارد
  • کاهش درآمد 

عضو شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: بیشتر از یک ماه است که شهردار عوض شده و در این مدت به هر طریق ممکن تأمین منابع مالی انجام شده است و کارهای عمرانی مسیر خود را طی کرده و عقب نیافتاده است، ولی وضعیت درآمدی شهرداری چندان خوب نیست و اکنون به دلیل رکود مسکن درآمد آنچنان خوبی مثل سابق ندارد. اگر قرار باشد این درآمد همین‌طور کاهش یابد، مطمئناً در فعالیت‌های عمرانی شهرداری تأثیر جدی خواهد گذاشت با این همه در حال حاضر شهرداری با چنگ و دندان کار را پیش می‌برد.  سیده منیره قوامی با بیان این‌که شهرداری باید به دنبال درآمدهای پایدار باشد، گفت: هم‌اکنون درآمدزایی از طریق عوارض، کمیسیون ماده ۱۰۰، فروش زمین و تراکم و پروانه ساختمانی و... است. به طور خلاصه درآمدهای شهرداری به ساخت‌وساز ربط دارد، اما اخیرا ساخت‌وساز نسبت به سال‌های قبل رکود داشته و کم شده است و در درآمد شهرداری به شدت تأثیر گذاشتهاست.  

در حال حاضر شهرداری باید به دنبال درآمدزایی و سرمایه‌گذاری باشد. در این ۲ سال شهرداری حتی نتوانسته یک سرمایه‌گذار جذب کند در حالی که سرمایه‌گذار وجود داشته است و ما در حوزه سرمایه‌گذاری بسته سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، ولی تصمیم‌گیری نهایی درباره این سرمایه‌گذاری‌ها انجام نشده است. اگر شهرداری به این سمت می‌رفت، می‌توانست درآمدهایی از این منبع داشته باشد.  وی ادامه داد: تا آنجا که من اطلاع دارم شهرداری برای پرداخت حقوق کارکنانش در ماهی که گذشت به شدت مشکل داشت در حالی که سال‌های گذشته و در این دو سالی که ما بودیم حقوق کارکنان به موقع پرداخت می‌شد. این امر نشان می‌دهد که شهرداری با مشکل جدی مالی روبه‌رو است و اگر قرار باشد ادامه یابد، پروژه‌های عمرانی راکد می‌شوند. این عضو شورای شهر افزود: در حال حاضر کسانی که سرپرستی شهرداری را برعهده دارند توانسته‌اند تا حدودی منابع مالی را تامین کنند و کارهای عمرانی را پیش ببرند، ولی هیچ تضمینی وجود ندارد در ماه‌های آینده با تعطیلی کارهای عمرانی مواجه نشویم.  

  • طرح‌های رو به اتمام 

معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین نیز در این باره گفت: تغییر شهردار ضربه‌ای به پروژه‌های عمرانی وارد نکرده است، زیرا معاون عمرانی تغییر نکرده است. شهرداری روند و برنامه‌ای دارد که اصطلاح بودجه عمرانی به آن اطلاق می‌شود. در پایان هر سال برای بودجه عمرانی سال بعد تصمیم‌گیری می‌شود و متناسب با این بخش کار پیش می‌رود. با توجه به تغییر شهردار و انتصاب سرپرست کارها با همان روال برنامه‌ریزی در بودجه پیش می‌رود.  

محمد علمی درباره پروژه‌های رو به اتمام شهرداری توضیح داد: پروژه مخزن بوستان باراجین، ۴ دره از ۷ دره سافاری پارک و پل طبیعت رو به اتمام است. بخشی از رمپ‌های پل یادگار امام (ره) و فاز یک برج حکم‌آباد (مرحله سخت و اسکلت) هم ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده به اتمام می‌رسد. برخی از پروژه‌های مقیاس متوسط در مناطق از جمله پارک‌های بانوان، پارک‌های جیبی و موضعی هم تا انتهای سال طول می‌کشد. وی در مورد مشکلاتی که شهرداری در پروژه‌های عمرانی با آن مواجه است، افزود: مشکلات مربوط به معارضین زمانبر است یعنی جابه‌جایی یک انشعاب یا تملک کردن از لحاظ سیر مراحل قانونی زمانبر است و مشکلاتی را در پی دارد. همچنین مواردی که در سطح شهر باعث ایجاد ترافیک می‌شود انرژی و زمان بسیار زیادی از ما می‌گیرد. البته این موارد طبیعی است و در کشور نیز جزو مواردی است که در زمان‌بندی پروژه تأثیر مستقیم دارد.  

  • کار عمرانی در ۳ مقیاس

معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین با بیان این‌که بودجه‌های عمرانی درجه‌بندی دارد و بر مبنای درجه‌بندی پیش می‌رود، گفت: برخی از پروژه‌ها با توجه به نزدیک بودن فصل سرما باید هرچه سریع‌تر به اتمام برسند، چراکه در فصل سرما نمی‌شود کار را ادامه داد. ما در ۳ مقیاس کار عمرانی داریم: یکی مقیاس کوچک که در نواحی متصل و منفصل شهری است، دوم مقیاس متوسط که در مناطق شهری انجام می‌شود و سومین مورد مقیاس بزرگ است که حوزه معاونت عمرانی انجام می‌دهد. علمی خاطرنشان کرد: کار هر ۳ مقیاس براساس بودجه پیش می‌رود، ولی تقریباً مقیاس‌های کوچک را به علت نزدیک بودن فصل سرما جمع‌بندی کرده‌ایم. حدود ۷۵ تا ۸۵ درصد از این ردیف بودجه‌ها را محقق کرده‌ایم و کار آن از لحاظ پیشرفت فیزیکی انجام شده است. در پروژه‌های متوسط و بزرگ‌مقیاس هم براساس برنامه زمان‌بندی کار پیش می‌رود.

کد خبر 455059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha