مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

سارا گلابگیریان - مهریز- خبرنگار: پارک حسن آباد تنها پارک استان است که قنات زنده حسن آباد در آن جریان دارد، از این رو مردم شهرهای استان و حتی شهرهای انار و رفسنجان از استان کرمان نیز از این پارک بهره می‌گیرند.

پارک مهریز

با این‌که این پارک با مشکلاتی همچون نبود نمازخانه، نداشتن پارکینگ مناسب، نبود محل ایمن برای بازی و سرگرمی‌کودکان و نوجوانان، نبود سرویس بهداشتی مناسب و روشنایی کافی روبه‌روست اما باز هم مردم به این پارک می‌آیند و این نشان می‌دهد که این پارک مورد توجه ویژه قرار دارد. آمار سال‌های قبل نشان داده است که در ایام نوروز بیش از ۲۰ هزار نفر از این پارک استفاده می‌کنند، از این رو ساماندهی آن باید در دستورکار شهرداری قرار بگیرد اما شهرداری ادعا دارد به دلیل وسعت ۲۰ هکتاری این پارک قادر به ساماندهی نیست و باید از بخش خصوصی مشارکت گرفت یا از اعتبارات تملک دارایی استان بهره‌مند شد.

پارک فضایی برای فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی ندارد و فقط مسافران و مردم اوقات خود را کنار چشمه وسط پارک می‌گذرانند و باید برای رفاه حال مراجعه‌کنندگان نسبت به پیش‌بینی نیازها اقدام شود. سال گذشته شهربازی این پارک به بخش خصوصی واگذار شد و در حال بهره‌برداری است. به مرور زمان سایر خدمات نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا خدمات بهتری به شهروندان و مسافران ارائه شود اما تا اجرایی شدن این اقدامات زمان زیادی باقی مانده است و در این مدت شهروندان گلایه‌هایی دارند که باید به آنها توجه شود.

  • ضعف زیرساخت‌ها

یکی از شهروندان مهریز با اشاره به اهمیت ویژه پارک کوثر در بین مردم مهریز و حتی استان‌های همجوار می‌گوید: این پارک خدمات مناسبی ندارد و حتی سرویس بهداشتی آن خراب است و مدتی است که قرار است سرویس بهداشتی جدید بسازند، اما خبری نشده است. «محمدرضا زارع‌زاده» می‌افزاید: سرویس بهداشتی ابتدایی‌ترین نیاز هر پارکی است و حتی در صورت نبود اعتبار باید حداقل یک سرویس بهداشتی خوب یا حتی سرویس‌های بهداشتی سیار در پارک نصب شود تا مشکلات مردم به حداقل برسد.

وی با اشاره به این‌که پارک حسن‌آباد به دلیل قنات زنده آن محبوبیت دارد، می‌افزاید: این پارک نه تنها استانی، بلکه ملی است چراکه به‌ویژه در مناسبت‌های خاص، میزبان مردم استان کرمان است و باید برای میزبانی شایسته هم که شده است، خدمات بهبود یابد. وی همچنین به نداشتن پارکینگ مناسب و نمازخانه نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: با نبود این خدمات مردم نمی‌توانند مدت زمان زیادی را در پارک سپری کنند، در حالی که این پارک بزرگ ظرفیت پرکردن اوقات فراغت مردم را دارد اما به دلیل ضعف امکانات این بهره‌برداری صورت نمی‌گیرد. این شهروند مهریزی می‌گوید: مسئولان شهرداری اقداماتی را برای ساماندهی این پارک شروع کرده‌اند اما هنوز به سرانجام نرسیده است. سنگ بزرگ علامت نزدن است و شهرداری باید قدم به قدم نیازهای پارک را برآورده کند و ساماندهی همه پارک ممکن نیست.

  • ضرورت اجرای برنامه‌های مختلف

یکی از شهروندان یزدی که برای استفاده از پارک کوثر به مهریز سفر کرده است، می‌گوید: پارک کوثر ظرفیت بالایی برای تقویت گردشگری طبیعی در مهریز دارد و می‌توان از این ظرفیت برای درآمدزایی و اشتغال جوانان مهریز بهره گرفت. «ناصر تقوی» می‌افزاید: می‌توان میزبانی بسیاری از برنامه‌های فرهنگی را با توجه به وسعت زیاد به پارک کوثر سپرد تا همه از این ظرفیت مطلع شوند و گردشگری تقویت شود. وی ادامه می‌دهد: جاری بودن قنات زنده حسن‌آباد که تقریبا در مظهر قنات خشکیده است، جذابیت ویژه‌ای هم برای ایرانیان و هم گردشگران خارجی دارد، از این رو می‌توان با توجه به قرار گرفتن مهریز در حاشیه کریدور شمال به جنوب کشور و معرفی این باغ، این جاذبه طبیعی زیبا را در معرض نمایش قرار داد.

  • جذابیت پارک حسن‌آباد برای گردشگران

یکی دیگر از شهروندان مهریز اما تنها جاذبه این پارک را همین چشمه حسن‌آباد عنوان کرده و بیان می‌کند: باید جذابیت‌های ویژه‌ای در این پارک ایجاد شود چراکه در حال حاضر همه خانواده‌ها گرد نهر حسن‌آباد جمع می‌شوند و نظاره‌گر زیبایی آن هستند، اما این کافی نیست. «زهرا زارع بیدکی» ادامه می‌دهد: این در حالی است که پارک حسن‌آباد نه زمین ورزشی مناسب، نه محوطه بازی مناسب و نه فعالیت فرهنگی مناسبی دارد که مردم را سرگرم کند.

وی با بیان این‌که وسایل بازی کودکان به تازگی در این پارک نصب شده است، می‌افزاید: این تعداد وسیله بازی جوابگوی جمعیتی نیست که به پارک مراجعه می‌کنند و این پارک به امکانات فراتر از حد یک شهر نیاز دارد. این شهروند می‌گوید: مسئولان باید دست به دست هم دهند و از حمایت خیران مهریز هم بهره بگیرند تا بتوانند این پارک را ساماندهی کنند، چراکه ظرفیت بالایی برای درخشش مهریز در کشور دارد. وی ادامه می‌دهد: شرایط حتی وضعیت گل‌کاری و نهال‌کاری این پارک مناسب نیست و در فضای کمی ‌از پارک اجرا شده است.

  • کمبود اعتبار و نیاز مالی بالا

شهردار مهریز درباره وضعیت فعلی پارک حسن‌آباد یا کوثر می‌گوید: این پارک که بزرگترین پارک شهرستان مهریز است، فاقد طرح مصوب بود، از این رو قراردادی با دانشگاه یزد منعقد شده است تا نسبت به تهیه طرح اقدام شود و در ادامه نیز این طرح نهایی شد و در دستور کار است. «محمدرضا آخوندی» می‌افزاید: اجرای این طرح نیازمند مشارکت بخش خصوصی است، همان‌طور که شهربازی این پارک به بخش خصوصی واگذار شده است، چراکه شهرداری توان تامین امکانات و ارائه خدمات در پارکی به وسعت ۲۰ هکتار را ندارد. وی درباره نبود سرویس بهداشتی در این پارک نیز اظهار می‌کند: سرویس بهداشتی موجود در دست تعمیر است و تا پایان اسفندماه آماده بهره‌برداری می‌شود. حتی می‌توان گفت برخی از اقدامات برای ساماندهی پارک تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

شهردار مهریز از نصب سکو برای استفاده شهروندان در پارک حسن‌آباد خبر می‌دهد و می‌افزاید: از سال گذشته ۱۰۰ سکو در این پارک اجرا شده و گل‌کاری ویژه‌ای نیز برای نوروز اجرا خواهد شد. شهردار مهریز درباره اهمیت پارک حسن‌آباد می‌گوید: این پارک استانی است چراکه در هیچ یک از شهرهای استان پارکی با نهر جاری نداریم، از این رو مورد استقبال مردم سایر شهرهای استان و حتی شهروندان انار و رفسنجان نیز هست. وی ادامه می‌دهد: در کنار تلاش برای جذب مشارکت بخش خصوصی برای ساماندهی این پارک، به دنبال جلب توجه مسئولان استان برای جذب اعتبارات تملک دارایی هستیم تا پارک به وضعیت مناسبی برسد.

  • مهریز گردشگران را به سوی خود می خواند

شهر زیبای مهریز که در حاشیه کریدور شمال به جنوب کشور قرار گرفته است، زیبایی‌های طبیعی بسیاری دارد که برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب است. باغ جهانی پهلوان‌پور از زیباترین جاذبه‌های این شهرستان محسوب می‌شود اما درست در کنار این باغ زیبا، پارکی بزرگ ایجاد شده است که البته اندکی قدیمی‌ است.

نهرجاری قنات حسن‌آباد در این پارک که به همین اسم نامگذاری شده است، جاذبه‌ای تاریخی و طبیعی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است و کسانی که تاکنون موفق به دیدن قنات نشده‌اند می‌توانند مسیر عبور این آب زلال را از روی زمین به داخل زمین نظاره‌گر باشند. قنات حسن‌آباد هم همچون باغ پهلوان‌پور به ثبت جهانی رسیده و این ۲ اثر جهانی در کنار هم ظرفیت بالایی را در مهریز ایجاد کرده‌اند که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.  

کد خبر 454535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha