جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

الناز عباسیان: صحنه‌های زیبا و نوستالژیک بعضی فیلم‌ها طور خاصی در ذهن آدمی جا خشک می‌کند و جزئی از خاطرات می‌شود.

سينما فضاي فيلم

بی‌شک این فیلم‌ها بخشی از جذابیت و موفقیت‌شان را مرهون لوکیشن‌های زیبا و دکوراسیون خاطره‌انگیزشان هستند. حالا فکرش را بکنید که قرار است شما به جای بازیگران این فیلم‌ها در حیاط، خانه و اندرونی این خانه قدم بزنید و سکانس به سکانس این فیلم را در ذهن تداعی کنید. رفتن به لوکیشن‌ها حُسن دیگری هم دارد و آن دیدن خانه‌های قدیمی به جای آپارتمان‌های سلسه‌وار در خیابان‌های پردود و پرهیاهوی شهر است. تا دیر نشده وقتی را برای لوکیشن‌گردی در شهر تهران خالی کنید و همراه خانواده و دوستانتان به این مکان‌ها سری بزنید. ما هم به بهانه روز ملی سینما تعدادی از لوکیشن‌های فیلم‌های خاطره‌انگیز  را به شما معرفی می‌کنیم.

  •   یک خانه‌فرهنگ نوستالژیک
  • عمارت ماندگار پدر سالار

  «پدر سالار» یکی از خاص‌ترین و جالب‌ترین سریال‌های ایرانی ساخته شده دهه ۷۰ در تلویزیون ایران بود. یکی از ویژگی‌های این سریال خانه خاص و زیبای پدر خانه است که محمدعلی کشاورز نقش آن را به زیبایی ایفا کرده بود. این خانه در محله امامزاده یحیی واقع شده که اکنون به خانه‌فرهنگ تبدیل‌شده است. اگر شما هم از این سریال یا سریال‌های مشابه خاطره‌ای دارید، حتما سری به این خانه‌فرهنگ بزنید؛ چرا که در این خانه با لوکیشن‌های خانه قدیمی اسدالله‌خان و ملوک آشنا شده و با گذر از اتاق‌های این خانه قدیمی به مرور خاطرات‌تان از سریال پدرسالار تداعی می‌شود.

این خانه صدساله که در دوره قاجار ساخته شده، متعلق به یکی از نوادگان قاجاری به نام خانم مهرانگیز است. خانه اسدالله یا همان پدرسالار به سبک معماری دوره قاجار با ستون‌های بلند و گچبری‌های رنگی تزیین شده است که خوشبختانه کیفیت گچبری‌ها حفظ شده. این لوکیشن برعکس بسیاری از لوکیشن‌های فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی هنوز پابرجاست.

 عودلاجان، گذر امامزاده یحیی (سه راه امین حضور)، خیابان امیرکبیر، خیابان جاویدی

  •   خانه موتمن‌الاطبا؛ میراث دوران قاجار
  • ردپای شهرزاد در این خانه تاریخی

از آنجا که زندگی آپارتمان‌نشینی به کلی ما را از فضای حیاط و خانه‌های قدیمی دور کرده، دیدن این عمارت زیبا برایمان لذتبخش است؛ خانه‌ای زیبا و پر از خاطره که میراث دوران قاجار است و در محله عودلاجان در قلب تاریخی شهر قرار گرفته. زمانی این خانه محل رفت‌وآمد صاحب‌منصبان قاجار و همچنین شخص ناصرالدین شاه قاجار بوده است. اما این خانه شهرت این روزهایش را مدیون سریال شهرزاد است. گرچه این خانه‌ تاریخی‌ لوکیشن فیلم و سریال‌های بسیاری همچون فیلم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری بوده است اما گوشه و کنار آن بیشتر خاطرات سریال زیبای شهرزاد را زنده می‌کند.

بعد از پخش این سریال این خانه درهای خود را به روی گردشگران باز کرد. خوب است بدانید این خانه که در منطقه پامنار در سال۱۲۶۲ خورشیدی ساخته شده، با ۸۰۰ مترمربع مساحت در کوی موتمن‌الاطبا پامنار واقع است و با ستون‌ها و ایوان‌ها و بافت معماری خود، نمونه‌ای از معماری و خانه‌های سنتی دوران قاجار است. زین‌العابدین خان حکیم ملقب به موتمن الاطبا، ازجمله پزشکان دربار ناصرالدین شاه بود.

خیابان امیرکبیر، پامنار، بعد از کوچه خلیلی‌منفرد، روبه‌روی مسجد کاشانی، انتهای بن‌بست موتمن‌الاطبا

  • خانه صدساله ایرج‌خان
  • مهمانی مامان در خانه سرهنگ

 فیلم مهمان مامان ساخته داریوش مهرجویی در خاطرتان هست؟ حتما با کوچک‌ترین تداعی از این فیلم، حیاط خانه قدیمی در ذهن‌تان متصور شده است؛ حیاطی که با معماری خاص، آجرکاری‌های منظم و حوض و باغچه متفاوتش برای ما خاطره‌انگیز شده است. گذشته از ماجرای خود فیلم که با مهارت بسیار عادات و رفتار اقشار مختلف ایرانی‌ها را نمایش داده است تا از تازه عروس و دامادی که مهمان سرزده این خانه‌اند، به خوبی پذیرایی شود، خود خانه هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

اینجا خانه سرهنگ ایرج در دل کوچه‌پسکوچه‌های پامنار است. سرهنگ ایرج از افسران باتجربه و خوشنام دوره پهلوی اول و دوم بوده است. این خانه که در محله عودلاجان تهران واقع شده، مالک مشخص اولیه‌ای ندارد. این بنا با معماری‌ای به سبک دوره قاجار، بعد از تفکیک از املاک میرزا آقاخان نوری به سیاق همان املاک ساخته شده و به‌مدت ۶۰ سال در اختیار سرهنگ ایرج، از سرداران دوره پهلوی اول و دوم، خانواده و ورثه او، بوده است و در سال ۱۳۸۴با شماره ۱۳۸۵۷ در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

خانه سرهنگ ایرج ۳ حیاط دارد؛ یکی اصلی و دو تای دیگر فرعی. حیاط اصلی در جنوب ‌شرقی قرار دارد و بسیار بزرگ است. حیاط دیگر نصف حیاط اصلی و در شمال‌غربی مجموعه و حیاط سوم که کوچک‌تر از قبلی‌ است در شمال مجموعه و درواقع بین ۲ حیاط دیگر قرار دارد.

خیابان پامنار، بالاتر از مسجد پامنار، کوچه صوفیانی

  • یادگاری از شاهکار دهه  چهل سینمای ایران
  • حمامی که با قیصر به شهرت رسید

هر ایرانی حداقل یک‌بار نام فیلم «قیصر» ساخته مسعود کیمیایی را شنیده است. حمام نواب تهران پس از آنکه به‌عنوان لوکیشن فیلم ایرانی قیصر انتخاب شد، جان دوباره گرفت. این حمام در واقع از قدیمی‌ترین حمام‌های شهر تهران و یکی از صدها بازمانده حمام‌های عصر قاجار است. این حمام در منطقه تاریخی و زیبای عودلاجان در منطقه ۱۲تهران قرار دارد. تا چند سال قبل این حمام در حال تخریب بود، اما سرانجام پس از بازسازی فضای داخلی و خارجی امروز به موزه‌ای زیبا و کوچک تبدیل شده است. اگر وارد خیابان پیک دامغانی شوید، عمارت آجری صد ساله‌ای وجود دارد که روی سر در آن با کاشی‌های آبی و خط نستعلیق نوشته شده است: «خانه صنایع‌دستی و هنر حمام نواب». آنطور که گفته می‌شود این بنا توسط زنانی به نام‌های سارا سلطان خاتون و سارا هاجر خاتون که دختران فردی به نام نواب بوده‌اند، ساخته شده است. در معماری و ساخت این حمام نیز مانند سایر حمام‌های ایرانی از آجر، آهک، ساروج، سنگ و کاشی استفاده شده است. سایر قسمت‌های حمام مانند گرمخانه، خشک‌کن، بینه و خزینه به‌منظور جلوگیری از اتلاف گرما و امکان استفاده از آب قنات و چشمه‌ها برای استحمام، پایین‌تر از سطح زمین قرار دارند.

خیابان ۵۱ خرداد، بین خیابان ری وخیابان امام خمینی، کوچه امامزاده یحیی، بعد از بازارچه

  •    گذری در خانه‌باغ اتحادیه
  •  یادی از دایی جان ناپلئون

سریال معروف دایی جان ناپلئون در دهه ۵۰ ساخته ناصر تقوایی هم لوکیشن پرخاطره‌ای دارد و تنها قطعه بازمانده از باغ‌های لاله‌زار قدیم است. این سریال در خانه‌باغ اتحادیه یا خانه امین‌السلطان، عمارتی که مربوط به دوران قاجار است، ساخته شده. این مکان به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین معماری‌های دوره قاجار شناخته می‌شود و به‌دلیل موقعیت مکانی بین خیابان فردوسی و لاله‌زار تهران قدیم، محل رفت‌وآمدهای مهمانان خارجی روزهای قبل انقلاب و نشست‌های سیاسی هم بوده است. این خانه‌باغ زیبا متعلق به امین‌السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و محمدعلی شاه قاجار بوده است که پس از کشته شدن او، توسط حاج رحیم اتحادیه خریداری شد. در سال ۱۳۵۳پس از ۳‌ماه مرمت به محل فیلمبرداری سریال دایی جان ناپلئون تبدیل شد. مهم‌ترین و زیباترین بخش خانه سر در آجری آن (ورودی از سمت خیابان لاله‌زار) است.

میدان امام خمینی، خیابان لاله زار، انتهای بن‌بست اتحادیه، پلاک ۱۲

کد خبر 454813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha