یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۸
۰ نفر

نسا خلخالی-  ارومیه – خبرنگار : بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی جامع زنان و زایمان ارومیه که از ۵ سال پیش در حال احداث است، قرار بود به‌سرعت ساخته شود و در اختیار بانوان قرار گیرد، ولی با این‌که وعده جدید افتتاح آن هفته دولت امسال بود، باز هم این وعده عملی نشد.

بیمارستان زنان ارومیه در انتظار تجهیزات

ارتقای فضای فیزیکی و کیفیت در بخش سلامت آذربایجان غربی طی چند سال اخیر مورد توجه ویژه‌ قرار گرفته و گردشگری سلامت نیز در این استان مطرح شده است. ساخت بیمارستان در آذربایجان غربی رونق قابل توجهی دارد به طوری که چندین پروژه ساخت بیمارستان در این استان در حال اجراست. آذربایجان غربی در ۳ سال اخیر به واسطه افتتاح چند بیمارستان و مرکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری در شهرستان‌های هفده‌گانه - بر اساس شاخص‌های اعلام شده توسعه در شاخص سلامت - ارتقای قابل ملاحظه‌ای یافته و گفته می‌شود به رتبه هفتم کشوری نیز دست یافته است.

بر این اساس، پروژه ساخت بیمارستان تخصصی زنان ارومیه با زیربنایی بالغ بر ۳۰ هزار متر مربع در ۸ طبقه با ۹ اتاق عمل از اواسط سال ۹۶ آغاز به کار کرد. عملیات اجرایی این پروژه با سرعت خوبی در حال انجام است و زمان افتتاح آن از سوی مسئولان، هفته دولت در سال جاری تعیین شده بود و با وجود این‌که در لیست پروژه‌های افتتاحی هفته دولت قرار داشت، بنا به دلایلی بهره‌برداری نشد و مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.  

  • نیاز به اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی برای تهیه تجهیزات 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با تاکید بر این‌که افتتاح نشدن بیمارستان تخصصی زنان ارومیه یک نقطه‌ضعف نیست، اظهار می‌کند:‌ کجای کشور دیده شده است که یک بیمارستان تخصصی ۳۰۰ تختخوابی در ۲ سال ساخته شود و به بهره‌برداری برسد!؟ «جواد آقازاده» ادامه می‌دهد: پروژه بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تخصصی زنان ارومیه در حال اجراست. البته یک‌سری مشکلات اعتباری وجود دارد، اما این مشکلات نتوانسته‌اند جلوی پیشرفت پروژه را بگیرند.

این مسئول از نیاز به تامین اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی برای تهیه تجهیزات خبر می‌دهد و می‌گوید: مراحل ساخت این بیمارستان تقریبا به پایان رسیده و حتی اتاق‌های عمل نیز به طور کامل آماده هستند. اکنون در حال تجهیز بخش‌های مختلف هستیم. اما با توجه به تحریم‌ها، در تهیه تجهیزات و ترخیصشان از گمرک با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم. وی با ابراز گلایه از افرادی که با استفاده از افتتاح نشدن این پروژه در هفته دولت سعی در ضعیف نشان دادن عملکرد دانشگاه علوم پزشکی دارند، اظهار می‌کند: بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تخصصی زنان ارومیه یک بیمارستان منحصر به فرد است که از سوی وزارت بهداشت جزو بهترین پروژه‌ها اعلام شده است.

دیرکردی در اجرای این پروژه صورت نگرفته است، بلکه با توجه به نیاز شهرستان ارومیه به این بیمارستان و سرعت خوب عملیات اجرایی پروژه آن، تا سال آینده شاهد بهره‌برداری از این مرکز درمانی خواهیم بود. مشکلات موجود در تجهیز باعث شد این بیمارستان در هفته دولت امسال افتتاح نشود و این مساله به هیچ وجه یک ضعف به شمار نمی‌رود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان این‌که تاکنون تاریخ نشان نداده است چنین بیمارستانی در ۲ سال ساخته و تجهیز شود، تاکید می‌کند: پروژه بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تخصصی زنان ارومیه با روند خوبی در حال اجراست و نسبت به سایر بیمارستان‌های در دست ساخت اوضاع بهتری دارد.

  • بیمارستان جامع زنان یک پروژه ملی است

آقازاده درباره ویژگی‌های این بیمارستان بیان می‌کند: بیمارستان تخصصی جامع زنان دارای اتاق‌های عمل، بخش‌های ویژه و کلینیک‌ها و پاراکلینیک‌های مربوط به بیماری‌های زنان، محیط‌های کلاس‌های آموزشی، کتابخانه و آمفی‌تئاتر است. آنچه این بیمارستان را به یک طرح ملی در کشور تبدیل کرده، اورژانس هوایی مستقر در آن است که تمام بیماران را از تمام نقاط استان و مکان‌های صعب‌العبور به آنجا منتقل می‌کند. وی می‌افزاید: موتورخانه این بیمارستان با وسعت ۹۲۵ متری با ۳ دیگ بخار و دستگاه‌های روز دنیا تجهیز شده است، بنابراین مشکلات گرمایشی و سرمایشی را که معمولا در سایر بیمارستان‌ها وجود دارد، نخواهد داشت. این موتورخانه با توجه به رعایت اصول پدافند غیرعامل قادر است در شرایط اضطراری و قطع برق بدون هیچ خلل و نقصی همچنان به کار خود ادامه دهد.

  • پیشرفت ۹۵ درصدی بیمارستان 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم از پیشرفت ۹۵ درصدی بیمارستان تخصصی زنان ارومیه خبر می‌دهد و می‌گوید: درست است که این پروژه ملی است، اما تمامی اعتبارات مورد نیاز آن از محل اعتبارات ملی تامین نشده است. قسمتی از اعتبارات هزینه شده استانی هستند، اما تهیه تمامی تجهیزات بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

«ابراهیم حسنی» ادامه می‌دهد: تجهیز این بیمارستان از سوی هیات‌امنای ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است که البته در تهیه تجهیزات نیز برخی مشکلات مالی وجود دارند. حسنی درباره اخبار منتشر شده درباره دیرکرد افتتاح بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تخصصی زنان ارومیه اظهار می‌کند: ساخت این بیمارستان تنها ۲ سال است که آغاز شده و در ابتدای کار - به دلیل سرعت بالای انجام عملیات اجرایی - گمان می‌رفت در هفته دولت شاهد افتتاح آن باشیم. با بروز برخی مشکلات مالی سرعت عملیات اجرایی اندکی پایین آمد، اما پروژه متوقف نشد. مراحل اجرایی آن همچنان در حال انجام است.

وی سرعت عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تخصصی زنان ارومیه را قابل قبول و رضایت‌بخش عنوان و از اعلام میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه و اعتبارات هزینه‌شده اجتناب می‌کند. این در حالی است که استاندار آذربایجان غربی طی گفت‌وگو با خبرنگار همشهری (این مصاحبه ۲۶ تیرماه منتشر شد) میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت این بیمارستان را ۷۰ میلیارد تومان اعلام و میزان اعتبار مورد نیاز تا پایان مراحل ساخت را ۷۰ میلیارد تومان عنوان کرده بود. «محمدمهدی شهریاری» در آن گفت‌وگو به افتتاح بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تخصصی زنان امیدوار بود و وعده افتتاح آن را در هفته دولت داده بود.

  • افزایش شاخص درمانی استان با افتتاح طرح‌های نیمه‌تمام 

آذربایجان غربی پروژه‌های بیمارستانی زیادی دارد که اغلب آنها نیمه‌تمام مانده و حتی برخی نیز قدمتی ۲۵ ساله و بیشتر دارند و هنوز به سرانجام قابل قبولی نرسیده‌اند. نبود اعتبارات کافی، بی‌توجهی مسئولان، تغییر برخی قوانین و نوسانات ارزی عواملی به شمار می‌روند که همواره گریبانگیر پروژه‌های شاخص آذربایجان غربی هستند و این استان را دچار مشکل کرده‌اند. تا چندی پیش، به سبب نبود تخت بیمارستانی کافی در استان و دیگر مولفه‌های لازم برای رشد شاخص سلامت، این شاخص ۸/۰ تا یک در هزار بود، ولی افتتاح چند پروژه بیمارستانی این شاخص را به ۵/۱ در هزار ارتقا بخشیده و این نشان‌دهنده اهمیت بسیار پروژه‌های بیمارستانی است؛ مساله‌ای که با پایان طرح‌های نیمه‌تمام، شاخص سلامت استان را افزایش می‌دهد. بیمارستان‌هایی مانند ۲۵۰ تختخوابی آیت‌الله خویی، ۶۴ تختخوابی تکاب، ۴۵۰ تختخوابی شهید بهشتی، ۶۰۰ تختخوابی ارومیه، ۳۵۰ تختخوابی مهاباد و ۳۰۰ تختخوابی فوق تخصصی زنان ارومیه چند پروژه بیمارستانی آذربایجان غربی هستند.

کد خبر 454790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha