مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت-خبرنگار: بارش‌های هفته گذشته کافی بود تا رشت در قسمت‌های زیادی دچار آبگرفتگی شود و همان تعبیر همیشگی رشت یا ونیز، مجدد بر سر زبان‌ها بیفتد.

آبگرفتگی

اگرچه همه تلاش مدیریت شهری در راستای کاهش آسیب‌ها بود، اما زمین پر آب یا گاهی گل‌آلود در مناطقی از رشت، تردد را سخت‌تر می‌کرد. در این ایام شهردار رشت هم به زادگاه خود، شاهرود رفته بود. «امیرحسین علوی» عضو شورای شهر رشت و رئیس سابق شورا هم در نامه‌ای طعنه‌آمیز از «اسماعیل حاجی‌پور» رئیس شورا درخواست کرد تا در نامه‌ای دستوری از شهردار بخواهد عازم رشت شود. مشخص نبود این فراخوان و حضور فیزیکی شهردار از نظر این عضو شورا چگونه قرار بود مشکل آبگرفتگی را حل کند.  

خود ایشان هم زمانی که ریاست شورا را بر عهده داشت، چه کمکی برای حل معضل آبگرفتگی و پیشبرد جمع‌آوری آب‌های سطحی کرده بود؟  شرایط جغرافیایی موجب شده تا این شهر لقب «شهر باران» را یدک بکشد. به علت نبود زیرساخت‌های لازم با هر بارش، رشت تبدیل به تالاب می‌شود. اغلب مسئولان شهری هم با وقوع بحران، توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.  

  • مذاکره مجدد با پیمانکاران 

قسمت‌هایی از خیابان‌های معلم، گلسار، پیچ گلایل و دیلمان، بلوار قلی‌پور، محدوده سبزه‌میدان، پارک نیک‌مرام و... دچار آبگرفتگی شدند و مسئولان خدمات شهری در محل آبگرفتگی حضور یافتند. «شاهرخ طلیسگر» سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری رشت گفت: در حسین‌آباد و فولادلو ۲ حدود ۵۰۰ خانوار دچار آبگرفتگی شدند. تاکنون نصف آبگرفتگی این مناطق با استفاده از پمپ‌های سازمان آتش‌نشانی و پمپ‌های شهرداری منطقه برطرف شده است.

شهردار رشت هم بر تکمیل پروژه هدایت آب‌های سطحی تاکید و بیان کرد: پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در نقاط بحرانی شهر در برخی از مناطق به صورت کامل اجرا شد و شهروندان در نقاطی که این پروژه در زمان‌بندی مناسب و با نظارت‌های دقیق اجرا شد، با مشکل مواجه نیستند، اما در نقاط دیگر که طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ پیمانکارانی انتخاب شده بودند، به دلیل تاخیر ۱۱ ماهه هنگام انتخاب و انتصاب شهردار، پیمانکاران علی‌رغم وجود قرارداد از انجام کار به دلیل نبود هماهنگی بین دستگاه‌های خدماتی و مدیریت شهری، سرباز زدند. «ناصر حاج‌محمدی» افزود: در دوره مدیریت جدید شهرداری رشت مجدد با یکایک این‌ پیمانکاران، مذاکراتی برای ادامه عملیات اجرایی انجام شد. اکنون باید با پرداخت بخشی از مطالبات و دیون پیمانکاران، هرچه سریع‌تر پروژه‌ها را شروع کنیم تا در آینده شاهد آبگرفتگی در رشت نباشیم.

  • مشکل آبگرفتگی حل می‌شود

شهردار رشت در توضیح چگونگی اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی گفت: رشت به ۶۴ حوزه آبگیری تقسیم شده بود که پس از مطالعات مشاور در این حوزه‌ها مشخص شد، ۳۲ حوزه از این تعداد، مشکل آبگیری دارد و نیاز به اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی است. وی ادامه داد: بعد از انجام این مطالعات طراحی‌های لازم انجام و کار اجرایی و عملیاتی پروژه هم از چند سال قبل شروع شد.  اکنون مشکل آبگیری ۱۰۰ کیلومتر از معابر شهری رفع شده است. تعداد زیادی از این پروژه‌ها در حال اجرا هستند و تا پایان سال به اتمام می‌رسند. اتمام تعدادی دیگر هم به سال آینده موکول می‌شود.

حاج‌محمدی گفت: این شهر برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نیازمند ۱۳۵ کیلومتر لوله‌گذاری است که فقط ۳۵ کیلومتر آن باقی مانده است. با لوله‌گذاری در ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر دیگر مشکل آبگرفتگی به کلی رفع خواهد شد. شهردار رشت افزود: این کار تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه برای شهرداری داشته است. متاسفانه بیشتر این مبلغ به پیمانکاران پرداخت نشده و مدیریت جدید باید بدهی را پرداخت کند. از طرف دیگر شهرداری باید برای تکمیل پروژه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر در نظر بگیرد.

  • نیاز به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار

«حجت جذب» سخنگوی شورای شهر رشت هم بخشی از مشکلات به وجود آمده را ناشی از لایروبی نشدن لوله‌های فاضلاب از سوی اداره آب و فاضلاب دانست. وی افزود: ۱۱ ماه شهردار نداشتن شهر نیز باعث شد پروژه در چند نوبت به دلایل مختلف متوقف شود، اما حالا تبدیل به اولویت برای شورای رشت شده است. سخنگوی شورا ادامه داد: شهرداری برای  لوله‌گذاری تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است که با توجه به تورم طی سال‌ ۹۸-۹۷ برای ادامه این کار به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جذب افزود: با توجه به حجم بالای سرمایه مورد نیاز در این حوزه، انتظار می‌رود همه دستگاه‌های مسئول هم به موازات شهرداری، وظایفشان را در پیش‌بینی ردیف اعتباری مناسب و مورد نیاز در نگهداری از شبکه، اصلاح و مرمت و لایروبی فاضلاب‌های سنتی و لوله‌های آب‌های سطحی کار شده انجام دهند تا مشکلی برای شهروندان رخ ندهد.

کد خبر 454899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha