جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

همشهری امارات: فیلم‌های سینمایی بی‌شک ویژه‌‌ترین برنامه نوروزی تلویزیون است.

 به‌خصوص این چند سال اخیر که اداره کل تامین برنامه خارجی تلاش می‌کند بهترین آثار سینمای ایران و جهان را برای پخش به شبکه‌های مختلف تلویزیون ارائه دهد. در این میان شبکه‌ها نیز تلاش دارند در رقابتی پایاپای ترکیب مناسبی از این فیلم‌ها را برای پخش از شبکه خود مهیا کنند. در این میان حدود سه سالی است که محمد حمیدی‌مقدم تهیه‌کننده و کارگردان برنامه‌های سینمایی با ارائه ویژه برنامه‌ای خاص و مخاطب‌پسند و انتخاب مناسب فیلم‌ها گوی سبقت را از دیگران برباید.

 ویژه برنامه سینما یک در نوروز 84 و ویژه برنامه سینما 86 شبکه 4 نمونه‌ای از این برنامه‌ها بود. او برای سال جدید نیز برای ایام عید ویژه برنامه سینما 4 را آماده پخش کرده است. ویژه برنامه‌ای که به گفته حمیدی‌مقدم برنامه‌ای است سرگرم‌کننده برای نوروز: «وقتی قرار است برنامه‌ای سینمایی برای نوروز که اوقات فراغت مردم است، تهیه کنی، می‌بایست فضا را تاحدودی از فضای مرسوم برنامه‌های روتین سینمایی خارج کنی تا برای مخاطب جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

به همین دلیل به مانند ویژه برنامه‌های نوروزی سینما یک، و سینما 86 در این ویژه برنامه نیز سعی کرده‌ایم تا در بحث‌های کارشناسی زیاد وارد مباحث فنی و ریز سینمایی نشویم و طبق الگوی دو برنامه قبلی از مهمانانی دعوت کنیم که بیشتر به بدنه سینما تعلق دارند؛ یعنی کارگردانان و بازیگران، که هر یک از آنان با حضور در برنامه از منظر خود فیلم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، ضمن اینکه در این برنامه به دلیل اینکه بحث سرگرمی اهمیت ویژه‌ای دارد، علاوه بر بحث‌های کارشناسی با مهمان برنامه راجع به فعالیت‌ها خودش و نوروز نیز صحبت خواهیم کرد.»

وی درباره مهمانانی که به برنامه نوروزی سینما 4 می‌آیند گفت: «در ایام نوروز حدود 4 تا 5 فیلم ایرانی از شبکه 4 پخش می‌شود که در بخش مهمان از کارگردانان و بازیگران این فیلم‌ها دعوت خواهیم کرد. برای فیلم‌های خارجی نیز در حال رایزنی با افراد مختلف هستیم. متاسفانه در این مسیر با یک مشکل عمده به نام آماده نبودن فیلم‌ها روبه‌رو هستیم. چون در حال حاضر فیلم‌های ما همگی در مرحله دوبله هستند و فقط از میان این آثار دو فیلم آماده پخش شده‌اند، و اکثر مهمانان ما شرط حضورشان در برنامه تماشای نسخه کامل است.»حجم بالای فیلم‌‌های نوروزی ترافیک و تراکم زیادی در واحد دوبلاژ سیما به وجود آورده است.

حمیدی‌مقدم که در همه برنامه‌هایش تلاش می‌کند، فیلم را با بهترین دوبله ارائه دهد، او درباره این وضعیت و اینکه آیا فیلم‌های نوروزی سینما 4 از کیفیت دوبله مناسب برخوردار خواهد بود می‌گوید: «به هر حال ما باید شرایط تلویزیون را در ایام نوروز درک کنیم و میزان انعطاف‌پذیری‌مان را بیشتر کنیم، به هر حال قاعده بر این است که تمامی فیلم‌ها در واحد دوبلاژ سیما دوبله شود، خب حجم فیلم‌ها از یک طرف بالاست و از سوی دیگر تعداد دوبلورها هم محدود است و نمی‌توان در این شرایط توقع زیادی داشت. اما به هر حال ما با رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم توانسته‌ایم برای دوبله فیلم‌هایمان به یک ترکیب مناسب برسیم و دوستانی چون منوچهر اسماعیلی، حمید قنبری، ناصر طهماسب و بهرام زند مدیریت دوبلاژ فیلم‌ها را برعهده دارند.»

حمیدی‌مقدم در پایان زمان پخش سینما 4 در ایام نوروز را طبق سال‌های گذشته ساعت 18 اعلام کرد: «این یک «باکس» سنتی است و هر ساله فیلم‌های سینما4 ساعت 18 و پس از پخش فیلم شبکه یک روی آنتن می‌رود که دیگر بیننده‌ها هم بعد از چند سال به این زمان پخش عادت کرده‌اند، ضمن اینکه برنامه سینما 4 امسال از 28 اسفند ماه شروع می‌شود و پخش آن تا هفدهم فروردین ماه ادامه خواهد داشت.»

به افسانه: زیدان مهمان نوروزی شبکه 4

مستند 4 به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد حمیدی‌مقدم ازجمله برنامه‌های پرمخاطب شبکه 4 است. که سال گذشته ویژه برنامه نوروزی آن با استقبال بسیاری روبه‌رو شد.

برای نوروز 87 نیز حمیدی‌مقدم با انتخاب برترین مستندهای سال جهان ویژه برنامه مستند 4 را آماده پخش کرده است که در این میان می‌توان به پخش مستند سینمایی زندگی زین‌الدین زیدان اسطوره فراموش‌نشدنی فوتبال جهان و فرانسه اشاره کرد. علاوه بر این مستند زندگی یوهان کرایف مرد افسانه‌ای فوتبال هلند نیز برای این برنامه خریداری شده است.

بنابه گفته حمیدی‌مقدم مستندهای برگزیده «اینا 2007» نیز از این برنامه پخش خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده هر دو شب اختصاص به گونه‌ای خاص از فیلم‌های مستند دارد. این ویژه برنامه در ایام نوروز هر شب به مدت 120 دقیقه از ساعت 21 تا 23 روی آنتن می‌رود.

کد خبر 45466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز