مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۱
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت-خبرنگار: اجرای طرح بازآفرینی شهری یکی از نمادهای هویت‌بخشی به شهرهاست، در واقع بازآفرینی اساس توسعه پایدار و عامل رونق اقتصادی محسوب می‌شود.

نمايي از بافت تاريخي رشت

در سال‌های اخیر در خصوص بازآفرینی رشت اقداماتی از جمله احداث پیاده‌راه مرکزی و بقعه خواهر امام رضا(ع) انجام شده است. در طرح‌های بازآفرینی، گردشگری، بازگشت به هویت شهری رشت، سلامت و نشاط شهروندان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، اشتغال و درآمدزایی دیده شده است. پیشتر معاون سابق شهرسازی شهرداری رشت درباره روند کند اجرای طرح بازآفرینی شهری گفته بود: رشت هنگام اجرای این طرح آغاز خوبی داشت ولی اکنون عملا کار تعطیل شده و هیچ اقدامی نمی‌شود. آمارهای وزارت مسکن نشان می‌دهد شهرهای دیگر جلو افتاده‌اند و رشت رتبه یکی مانده به آخر را دارد.

«محمد پورناصرانی» بیان کرده بود: عزمی برای ادامه اجرای طرح بازآفرینی شهری وجود ندارد و خروجی ملموسی از معاونت عمرانی به عنوان هیات مدیره دیده نمی‌شود. در شرایطی که دولت اعلام کرده ۷۰درصد هزینه برای احیای بافت تاریخی را تقبل می‌کند، اما شهرداری دغدغه‌ای برای بازآفرینی ندارد. متولی آن نیز در جلسات حاضر نمی‌شود و علاوه بر آن، اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولی حاضر نیست مدیریت اجرایی بازآفرینی را بر عهده بگیرد.

  • مشارکت شهروندان در بازآفرینی

اخیرا «سیدمحمد پژمان» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفری که به رشت داشت، گفت: تغییر و تحولات اقتصادی، نوسان قیمت‌ها و بی‌توجهی به زمان‌بندی اجرای طرح‌ها از مهم‌ترین آسیب‌های طرح بازآفرینی شهری و بزرگ‌ترین آفت هنگام اجرای آنها بوده است. وی با تاکید بر این‌که شرکت بازآفرینی شهری ایران از هر طرح اقتصادی که منجر به ارتقای زندگی ساکنان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شود حمایت می‌کند، افزود: سرمایه‌گذاران باید مردم را ترغیب کنند تا در کنار هم، با منافع مشترک و حمایت و نظارت دولت، نوسازی واحدهای مسکونی شتاب گیرد.

به گفته پژمان، در بازآفرینی شهری راه‌حل‌های محلی بیشتر کارساز است و باید با اعتمادسازی، مردم را برای تغییر وضعیتشان حساس کرد تا در این زمینه تلاش کنند. این مسئول ادامه داد: رونق شهرها و میزان درآمد مردم مکمل یکدیگرند؛ یعنی هر چه رونق اقتصادی و اشتغال در شهرها بیشتر باشد مردم نیز در حمایت از طرح‌های ملی و بازآفرینی شهری مشارکت بیشتری خواهند داشت. بنابراین شهرداران و مسئولان باید با توسعه امکانات و رفاه، مسافران را ملزم به توقف در شهر کنند و به این ترتیب گردش مالی را رونق دهند.

  • ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در قالب طرح بازآفرینی

نایب ‌رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به توافق‌های شهرداری رشت با وزارت راه بیان کرد: در مکاتبات انجام ‌شده میان شهرداری رشت و وزارت راه مقرر شد ۲ هزار واحد مسکونی در قالب اجرای طرح بازآفرینی در رشت ساخته شود که امیدوارم این امر تحقق یابد. «فرهام زاهد» لازمه ایجاد آرامش در جامعه را توجه به محله‌های فرسوده دانست و گفت: ما در شهر رشت محله‌های فرسوده‌ای داریم که باید برای بهسازی و توسعه آنها تلاش کرد و باید اقدامات لازم انجام شود. وی با اشاره به این‌که شهر رشت به لحاظ گردشگری ظرفیت بسیار خوبی دارد، بیان کرد: ما در رشت دارای کاروانسراهای بسیار خوبی هستیم که توجه به آنها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی رونق شهر را به دنبال دارد.

  • انجام اقدامات بهسازی و زیربنایی 

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گیلان در خصوص تکمیل این طرح کلان در رشت و دیگر شهرهای ایران معتقد است؛ آنطور که مسئولان شهرداری اعلام می‌کنند طرح‌های بازآفرینی شهری متوقف نشده‌اند. دولت در حال انجام یکسری فعالیت‌های زیربنایی در محله‌هاست که شامل اصلاح شبکه‌های برق، فاضلاب و آب‌های سطحی و... می‌شود. ممکن است در هر محله به علت وجود بافت تاریخی، اجرای طرح مدتی متوقف شود، اما رها نخواهد شد و بودجه‌های هر یک ابلاغ شده است.

«رضا علی‌نیا» گفت: محله ساغریسازان و زرجوب هم در اولویت هستند. در محله سلیمان‌داراب نیز بهسازی انجام و خانه سلامت و کتابخانه هم ایجاد شده است. هدف ما ابتدا انجام اقدامات بهسازی و زیربنایی در این محله‌ها و سپس محله‌های دیگر مانند پیرسرا و... است. پیش‌تر در این‌باره «ارسلان زارع» استاندار گیلان گفته بود: به علت مشکلات در بافت‌های فرسوده استان از جمله تمرکز جمعیت، به‌ ویژه در رشت باید با برنامه‌ریزی صحیح و کاهش وابستگی به منابع دولتی از مشارکت بخش خصوصی استفاده بهینه کنیم. وی بیان کرده بود: قانون بافت‌های فرسوده ظرفیت خوبی برای مجموعه شهرداری‌ها در نظر گرفته است. با ابتکار و خلاقیت می‌توان از این ظرفیت‌ در جهت ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

کد خبر 455038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha