مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان-  استاد حوزه و دانشگاه: نهضت امام حسین‌(ع) از نقطه آغاز تا عاشورای حسینی و اسارت آل الله مملو از درس‌هایی است که برای جامعه امروز ما مفید است.

محرم عاشورا امام حسین (ع)

یکی از درس‌هایی که باید از عاشورای حسینی بیاموزیم این است که نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی نباید غافل بود. امام حسین(ع) نسبت به مسائل اجتماع، جامعه و سیاست حساس بودند. حکومتی که در جامعه برقرار است باید بر اساس احکام الهی و اسلام باشد و اگر حکومت ظالمانه و غیرالهی باشد انسان پیرو امام حسین(ع) باید نسبت به این مسأله قیام و اعتراض خود را بیان کند.

امام حسین(ع) در ضمن حرکت و قیام انقلابی خود بیانات عرفانی و اخلاقی بسیار بلندی را بیان کردند که این‌ها در کتاب «از مدینه تا کربلا» جمع‌آوری شده و جوانان می‌توانند محتوای این کتاب را مطالعه کنند. فرمایش‌های امام حسین(ع) از بعد عرفانی و اخلاقی بسیار سازنده است. بنابراین نگاه ما به عاشورا نباید فقط نگاه سیاسی باشد، بلکه باید نگاه عرفانی و اخلاقی و عاطفی باشد و در این بعد درس‌های زیادی از احادیث و فرمایش‌های امام حسین(ع) می‌توانیم استفاده کنیم.

نکته دیگر این‌که حادثه کربلا و عاشورا یک حادثه بسیار حماسی و عاطفی است. انواع روابط انسانی مثل رابطه برادر با برادر، رابطه خواهر با برادر، رابطه پدر و فرزند، رابطه دوست با دوست و رابطه پیرو با امام در حادثه عاشورا در یک نیم روز متجلی شده است. این روابط عاطفی و احساسی رمز ماندگاری حادثه کربلاست و اگر حادثه کربلا و عاشورا تا این حد در تاریخ مانده و اثرگذار شده برای این است که همه اقشار جامعه و سنین از جوان و نوجوان حتی طفل و مادران و پدران و برادران و خواهران همه احساس ارتباط و تعلق با حادثه عاشورا دارند و در عزاداری‌ها و مراسم بزرگداشت کربلا حضور پیدا می‌کنند. این ویژگی به ما درس می‌دهد که باید روابط عاطفی و محبت آمیز را در جامعه خودمان حفظ کنیم. در این جا باید گفت که محبت، عاطفه، احسان و تکریم دیگران و ارزش دادن به انسان‌ها نیاز شدید جامعه امروز ماست.

به عنوان مثال در مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی حس تعاون، همکاری، احسان و انفاق در وجود مردم موج می‌زند و به مستمندان کمک می‌کنند، سراغ بیماران می‌روند و از آنها دلجویی می‌کنند. اینها احساسات مقدسی است که در حادثه کربلای حسینی وجود داشت و این‌که گفته می‌شود امام حسین(ع) «مصباح الهدی و سفینه النجاه» هستند از همین جهت است. درس دیگری که می‌توان از عاشورای حسینی آموخت در زمینه عدالت است. هم امیرالمومنین(ع) و هم امام حسین علیهم السلام حرکات سیاسی و اجتماعی خودشان را برای رسیدن به قدرت انجام نمی‌دادند، بلکه برای اقامه عدالت انجام می‌دادند. برپایی عدل و عدالت هدف اصلی امام حسین(ع) بود. ایشان برای کسب قدرت و قدرت‌طلبی قیام نکردند. این نکته باید مورد توجه مسئولان ما قرار بگیرد که این پست‌ها و منصب‌ها قدرت زودگذر است و تمام می‌شود. هدف باید برقراری عدل و عدالت در جامعه باشد.
نکته دیگر این‌که پشتوانه اصلی حکومت، مردم هستند.

نظام ما هم همان طور که امام خمینی(ره) فرمودند به برکت نگاه عاشورایی و انقلاب حسینی به دست آمده و باید مردم را به عنوان پشتوانه اصلی نظام حفظ کنیم. ارتباط مردم با کربلا و امام حسین(ع) و عاشورا ضامن بقای نظام است. باید همواره این پیوند نظام با امام حسین(ع) و راه ایشان را حفظ کنیم و مردم حفظ نظام را حفظ راه کربلا و عاشورا بدانند. مسئولان نظام باید قدر احساسات پاک دینی مردم نسبت به امام حسین(ع) را بدانند و مواظب رفتار خود باشند که هر چه دارند از انقلاب حسینی و برکت عشق و تعلق خاطر مردم به نهضت امام حسین(ع) است. اینها مواردی است که به عنوان درس‌هایی از حادثه کربلا و عاشورای حسینی برای زمان خودمان استفاده کنیم.

کد خبر 454316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha