یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان هشدار دادند در صورتی که آتش‌سوزی‌های جنگلی در آمازون به زیستگاه‌ رودخانه‌ای آسیب وارد کند، انواع گونه‌های ماهی‌ها با تهدید روبرو خواهند شد.

حریق در آمازون تهدیدی برای زیستگاه ماهی‌ها

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان آتش‌سوزی‌های اخیر در منطقه آمازون تهدیدی برای گونه‌های مختلف ماهی‌هاست که برای بقا به زیستگاه‌های آبی و باتلاقی در جنگل‌ها وابسته هستند و در چنین وضعیتی احتمال از بین رفتن این گونه‌ها نیز وجود دارد.

آتش‌سوزی‌های اخیر در آمازون نه تنها توجهات بین‌المللی را به خود جلب کرد بلکه تاثیرات جنگل‌زدایی‌های فزاینده در این منطقه را آشکار ساخت. این در حالیست که یکی دیگر از تاثیرات از بین رفتن مناطق جنگلی در آمازون مورد غفلت قرار گرفته و آن هم تاثیر این آتش‌سوزی‌ها بر سیستم رودخانه‌ها و ماهی‌های ساکن در آنهاست.

مناطق محدودی در جهان وجود دارند که حیات آبزی و جنگلی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یکی از این مناطق جنگل‌های آمازون است. در حالی که بزرگ‌ترین رودخانه جهان به لحاظ حجم آب در این منطقه قرار دارد حدود یک ششم از حوضه آمازون از زمین‌های باتلاقی پوشیده از جنگل تشکیل شده که برای دوره طولانی در سال سیلابی می‌شود و از مهم‌ترین گونه‌های ماهی در این منطقه حمایت می‌کند.

در دهه‌های اخیر برخی دشت‌های سیلابی در بخش‌هایی از حوضه آمازون به شدت آسیب دیده‌اند. اکنون تهدیدی که متوجه بقای این زیستگاه‌ها و ماهی‌های وابسته به آن‌هاست به دلیل افزایش موارد جنگل‌زدایی و آتش‌سوزی‌ها تشدید شده و به گفته محققان فرسایش بیشتر دشت‌های سیلابی می‌تواند اکوسیستم دریایی آمازون را تغییر دهد.

محققان هشدار دادند در صورتی که اقدامی جهت حفاظت از این مناطق انجام نشود، زیستگاه رودخانه‌ها همانند گذشته نخواهد بود و ماهی‌های ساکن در آن از بین خواهند رفت.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، حوضه آمازون که ۶۰ درصد آن در برزیل قرار دارد از بالاترین تنوع زیستی در جهان هم در خشکی و هم در آب برخوردار است. بیش از ۳۰۰۰ گونه ماهی در آمازون وجود دارد که حداقل صدها مورد آن همچنان کشف نشده‌ است.

کد خبر 455007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha