چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رابرت فرانک، از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین عکاسان مستند آمریکا و خالق مجموعه سیاه و سفید «آمریکایی‌ها» در ۹۴ سالگی از دنیا رفت.

رابرت فرانك عكاس آمريكايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌بی‌سی‌نیوز، فرانک در ۱۹۲۴ در زوریخ-سوئیس به دنیا آمد و دو سال پس از پایان جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۷ به نیویورک رفت. آنجا مدتی کوتاه برای نشریه هارپرز بازار عکاسی کرد و بعد راهی آمریکای جنوبی شد. در ۱۹۴۹ به نیویورک بازگشت و چند سال پس از آن را در پروژه‌های عکاسی به اروپا و آمریکا رفت و برگشت.

مهم‌ترین رویداد زندگی فرانک در ۱۹۵۵ از راه رسید؛ جایی که پس از گرفتن دومین کمک‌هزینه گوگنهایم به سفری ۱۶ هزار کیلومتری دور آمریکا رفت. این پروژه دو سال طول کشید و عکاس ۳۱ ساله در آن ۲۸ هزار قطعه عکس از مردم و مکان‌ها با دوربین خود ثبت کرد. ۸۳ قطعه از این عکس‌های سیاه و سفید سال ۱۹۵۹ در قالب کتاب «آمریکایی‌ها» ابتدا در فرانسه و بعد در آمریکا با پیش‌درآمدی از جک کرواک، نویسنده و شاعر فرانسوی/آمریکایی منتشر شد.

هر چند مردم و کارشناسان چندان «آمریکایی‌ها» را تحویل نگرفتند اما بعدها به نشانه توانایی فرانک در به تصویر کشیدن همزمان سختی‌ها و زیبایی‌های زندگی روزانه مردم آمریکایی به رسمیت شناخته شد. در واقع، او کاری را به سرانجام رساند که پیش‌تر کسی از عهده‌اش برنیامده بود. کتاب الهام‌بخش چند نسل از عکاسان مستند بود و فرانک را در ادامه دادن مسیر عکاسی و فیلمسازی در چند دهه بعد مصمم‌تر کرد.

رابرت فرانک با وجود رسیدن به انبوه موفقیت‌های حرفه‌ای، یک زندگی شخصی نه‌چندان آرام داشت. او در ۱۹۷۴ دختر ۲۰ ساله‌اش آندریا را در حادثه سقوط هواپیما در گواتمالا از دست داد و ۲۰ سال بعد پسرش پابلو به دلیل ابتلا به شیزوفرنی خودکشی کرد. هر چند جون لیف، همسر هنرمند فرانک تا پایان زندگی همراهش بود.

کد خبر 454623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha