همشهری آنلاین: خودروهای نظامی ترکیه یکشنبه، ۱۷ شهریور، وارد سوریه شدند تا درکنار نیروهای آمریکایی، گشت‌های برنامه‌ریزی شده با هدف ایجاد یک «منطقۀ امن» در این کشور را آغاز کنند. این «منطقۀ امن» در امتداد مرزِ مناطقی است که توسط نیروهای کرد کنترل می‌شود.

مرز سوريه تركيه آمريكا گشت

به گزارش یورو نیوز، خودروهای نظامی ترکیه در حدود ۱۵ کیلومتری شرق شهر مرزی آکاکاله ترکیه که در همسایگی شهر «تل ابیض» سوریه است، به خودروهای گشت آمریکایی پیوستند.

مناطق شرقی رود فرات عمدتا در کنترل نیروهای کرد عضو «ی‌پ‌گ» است که از متحدان آمریکا در مبارزه با داعش محسوب می‌شدند. آنکارا این نیروها را با این توجیه که با شبه‌نظامیان کرد ترکیه در ارتباط هستند، تروریست می‌خواند.

اگرچه ترکیه و ایالات متحده پس از مذاکراتی فشرده سرانجام با ایجاد یک منطقۀ امن و یک مرکز عملیات مشترک موافقت کرده‌اند اما همچنان در موضوعاتی مانند عمق این منطقه و ساختار فرماندهی نیروها اختلاف دارند و به همین دلیل تاکنون همکاری‌هایشان به چند گشت‌زنی مشترک با هلی‌کوپتر محدود شده است.

ترکیه که محل اسکان حدود ۳ میلیون و ششصد هزار پناهجوی جنگ هشت سالۀ سوریه است، امید دارد که بتواند حدود ۱ میلیون پناهجو را در مناطق شمالی سوریه اسکان دهد.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه امروز در گفتگو با خبرنگار سی‌ان‌ان اعلام کرد: «اگرچه جغرافیای ما یک مزیت است اما از نظر مهاجرت و ترور نقطه ضعف‌هایی دارد. اگر گشت‌های آمریکایی می‌توانند در شرق فرات در کنار نیروهای ما به گشت‌زنی بپردازند و اگر می‌توانند سربازانشان را وارد این منطقه کنند و اگر در حال حاضر پایگاه‌های دیده‌بانی ترکیه در ادلب دایر شده، این‌ها همه نتیجۀ گام‌هایی است که ترکیه برداشته است. »

کد خبر 454410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha