پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: به همت یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان دو کاروان ۴۰۰ نفری شتر از پناهگاه حیات وحش هامون بیرون رانده شد.

شترها بلای جان تالاب هامون

به گزارش ایسنا، به نقل از محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، حمید ریگی افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان در گشت زنی‌های خود در پناگاه حیات وحش هامون دو کاروان ۴۰۰ نفری از شتران را در داخل تالاب شناسایی و به بیرون از تالاب هدایت کردند.

  ریگی افزود: ادامه روند خشکسالی در منطقه سیستان، ورود دام و چرای بی‌رویه احشام از مهم‌ترین مشکلات و تهدیدهای پناهگاه حیات وحش هامون است. چرای بی رویه احشام در محدوده تالاب هامون موجب نابودی پوشش گیاهی مناسب تالاب و افزایش فرسایش خاک منطقه و در نتیجه تشدید پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان می‌شود، از این‌رو یگان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان زابل با تمام توان در تالاب هامون برای جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی تالاب توسط چرای بی‌رویه‌ی دام‌ها، در حال گشت زنی و مراقبت هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان نیز گفت: تالاب بین‌المللی هامون تنها متعلق به صیادان و یا یک قشر خاص نیست بلکه در مدیریت آب باید شرایط تمام سیستانیان مدنظر باشد.

پورمردان افزود: امروز عده‌ای خاص به دنبال رهاسازی آب در مناطقی هستند که بتوانند به صیادی خود ادامه داده و ارتزاق کنند که باید گفت اولویت اصلی در سیستان؛ صیادی نیست.

وی بیان کرد: اولویت اصلی در سیستان این است که منابع آبی بر مبنای کاهش گردوغبار و ریزگرد مدیریت شوند و اگر این امر تحقق یابد و آب موجود به کانون‌های بحرانی ریزگرد هدایت شود به سود همه مردم سیستان است.

وی تاکید کرد: مردم اجاز دهند تالاب هامون و آب موجود و نحوه رهاسازی آب از چاه نیمه‌ها با روش علمی، صحیح و رعایت حقوق تمام شهروندان انجام شود.

کد خبر 454711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha