همشهری آنلاین: امبر رود، وزیر کار بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در اعتراض به سیاست‌های او اعلام استعفا کرد. رود از سیاست‌ جانسون در ارتباط با برگزیت انتقاد کرده و اخراج‌های اخیر در حزب محافظه‌کار را حمله به دموکراسی خوانده است.

امبر رود - جانسون 833

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هفته‌ای سخت را پشت سر گذاشته است. شکست در سه رای‌گیری مهم در پارلمان، تصویب قانون منع خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، کناره‌گیری جو جانسون، برادر او از نمایندگی پارلمان و اکنون استعفای امبر رود، وزیر کار کابینه‌اش.

خبرگزاری فرانسه یکشنبه ۱۷ شهریور (هشتم سپتامبر) با انتشار گزارشی از لندن خبر از کناره‌گیری وزیر کار دولت بوریس جانسون داده است.

امبر رود، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که در اعتراض به سیاست‌های بوریس جانسون از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. در نامه استعفای وزیر کار از استراتژی بوریس جانسون در رابطه با برگزیت انتقاد شده است. افزون بر آن وزیر کار دولت جانسون اخراج ۲۱ نماینده حزب محافظه‌کار را ضربه‌ای به دموکراسی دانسته است.

وزیر کار مستعفی دولت جانسون در اطلاعیه خود نوشته است که نمی‌تواند نسبت به اخراج این نمایندگان میانه‌رو و وفادار حزب محافظه‌کار سکوت کرده و بی‌تفاوت بماند.

این نمایندگان در همراهی با اپوزیسیون بریتانیا به خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا رای منفی داده بودند.

بوریس جانسون خواستار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در مهلت تعیین‌شده ۳۱ اکتبر است. اکنون او نیز در برابر خواست اکثریت نمایندگان دو مجلس عوام و اعیان تسلیم شده است.

بر اساس این تصمیم قرار شده، هرگاه بریتانیا تا روز ۱۹ اکتبر به توافق با اتحادیه اروپا دست نیابد، مهلت خروج تا پایان ژانویه سال ۲۰۲۰ تمدید شود. درخواستی که باید به توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز برسد.

  • استراتژی جانسون در مورد برگزیت

امبر رود، گفته است که به نظر نمی‌رسد که بوریس جانسون برای کسب توافق با اتحادیه اروپا تلاش می‌کند. به باور او، استراتژی جانسون بر خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا استوار است.

بوریس جانسون روز چهارشنبه چهارم سپتامبر خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد شده بود. خواستی که در رای‌گیری پارلمان این کشور بی نتیجه ماند. اکنون او مایل است بار دیگر خواست تجدید انتخابات را روز دوشنبه نهم سپتامبر در پارلمان بریتانیا تکرار کند.

پس از استعفای جو جانسون و استعفای وزیر کار این کشور، سخنگوی حزب کارگر، کئیر استارمر، از "فروپاشی دولت جانسون" سخن گفته است.

انتقاد به سیاست‌های جانسون تنها محدود به نیروهای اپوزیسیون نمی‌شود. شماری از نمایندگان حزب محافظه‌کار نیز سیاست‌های او را برای این حزب مخرب می‌دانند.

نیک بولز، یکی از نمایندگان طرفدار اروپا حزب محافظه‌کار بریتانیا از اعضای کابینه و هم‌حزبی‌های خود خواسته است مانع از آسیب رساندن بیشتر جانسون به حزب محافظه‌کار شوند.

کد خبر 454402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha