مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: همه ما تصویر پاکبان‌هایی را که بعد از مراسم عزاداری، مشغول جارو زدن و جمع کردن ظروف یک بار مصرف رها شده در شهر هستند، بارها و بارها دیده‌ایم و غمگین شده‌ایم؛ اما این تصویر امسال متفاوت‌ از سال‌های گذشته بود.

كمك به پاكبان ها 833 عكس از آژانس عكس تهران

امسال مراسم عزاداری محرم شکل دیگری به خود گرفت و با یک تفاوت عمده برگزار شد.

به گزارش شهرنوشت، متر به متر حاشیه هر خیابان تکایای کوچک و بزرگ میزبان عزادارهای حسینی هستند. تکیه‌ای با چای و آب جوش پذیرایی می‌کند و تکیه‌ای دیگر با شربت. هوا که به تاریکی چادرها و پرچم‌ها می‌شود، صدای سنج و دمام در شهر می‌پیچد. صدای سنج و دمام که آغاز می شود، نوای یا حسین مهمان دل ها و شهر می شود. از شمال تا جنوب، از غرب تا شرق صدای روضه می‌آید.

نیمه شب که کم کم عزاداری‌ها تمام می شود، جاروهای دسته چوبی می‌مانند و ظروف یک بار مصرف پذیرایی و پاکبان‌هایی که تازه کارشان آغاز می‌شود.  

اما مراسم دهه اول محرم امسال یک تفاوت عمده با سال های گذشته داشت. امسال گروه های مردمی بسیاری در کنار پاکبان ‌ا جارو به دست گرفتند و آخر شب خیابان ها را جارو زدند و حتی زباله ها را در محل، تفکیک کردند؛ «ارفک» یکی از گروه های مردمی بود که امسال آغازگر این اقدام شد.

حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «چندسالی است که در عاشورای حسینی، با همراهی تعدادی از دوستانم و همین‌طور جوانان فعال و دغدغه‌مند، زباله‌ها و به‌خصوص ظروف یکبار مصرف پلاستیکی رها شده در معابر را جمع‌آوری می‌کنیم. در دوران حضورم در شورای شهر نیز این رویه را ادامه دادم و خوش‌بختانه با تشکل‌هایی آشنا شدم که آن‌ها هم در مناسبت‌های مختلف، از جمله روز عاشورا اقدام مشابه‌ای انجام می‌دهند. »

آمارهای هر ساله نشان از افزایش استفاده ظروف یک بار مصرف در ماه های محرم و صفر می دهد، اما امسال حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر و رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت های سازمان های مردم نهاد شهر تهران از کاهش استفاده از ظروف یک بار مصرف در سطح شهر تهران خبر داده است.

او در این مورد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «آن طور که از معاونان شهرداران مناطق هشت و ۱۰ و شهرداران نواحی پرس و جو کردم، گویا میزان پسماند یک بار مصرف در ایام محرم امسال نسبت به محرم سال قبل کاهش داشته است که اگر همین روند در تمام مناطق تهران وجود داشته باشد، خبری امیدوار کننده است. » 

کاهش مصرف ظروف یک بار مصرف در مراسم های امسال با گذری در کوچه ها و خیابان های شهر و نگاهی به تکایا به خوبی پیدا بود. با راه‌اندازی کمپین «نه به پلاستیک» و تبلیغات شهرداری تهران و همراهی سازمان های مردم نهاد در بسیاری از تکایا، استکان های شیشه ای به جای لیوان های کاغذی و پلاستیکی یک بار مصرف نشستند.

کد خبر 454848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha