همشهری آنلاین: قرار گرفتن زنان باردار در معرض دخانیات در کشورهای روبه‌ توسعه با سرعت هشداردهنده‌ای در حال افزایش است

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران ٱمریکایی می‌گویند زنان و کودکان‌شان در کشورهای روبه توسعه به طور فزاینده‌ای در خانه‌هایشان دود سیگار محیطی ناشی از سیگار کشیدن دیگران را استنشاق می‌کنند، و بسیاری از آنها تجربه سیگار کشیدن را آغاز می‌‌کنند و به این ترتیب نه تنها خودشان بلکه کودکان‌شان را نیز در معرض سرطان،بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

دکتر میشل بلوک از شعبه پژوهش کنترل دخانیات در موسسه ملی سرطان آمریکا که سرپرست این پژوهش بوده است، در این باره گفت: "استعمال دخانیات بوسیله زنان باردار و قرارگرفتن آنها به دود سیگار محیطی پیشرفت تلاش‌های مداوم برای بهبود بخشیدن به سلامت مادران و کودکان در کشورهای روبه توسعه را با مانع روبرو می‌کند یا حتی باعث سیر قهقرایی آن می‌شود."

این تحقیق برای اولین بار استعمال دخانیات در زنان باردار، قرارگیری به دود سیگار محیطی و نگرش‌ها نسبت به مصرف دخانیات در بسیاری از کشورهای درحال توسعه را مورد بررسی قرار داده است.

این بررسی شامل 8000 مصاحبه با زنان بادار در 10 محل تحقیق در 9 کشور شامل ٱرژانتین، اوروگوئه، اکوادور، برزیل و گواتمالا در آمریکای لاتین، زامیبا و جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقا، دو محل در هند و یک محل در پاکستان است.

این پژوهشگران دریافتند که تا 18 درصد زنان باردار سیگار کشیده‌اند، تا یک سوم آنها از توتون غیرتدخینی استفاده کرده‌اند و بیش از نیمی از آنها به طور مرتب دود سیگار دیگران را در محیط استتشاق می‌کنند.

بلوک گفت این گرایش‌ها بیانگر دگرگونی عمده‌ای در میان زنان در کشورهای روبه توسعه است، که در گذشته در آنجا به علت تابوهای فرهنگی قدرتمند، تنها 9 درصد زنان به مصرف دخانیات می‌پرداختند.

سیگار کشیدن علت اصلی مرگ‌های قابل پیشگیری در میان زنان در کشورهای توسعه‌یافته است، و بلوک می‌گوید که این یافته‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا پیش از آنکه زنان در جهان در حال توسعه هم گرفتار همین مشکل شوند، مداخله‌ای انجام گیرد.

سیگار کشیدن خطراتی وخیم برای سلامت مادر و جنین ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و مرگ ناگهانی نوزاد شود.

سیگار کشیدن در بزرگسالان می‌تواند باعث سرطان ریه و سایر سرطان‌ها شود، در حالیکه مصرف غیرتدخینی توتون به سرطان‌های دهان و لوزالمعده منجر می‌شود.

استنشاق دود سیگار محیطی باعث سرطان در بزرگسالان و مشکلات ریوی مانند ذات‌الریه در کودکان کم‌سن می‌شود.

کد خبر 45485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز