شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

پوپک قاسمی-  اردبیل - خبرنگار: شیوع چشمگیر بیماری سرطان به‌ویژه در گوارش علاوه بر نگرانی شهروندان، اردبیل را به قطب بیماری سرطان معده تبدیل کرده است تا زنگ هشدار برای همه به صدا درآید.

سرطان در کمین اردبیلی‌ها

مرکز مطالعات بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از سال ۷۹ به دلیل اهمیت موضوع، تحقیقات خود در زمینه کنترل بیماری‌های خاص مانند سرطان را در این استان آغاز کرده است اما همچنان شیوع سرطان به‌ویژه سرطان معده در این استان نگران‌کننده است به طوری که اردبیل در بروز سرطان معده بالاترین آمار در ایران بعد از استان گیلان را دارد. کافی است در راهروهای بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل قدم بزنید تا بیماران و خانواده‌های درگیر سرطان را ببینید که پیر و جوان نمی‌شناسد.  

مشکل معده در ۹۵درصد اردبیلی‌ها

طبق آمار ارائه‌شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان شیوع سرطان معده در اردبیل و آذربایجان شرقی بالاست تا حدی که عنوان شده است کمتر از ۵ درصد مردم اردبیل معده سالم دارند و ۹۵ درصد دیگر دارای عفونت و التهاب هستند. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل حدود ۲۰ درصد از سرطان‌های تشخیص داده‌ شده در این استان مربوط به سرطان دستگاه گوارش است که بیشتر آن سرطان معده است. «قدرت اخوان‌اکبری» در مورد علت شیوع سرطان در استان اظهار می‌کند: از نظر جغرافیایی، واقع شدن استان اردبیل در منطقه کمربندی سرطان که از آسیای میانه، چین تا سواحل جنوبی دریای خزر ادامه پیدا می‌کند در بالا بودن بروز سرطان‌های گوارشی نقش دارد.  

وی می‌افزاید: سردسیر بودن و استفاده از وسایل گرمایشی، مصرف بیش از حد گوشت قرمز، مصرف اندک سبزیجات، استعمال دخانیات و مصرف زیاد نمک از دلایل بروز سرطان معده در اردبیل است.  این مسئول بر پیشگیری‌ها و مراقبت‌های پیش از ابتلا به بیماری تاکید می‌کند و می‌گوید: باید برای آموزش و مراقبت‌ها فرهنگ‌سازی شود تا با تغذیه درست و مراقبت‌های لازم تا حد امکان از ابتلا پیشگیری کرد و در صورت ابتلا نیز با مراجعه بهنگام پروسه درمان آسان‌تر شود.  

اقدامات انجام‌شده

اخوان‌اکبری درباره اقدامات انجام‌یافته برای جلوگیری از شیوع بیماری سرطان اظهار می‌کند: برنامه‌های غربالگری سرطان به طور مستمر از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می‌شود و انتظار داریم مردم با مشارکت در این طرح‌ها به آگاهی خود و تشخیص به‌موقع بیماری کمک کنند تا مراحل درمان با امید به بهبودی بیشتر و هزینه‌های کمتر طی شود.

وی می‌افزاید: از ده سال پیش مرکز تحقیقات سرطان سیستم گوارش به نام کلینیک ارس راه‌اندازی شده است و اطلاعات مربوط به شیوع و بروز انواع سرطان‌ها نیز در سامانه وزارتی ثبت می‌شود. باید توجه داشته باشیم مطالعات این حوزه زمانبر است و ما با ثبت و تحقیق همه جزئیات به دنبال استخراج دلیل اصلی شیوع سرطان معده در اردبیل هستیم.

ریشه سرطان در تغذیه و فرهنگ غلط

فوق‌تخصص رادیوتراپی در بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل اظهار می‌کند: این باور غلط در بین شهروندان اردبیلی وجود دارد که مبتلا به هیچ بیماری‌ای نیستند. برای مثال با وجود کهولت سن به پزشک مراجعه نمی‌کنند در حالی که بیماری‌هایی مانند همین سرطان در غربالگری‌ها از افراد سالم شناسایی می‌شود. «امیرعباس کنی» می‌افزاید: دوره درمان بیماری‌هایی مانند سرطان شاید برای بیمار و همراهان آن‌ها سخت باشد، توصیه می‌کنیم حتماً تا آخرین مراحلی که پزشک تجویز می‌کند دوره درمان تکمیل شود. چراکه گاهی به دلیل خسته شدن از دوره درمان و گاه نبود هزینه درمانی که به سوی موفقیت پیش می‌رود، بیماری کاملاً برمی‌گردد و همه زحمات به باد می‌رود.

وی مردم را به تغدیه سالم و فعالیت بدنی توصیه می‌کند و می‌گوید: مردم باید به فواید و ضررهای انواع خوراکی‌ها آگاه باشند و با تغذیه درست مانند استفاده از سیزیجات و گیاهان حاوی آنتی‌اکسیدان بدن خود را در مقابل ابتلا به بیماری مقاوم‌تر کنند.  کنی با تأکید به این‌که برخی سرطان‌ها با مراجعه و تشخیص به‌موقع قابل درمان و کنترل هستند، می‌افزاید: شهروندان باید در مدت‌های معین برای تست غربالگری به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 454777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha